Fale Bure Hin Unge, Fardeätten och Bureätten

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Philippos
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 maj 2004, 13:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Philippos » 1 april 2005, 08:18

Sten Rigedahl skrev: Du karakteriserar dig själv rätt väl med dina egna slutord
Jag förstår, att det är det enda försvar, som du nu kan komma med. Låt mig då fråga om på vilket sätt jag karakteriserar mig själv genom mina egna slutord. Till skillnad från Rigedahl angiver jag mina källor och referentia, och till skillnad från Rigedahl hittar jag inte på uppgifter eller använder andras påhittade uppgifter. Om det vore så, att mina slutord i mitt förra inlägg karakteriserade mig själv, skulle ju Rigedahl mycket enkelt kunna bemöta samtliga av mina uppgifter. Det görer han emellertid inte...
Du verkar historiskt rätt kunnig och också äga det rätta kritiska sinnelaget.
Tänk om du skulle använda de egenskaperna positivt och hjälpa oss tusentals Bure ättlingar att belägga våra anor. Du skulle vara en fantastisk tillgång för oss!
Jag använder de egenskaperna positivt genom att bekämpa spridningen av genealogiskt ogräs. Historieförfalskning och lögner är något av det värsta jag vet. Jag forskar faktiskt redan om Bure-ätten och dess ättlingar (då jag själv råkar vara en av dem, samtidigt som många Bure-ättlingar också tillhörer ett annat av mina forskningsprojekt), men jag skiljer mycket noggrant på verklighet och fantasi. Jag arbetar för att människor skall förstå, att de tidig- och högmedeltida lederna inte är historiskt belagda, utan att de är påhittade under 1600- och 1700-talen.
Alla som sätter sig in i fakta om Fale Bure och de generationer som gått sedan dess måste ju inse att ett genealogiskt justitiemord begåtts mot Johannes Bureus och hur nu detta kan vara möjligt även förpassat en historiskt viktig person som Fale Bure ut ur Sveriges historia.
Eh...? Nej! Inte en enda samtida källa och inte en enda samtida kvarleva nämner något som helst om Tord i Byr, Fale Bure hin gamle, Fale Bure hin unge, och allt vad de heter.
Att in i det orimliga försöka bevisa motsatsen är dömt att misslyckas!
I vetenskapliga sammanhanger skall påståenden inte motbevisas — de skall bevisas. Så det är upp till Rigedahl och andra Bure-fantaster att bevisa Era påståenden. Så länge Ni inte ens kan göra dem troliga, kommer de att fortsätta att vara spekulationer.

Du är välkommen som medlem i Bure Akademien!
Det tackar jag bestämt nej till, ty att förknippas med en sådan förening och de personer, som ingår där, vore skadligt för det renommé, som jag vill bygga upp. Jag håller mig till historievetenskapliga metoder.

Jan_Österberg
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 december 2007, 17:35
Ort: 071208

Inlägg av Jan_Österberg » 8 december 2007, 17:40

Hej Sven Rigedahl

Han bodde på Svartingtorp vid Kalmar och var gift med Anna Stensdotter på Stäflö, dotter till Svante Sture och Kristina Gyllenstierna. Siggesson blev senare ståthållare på Kalmar slott
och Anna begrovs i Åby kyrka vid Kalmar.
Sten Rigedahl

Anna Stensdotter till Stäflö är dotter till Sten Bengtsson (Tillbakaseende Ulf)
och Kerstin Anundsdotter Ulfsax. Alltså en av de sista sin ätt


Hälsningar

Jan Österberg

Skriv svar