Asien under medeltiden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Asien under medeltiden

Inlägg av CJBackfire » 2 juli 2003, 23:39

medeltiden fockuserar främst på Europa, mellanöstern och nordafrika.
Men hur såg den perioden ut i Asien (dom var ju högt utvecklade) amerikanska kontinenterna (aztec, maya och inca) och australien?
Senast redigerad av 1 CJBackfire, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 23:47

Hmm, det här var nog den vidaste frågan hittills på skalman - tusen år och fyra helt åtskilda världsdelar ...

Nåja, det är definitivt värt att diskutera mer om världen utanför vår kulturkrets, men jag måste nästan sortera hjärnan litet innan jag kan komma på någon ände att börja i ...

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 2 juli 2003, 23:50

skulle vra tacksam då dom andra delarna av världen utesluts ur historian

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: På andra ställen

Inlägg av Djinghis Khan » 2 juli 2003, 23:50

CJBackfire skrev:medeltiden fockuserar främst på Europa, mellanöstern och nordafrika.
Men hur såg den perioden ut i Asien (dom var ju högt utvecklade) amerikanska kontinenterna (aztec, maya och inca) och australien?
Jag har ju startat en tråd om Inkas om du är intresserad. Australien var nomadiskt fram till 1700-talet.

/DK M

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 2 juli 2003, 23:53

Kan ta och kolla in Inka tråden.
Få se om jag hittar den.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 juli 2003, 00:28

CJBackfire skrev:skulle vra tacksam då dom andra delarna av världen utesluts ur historian
Jag skulle nästan föreslå att du startar mer preciserade trådar om de länder/kulturer du vill veta mer om. Gärna vad du vill veta om dessa kulturer också. Alternativt att de som svarar gör det genom att starta nya, mer preciserade trådar. Vem vet, jag kanske drar upp något om Indien, Kina, Tibet eller något ... :wink:

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 3 juli 2003, 00:30

ok då gör jag det nån gång

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 3 juli 2003, 00:48

vi kan väl diskutera Asien här.
Så öppnar jag en sydamerika tråd.

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 23 juli 2003, 20:30

jag kan inte så mycket om asien under medeltiden men kina var ju överlägset europa på det mesta under denna tiden.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 23 juli 2003, 20:34

Panzerfaust skrev:jag kan inte så mycket om asien under medeltiden men kina var ju överlägset europa på det mesta under denna tiden.
Överlägset och överlägset, vad är 'överlägset'? Kejsarna kanske kunde leka med fyrverkerier och vackrare jadesmycken men den stora massan av befolkningen var liksom som i det samtida Europa bönder som levde på en jämförelsevis enkel nivå.

/DK M

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 mars 2004, 21:57
Ort: Sweden

Inlägg av Three towns » 13 april 2004, 21:03

Vilka "stormakter" fanns det i det medeltida asien.
Mongolerna var en stor militär makt.
Jag menar då mest på den militära fronten. :)
(Mellanöstern räknas inte in i min fråga)
Jag kan tänka mig att det blir en himla massa, men hade tänkt att lära mig lite mera om asiens historia.

MVH: Hellhager

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 14 april 2004, 11:36

Hellhager skrev:Vilka "stormakter" fanns det i det medeltida asien.
Mongolerna var en stor militär makt.
Jag menar då mest på den militära fronten. :)
(Mellanöstern räknas inte in i min fråga)
Jag kan tänka mig att det blir en himla massa, men hade tänkt att lära mig lite mera om asiens historia.

MVH: Hellhager
Tang-Kinas imperium (618–907) var en av sin tids största stormakter, på de flesta områden världsledande. Deras efterföljare Song/Sung (960-1279) var minst lika avancerade. Vid sidan av dessa kinesiska dynastier fanns det andra härskardynastier som var för sig förtjänas att benämnas som stormakter - Jurchen (Qin/Jin) i norra Kina (1115-1234) var periodvis militärt och ekonomiskt starka nog att tävla med Song i söder. Den kitanska dynastin Dashi skapade för en tid ett starkt imperium i östra Turkestan - Xi Liao (Kara Khitan, 1124-1211) som förde framgångsrika fälttåg mot de muslimska seljuqerna i väster.
Även mongolriket (som du redan nämnt) och deras i Kina residerande Yüan-dynasti (1271–1368) var trots de blodiga invasionerna och folkminskningen en ekonomisk stormakt och milität supermakt, som lyckades ena hela Kina för första gången sedan Tang. Den efterförljande Mingdynastin lyckades helt klart föra Kinas stormaktsstatus vidare från och med 1368 och ända fram till 1644.

I Sydostasien var Khmerriket (ca 800 - 1431) under en lång tid en lokal stormakt som dominerade handel och kultur. Med hjälp av sina klientstater hade de sitt eget lilla imperium. Deras östra vietnamesiska grannar Dai Viet och Champa stod emot mongolerna ett tag, men kan knappast ses som stormakter.

I Indien var Guptariket starkt (320-510) ända tills det splittrades av heftaliterna. Då muslimerna gradvis erövrade norra Indien från och med 700-talet blev det turkiska Sultanatet Dheli en militär stormakt att räkna med från 1206. I södra Indien balanserades makten upp av det hinduiska Vijayanagarriket (1336-1565)

I Centralasien var Kökturkarnas rike (552-640) en militär stormakt som tidvis hotade Tang-Kina, som dock krossade deras första rike. Deras andra Khanat varade dock i öster ända till 700-talet. Ett annat turkfolk, uighurerna, grundade ett vidsträckt imperium i Centralasien 745 - 840. Detta hotade Kina ett tag, men föll sönder av Kirgizernas invasioner. Det var dock på dessa rikens ruiner som sedan mongolriket uppstod.

