Judiskt medeltidsvälde

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Judiskt medeltidsvälde

Inlägg av hans lindquist » 24 juli 2003, 12:38

Vid tiden för vår vikingatid ska ett kungadöme vid Svarta havet ha antagit judendomen som statsreligion. Jag syftar på khazarernas välde, som tycks ha ägt bestånd i ett par hundra år. Föga är skrivet om detta. Gamla Nordisk familjebok ("Ugglan") rymmer några knapphändiga uppgifter i ämnet. Arthur Koestler har skrivit en intressant bok om khazarerna - "Den trettonde stammen". Frågan är kontroversiell i en del judiska kretsar, då en stor del av östeuropas judar kan tänkas härstamma från Svartahavsområdet - inte från Israel vilket den religiösa traditionen påbjuder.
På 90-talet skrev Rune Pär Olofsson en spännande roman - "Solens son" om det gamla khazarriket, där även trådar från nordisk vikingatåg vävts in i intrigen. Klart läsvärd för den historieintresserade.
Vet någon ytterligare något om de gåtfulla khazarerna?
Hälsningar
Hasse L

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 24 juli 2003, 18:58


Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Judiskt medeltidsvälde

Inlägg av Djinghis Khan » 24 juli 2003, 19:44

hans lindquist skrev:Vid tiden för vår vikingatid ska ett kungadöme vid Svarta havet ha antagit judendomen som statsreligion. Jag syftar på khazarernas välde, som tycks ha ägt bestånd i ett par hundra år. Föga är skrivet om detta. Gamla Nordisk familjebok ("Ugglan") rymmer några knapphändiga uppgifter i ämnet. Arthur Koestler har skrivit en intressant bok om khazarerna - "Den trettonde stammen". Frågan är kontroversiell i en del judiska kretsar, då en stor del av östeuropas judar kan tänkas härstamma från Svartahavsområdet - inte från Israel vilket den religiösa traditionen påbjuder.
På 90-talet skrev Rune Pär Olofsson en spännande roman - "Solens son" om det gamla khazarriket, där även trådar från nordisk vikingatåg vävts in i intrigen. Klart läsvärd för den historieintresserade.
Vet någon ytterligare något om de gåtfulla khazarerna?
Hälsningar
Hasse L
Ja, eftersom Centralasien och de eurasiska nomadfolken är min specialitet, så hjälper jag gärna till. Vad vill du veta, fråga bara!

Det är värt att påpeka redan här att endast en del av den Khazariska härskande eliten konverterade till Judendomen, och de praktiserade en egen, oortodox variant av läran.

/DK M

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Khazarerna

Inlägg av hans lindquist » 25 juli 2003, 13:01

Halla Djingis, Du några bra litteraturtips utöver hittills nämnda här på Skalman? Har Du läst Rune Pär Olofssons roman från Khazarien, "Solens son"?
hälsningar
Hasse L

Användarvisningsbild
Widde
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 januari 2003, 11:55
Ort: Kalmar

Inlägg av Widde » 25 juli 2003, 14:51

Detta rike, är det Volgabulgarernas rike som menas ?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juli 2003, 22:07

Widde skrev:Detta rike, är det Volgabulgarernas rike som menas ?
Nej, Volgabulgarerna var en annan turkisk folkgrupp som grundade ett rike kring nedre Volga och Kama sedan de tvingats norrut av de expanderande Khazarerna.
Halla Djingis, Du några bra litteraturtips utöver hittills nämnda här på Skalman? Har Du läst Rune Pär Olofssons roman från Khazarien, "Solens son"?
hälsningar
Hasse L
Tack för tipset, ska kolla efter den! Jag kan rekommendera det klassiska verket om de eurasiska nomadfolken; Renée Groussets "Empire of the Steppes"

/DK M

/DK M

Användarvisningsbild
Orm
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:00
Ort: Huvudstaden

Inlägg av Orm » 28 juli 2003, 14:16

Jag har alltid undrat om det finns någon koppling mellan Volga-bulgarerna och dagens bulgarer. Kan någon svara på det?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juli 2003, 15:48

Orm skrev:Jag har alltid undrat om det finns någon koppling mellan Volga-bulgarerna och dagens bulgarer. Kan någon svara på det?
Ja, det finns en direkt koppling. Bulgarerna var från början ett turkiskt ryttar- och nomadfolk som förmodligen ingick redan i den hunniska ferderationen under Attila (De gamla bulgarerna räknade Attilas son Irnac som deras förste Khan). Då Hunnernas rike upplöstes kort efter Attilas död 452 grundade Bulgarerna ett eget rike i det forna hunniska rikets östra del, vid Azaovska sjön norr om Krim. Efter 200 år grundadets ett större Khanat av de olika stammarna. Detta "Storbulgarien" försvagades och besegrades av de ovan nämnda Khazarerna i slutet av 600 talet, varpå en gren av Bulgarerna gick norrut mot Volga och Kamaregionen och grundade Volgabulgarernas rike (Bolgar), medan ett annat klanförbund under Asparach Khan invaderade Byzans 679, och tvingade till sig ett område som idag utgör Bulgarien. På 800-talet blev dessa Bulgarer ortodoxt kristna, medan deras kusiner vid Volga konverterade till Islam. Volgabulgarerna hade dock kvar sin gamla turkiska kultur och språk trots att de blev mer bofasta och islamiserade, men de på Balkan assimilerades av lokalbefolkning till den grad att Bulgariska idag är ett slaviskt språk med mycket små rester kvar av turkisk gammalbulgariska

/DK M

Skriv svar