Håller med, det finns många problem med den här teorin:Stilleben skrev:Det spelar i och för sig ingen roll om det står göter eller götar där, det är ändå osannolikt att stenen skulle vara feldaterad och syfta på något indiankrig 1862. Finns f.ö. denna teori etablerad av någon seriös forskare någonstans?Jrgen skrev:Nej, det står göter. E:et är en stungen I-runa, inte en A-runa. A skrivs som ett X av författaren.Stilleben skrev:(för det står väl götar där?!?)
Stenen är ristad med runor. Finns det något liknande exempel på minnesmärken med runor från 1800-talet? Alla kunde läsa det latinska alfabetet, men hur många kunde läsa runor? Enda anledningen att skriva med runor skulle ha varit att få den att se gammal ut?
Visst var götar, goter, vikingar, etc, populära under (bland annat) 1800-talet, men skulle det verkligen innebära att man kallade sig göter/götar på en minnessten? Nej, jag kan verkligen inte tänka mig det.
Finns det något exempel på att man kallade Amerika Vinland på 1800-talet, när det gällde samtida händelser? Hur allmänt känt var förresten begreppet Vinland på 1800-talet?
Om man tittar på andra minnesstenar från 1800-talet, så ser de absolut inte ut som Kensingtonstenen. Jag passerar till exempel flera gånger i veckan en minnessten från sent 1800-tal, som beskriver sänkningen av en ån för att få mer jordbruksmark. Stenens format är ungefär som en större gravsten och texten är skriven med vanliga latinska versaler (stora bokstäver). Ungefär så skulle Kensingtonstenen ha sett ut om den var från 1862 och skulle beskriva en händelse från 1862.
Som jag ser det finns bara två alternativ: Antingen är Kensingtonstenen en 1800-talsförfalskning, eller så är det verkligen från 1362.