Asien under medeltiden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Tackar!!

Inlägg av Djinghis Khan » 16 april 2004, 00:20

Hellhager skrev:Okej, på så vis
Man tackar än en gång, och lycka till på din Doktors examen, om vad sade du, 10 år. :)

Vet du om mongolernas samhälle var uppbyggt som det europiska med feodalgods o.s.v.
Jag vet som sagt inte så mycket om det, själva intresset kom för ungefär 3-4 dagar sedan.
Njae, ngt liknande feodalgods var ju inget man hade i Mongoliet, faktum är att man inte hade några godsinstutitioner över huvut taget då landet inte hade samma jordbruksnäring som exempelvis Frankrike och Tysk-romerska riket. Jag vet inte vad man ska jämföra med, de flesta boskapshjordar ägdes ju kollektivt av de uttökade familjerna. Ju större boskapshjord, desto mer inflytande hade man då man kunde producera ett överskott till betalning för lojala män och tjänare. Men som klanöverhuvud ägde man inte sina underlydandes djur, bara kontrollen över betesmarkerna. Skatter verkar bara ha upptagits av de allra mäktigaste khanerna, och blev en fast instutition först under Djingis styre. Skatterna togs in natura från nomadfamiljerna och gick direkt till staten (dvs storkhanens hov) snarare än till den lokale fursten, som fick leva av sin familjs boskap. Dessa var inte heller skattebefriade, utan betalade proportionerlig skatt som alla andra, så ngn feodaladel var det inte att tala om. Då mongolerna underkuvade främmande länder med andra näringar, såsom Kinas spannmålsodlingar, ändrades dock läget för många högättade mongoler, som kunde bli tilldelade ett stycke land för sin lojalitet mot storkhanen. Men detta fanns alltså inte hos nomadfamiljerna själva

/DK M

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 mars 2004, 21:57
Ort: Sweden

Inlägg av Three towns » 16 april 2004, 15:34

Jaha, då skulle jag vilja säga att bonden i Mongoliet hade på vissa sätt bättre än bonden i Europa.
Ps: Tack :D

Skriv svar