Ringbrynjor
-
- Medlem
Ringbrynjor
Ni får gärna flytta det här inlägget! Jag lägger det här under medeltid för att jag har för mig att det var här någon frågade om tips för att bygga en nitad ringbrynja.
Så här är en bra länk där man kan köpa verktyg och få hjälp plus att man kan se hur det ska gå till. Håll till godo
http://home.tiscali.be/klauwaer/malien/engels.html
/B
Så här är en bra länk där man kan köpa verktyg och få hjälp plus att man kan se hur det ska gå till. Håll till godo
http://home.tiscali.be/klauwaer/malien/engels.html
/B
-
- Medlem
-
- Medlem
Okey inget fel med det!
För att göra lite historisk sträng av detta då;
Från 1300-talet och framåt nitades varannan rad och varannan rad var av hela ringar utan öppning. Under vikingatid nitades också varannan rad och varannan rad lämnades öppen. Inte alltid förståss (i båda fallen).
Stämmer dessa påståenden? och när började man dra tråd istället för att smida den?
/B
För att göra lite historisk sträng av detta då;
Från 1300-talet och framåt nitades varannan rad och varannan rad var av hela ringar utan öppning. Under vikingatid nitades också varannan rad och varannan rad lämnades öppen. Inte alltid förståss (i båda fallen).
Stämmer dessa påståenden? och när började man dra tråd istället för att smida den?
/B
-
- Ny medlem
Så här är det, tråddragarkonsten började bli officiellt ibörjan 1200-talet, dock i Europa. Det är en importerad uppfinning från orienten.
Rudolf av Nürnberg uppfann den vattendrivna trådragarmaskinen omkring 1350.
Tack vare detta så blev det givetvis billigare och vanligare med ringbrynja. Angående nitade brynjor så kunde det variera beroende på kvalitet som man nitar. Dyra ringbrynjor hade ofta helnitat, Ringbrynjetillverkningen blev en industri med massproducering,
"Ett tråddrageri tillverkade tråden som sedan några gjorde ringar av. Efter detta så plattade några till ändarna på ringarna och slog hål i dem för nitarna. Slutligen så satte en ringbrynjemakare som kunde vara en äldre gesäll eller en ringbrynjemästare ihop ringarna till ringpansar som blev slutprodukten" (min egen avhandling om Ringpansar under medeltiden).
innan detta så smidde en smed för hand tråd, vilket var dyrt.
Rudolf av Nürnberg uppfann den vattendrivna trådragarmaskinen omkring 1350.
Tack vare detta så blev det givetvis billigare och vanligare med ringbrynja. Angående nitade brynjor så kunde det variera beroende på kvalitet som man nitar. Dyra ringbrynjor hade ofta helnitat, Ringbrynjetillverkningen blev en industri med massproducering,
"Ett tråddrageri tillverkade tråden som sedan några gjorde ringar av. Efter detta så plattade några till ändarna på ringarna och slog hål i dem för nitarna. Slutligen så satte en ringbrynjemakare som kunde vara en äldre gesäll eller en ringbrynjemästare ihop ringarna till ringpansar som blev slutprodukten" (min egen avhandling om Ringpansar under medeltiden).
innan detta så smidde en smed för hand tråd, vilket var dyrt.
-
- Ny medlem
-
- Ny medlem
-
- Medlem
-
- Ny medlem
-
- Medlem
-
- Ny medlem
Tycker att det låter konstigt att förväxla tråddragarplattor med nageljärn, skulle man verkligen ha haft så små spikar, spik med så liten diameter som 1mm.Holy Diver skrev:Kan vara sant, men rent officiellt vad jag vet. Många arkeologer förväxlar gärna tråddragarplattor med nageldon eller nageljärn som man gör spik med.
De kan ju också fått tag på en tråddragarplatta på sina resor mot orienten. Det är nog inte helt omöjligt.
-
- Medlem
-
- Medlem
Modern tråddragning går till så att stångjärn
dras genom en maskin med flera koniska (avsmalnande) hål,
här varje koniskt hål är något mindre än föregående hål.
Jag kan tänka mig att förindustriell tråddragning
gjordes genom att hela arbetsstycket drogs helt igenom
hål nr.1 för att sedan dras genom hål nr.2 o.s.v.
dras genom en maskin med flera koniska (avsmalnande) hål,
här varje koniskt hål är något mindre än föregående hål.
Jag kan tänka mig att förindustriell tråddragning
gjordes genom att hela arbetsstycket drogs helt igenom
hål nr.1 för att sedan dras genom hål nr.2 o.s.v.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
När du säger det! hur är det med såna här "vikingasmycken" flätade av silvertråd och dragna genom träklossar med hål. Fanns dessa under vikingatiden? Smyckena menar jag. Silvertråden måste ju dras på något vis menar jag?
I svärdsholkar och spjutholkar kan man ju hitta koppar och silvertrådar se bilden;
Men kanske smiddes dessa snarare än drogs?
Någon som vet?
/B
I svärdsholkar och spjutholkar kan man ju hitta koppar och silvertrådar se bilden;
Men kanske smiddes dessa snarare än drogs?
Någon som vet?
/B