/DK M

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 mars 2004, 21:57
Ort: Sweden

Inlägg av Three towns » 14 april 2004, 17:32

Tackar för svar!

Nu har jag en till fråga som är speciellt riktad till dig Djinghis Khan, jag har förståt att du är expert på vad som gäller asien.
Då jag själv börjat få ett stort intresse för Mongolerna som du verkar ha.
Hur såg det mongoliska samhället ut i jämförelse till det europeiska?
Även denna fråga är ju ett stort begrepp.
Vad jag vet eller hört är att krigarna sov, åt o.s.v. på sina hästar,och större delen av vardagen kretsade kring hästen.
Det mongoliskafolket levde som sagt i samspel med hästarna och barnen lärde sig rida ungefär vid 4-5 års ålder.
Detta kanske inte är samhällhet direkt, men det är ungefär det som jag vet förutom lite om deras erövringar och lite om vapen och så.
Stämmer detta?
Kan Du fylla på lite angående det mongoliska samhället?!

MVH: Hellhager

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 14 april 2004, 19:57

Hellhager skrev:Tackar för svar!

Nu har jag en till fråga som är speciellt riktad till dig Djinghis Khan, jag har förståt att du är expert på vad som gäller asien.
Tack, men återkom om tio år då jag tagit doktorsexamen istället :wink:
Då jag själv börjat få ett stort intresse för Mongolerna som du verkar ha.
Hur såg det mongoliska samhället ut i jämförelse till det europeiska?
Även denna fråga är ju ett stort begrepp.
Vad jag vet eller hört är att krigarna sov, åt o.s.v. på sina hästar,och större delen av vardagen kretsade kring hästen.
Det mongoliskafolket levde som sagt i samspel med hästarna och barnen lärde sig rida ungefär vid 4-5 års ålder.
Detta kanske inte är samhällhet direkt, men det är ungefär det som jag vet förutom lite om deras erövringar och lite om vapen och så.
Stämmer detta?
Kan Du fylla på lite angående det mongoliska samhället?!

MVH: Hellhager
Ja du, det är ju en svår fråga dels eftersom det knappast fanns ngt "europeiskt samhälle" att jämföra det med. Europa då som nu var uppbyggt som ett lapptäcke av olika skilda kulturer, språk och samhällen. Trots att kristendomen, i synnerhet den katolska kyrkan - samt jordbruket som försörjning - var allmän över större delen av det medeltida Europa så var ju skildnaderna så avgörande att jag har svårt att se ngt enhetligt europeisk samhälle. Men jag kan försöka jämföra med ett av Europas större länder - Frankrike:

Den typiska 1200-talsfransmannen var en bonde, han levde i en by på kanske några hundra individer och brukade en mark som oftast tillhörde en länsherre. Han bodde i ett litet hus av trä, med ett eller två rum. Men huset används mest om natten och under vintern, fransmannen lever ett rörligt liv utomhus. Hans liv kretsade kring åkermarkerna, han sådde korn på våren och bärgade skörden på sensommaren eller hösten. Kanske odlade han grönsaker i ett litet privat land. En del gick till honom själv, en del gick till hans länsherre och en tiondel av hans skörd gick till kyrkan. Han åt bröd, gröt och ibland fläsk och fisk. Han var katolsk kristen och gick till den lokala bykyrkan vid de större högtiderna för att mottaga nattvarden av prästen. Han var gift med en hustru och hade kanske fem levande barn, varav en del säkert skulle dö innan de fyllt tio. Hans band till den uttökade familjen var vikigare än hans nationella/språkliga eller klassidentitet.

Den typiske 1200-talsmongolen var herde, han levde i ett flyttbart samhälle på några hundra personer eller mer. Bostaden var en jurta av filt, med ett enda rum för hela familjen. Det mesta av dagen tillbringade han dock ute, bland sina djur som han ägde tillsammans med familjen. Han hade en liten fårflock, några getter, några nötkreatur samt en mindre hjord av hästar vars mjölk utgjorde huvudieten tillsammans med fårkött och ibland viltkött. Under sommrarna betade djuren ute på grässlätterna, som ägdes gemensamt av den klan som familjen tillhörde. Då gräset tar slut på ett ställe packar man ihop sina jurtor på vagnar och drar vidare några kilometer till nästa betesmarksområde, som noga planerats i förväg. På vintern drar man upp mot bergsdalarna. Mannen har en hustru, men får ha fler om han kan försörja dem. Han har tre levande barn, som hjälper till med att valla djuren eftersom de lärt sig att rida vid tre, fyra års ålder. Han tror på många olika andar, och vid de stora högtiderna offrar han till förfäderna och andra andar medan klanens schaman upprätthåller kontakten med dessa övernaturliga väsen. Vid vissa säsonger kan en större skara män ur klanen gå ut på jakt, och därför måste man vara skicklig med båge. Då mannen inte vallar sina djur eller är på resa, övar han därför ofta bågskytte och brottning - ngt som också uppmuntras starkt av klanöverhuvudet bahaduren.

/DK M

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 mars 2004, 21:57
Ort: Sweden

Tackar!!

Inlägg av Three towns » 15 april 2004, 23:25

Okej, på så vis
Man tackar än en gång, och lycka till på din Doktors examen, om vad sade du, 10 år. :)

Vet du om mongolernas samhälle var uppbyggt som det europiska med feodalgods o.s.v.
Jag vet som sagt inte så mycket om det, själva intresset kom för ungefär 3-4 dagar sedan.

Skriv svar