Det är fullt möjligt - jag var bara nyfiken på om du satt på några uppgifter som inte jag har.Djinghis Khan skrev:Jag bara påpekar att det inte är helt omöjligt att riddarna träffades då, vem vet vad sir Hugue hade för sig 1118?
Tempelherreorden
-
- Medlem
-
- Medlem
Alla kanske inte spelar eller är införstådda med EU2 och dess tolkning av dåtida stater, så du skulle tjäna på att vara en smula mer utförlig i dina frågeställningar.CJBackfire skrev:Ok
Men hur var det med "The Knights" då?
"The Knights" är Johanniterorden i EU2, då de kontrollerar Rhodos 1419. Orden omlokaliserades sedan till Malta, efter att Rhodos erövrades av Osmanska Riket 1521. Spanien (Aragon) ställde då Malta till riddarnas förfogande. Orden blev den överlägset sista riddarorden att kontrollera territorium och administrerade Malta fram till 1798, så ön efter en lång belägring föll för franska styrkor i samband med Napoleons Medelhavskmpanj.
En annan orden (vilken minns jag tyvärr inte) slog sig ned på Cypern under 1300-talet ett slag innan ön tillföll Venedig.
/Forsberg
-
- Medlem
Enligt nordisk familjebok erövrades Cypern 1191 av Rickard Lejonhjärta som sedan sålde den till tempelriddarna. 1193 lämnade de tillbaka ön till Rickard Lejonhjärta som då skänkte den till kungen av Jerusalum. 1193-1489 var Cypern ett kungadöme under ätten Lusigni. När kungaätten dog ut skänkte drottningen, som var från Venedig, ön till sitt hemland.Mathias Forsberg skrev: En annan orden (vilken minns jag tyvärr inte) slog sig ned på Cypern under 1300-talet ett slag innan ön tillföll Venedig.
-
- Medlem
Det var alltså tempelriddarna då! Även om jag hade fått resten om bakfotenÖrjan skrev: Enligt nordisk familjebok erövrades Cypern 1191 av Rickard Lejonhjärta som sedan sålde den till tempelriddarna. 1193 lämnade de tillbaka ön till Rickard Lejonhjärta som då skänkte den till kungen av Jerusalum. 1193-1489 var Cypern ett kungadöme under ätten Lusigni. När kungaätten dog ut skänkte drottningen, som var från Venedig, ön till sitt hemland.
-
- Medlem
Eftersom Nordisk Familjebok inte alltid ger det mest aktuella forskningsläget ( - annars är det ett förträffligt uppslagsverk) ger jag en liten uppdatering:Örjan skrev:Enligt nordisk familjebok erövrades Cypern 1191 av Rickard Lejonhjärta som sedan sålde den till tempelriddarna. 1193 lämnade de tillbaka ön till Rickard Lejonhjärta som då skänkte den till kungen av Jerusalum. 1193-1489 var Cypern ett kungadöme under ätten Lusigni. När kungaätten dog ut skänkte drottningen, som var från Venedig, ön till sitt hemland.
Tempelherreorden köpte som sagt Cypern från kung Rikard 1191 eftersom Rikards ståthållare hade problem att kontrollera ön. Priset var 100.000 saracenska besants, vilket tydligen ska uppfattas som en ansenlig mängd pengar. Orden förlade endast tjugo bröder till garnisonen och stötte sig genast med befolkningen genom höga skatter och "godtyckligt styre". Ett folkligt uppror bröt ut i april 1192 och tempelherrarna klarade med nöd och näppe livhanken. Månaden efter (maj 1192) sålde kung Rikard ön vidare till den nytillträdde kungen av Jerusalem, Guido av Lusignan. Varför Rikard och inte Tempelherreorden? Jag gissar att det var för att dessa inte hade betalat klart köpesumman - de hade betalat 40.000 besants vid sitt tillträde till ön.
Trots att de avhändade sig ägorätten till ön redan efter mindre än ett år förblev de en stark kraft där under hela 1200-talet, med två ordenskvarter och fyra ordensborgar.
Allt detta enligt ovan nämnda bok, Det nya ridderskapet - Tempelherreordens historia.
-
- Medlem
Enligt boken The knights of christ; Terence Wise; Richard Sollins (Osprey Military 2000) så reste Hugue de Paynes och Gottfrid de Saint Adhemar till det heliga landet 1115 med en liten grupp riddare. 1118 träffar Hugue Jerusalems patriarken och svär inför honom en trohetsed.
Ska se vad det står i Barbers bok när jag hittat den.
Ska se vad det står i Barbers bok när jag hittat den.
-
- Medlem
-
- Medlem
Tempelriddarna var den rent militärt mest framgångsrika ordern, Tyska ordern led nederlag efter nederlag mot diverse Baltiska och slaviska folk och var inte särskilt framgångsrika på det krigiska planetCJBackfire skrev:Jo templarerna var ju eliten av riddarna.
Men vilka riddare var starkare och bättre?
Knights of Santiago?
Teotonic Knights?
Hattin 1187 - smaka på det Guillou!Vidare vet jag att Saladin i ett salg spöade templar riddare.
-
- Medlem
De fick iaf den rollen i och med att de oftast var de som var de enda som hade råd att ställa upp "stora" styrkor i fält. Majoriteten av riddarordnarnas arméer bestod dock inte av europeiska riddare utan den bestod av vanliga soldater och lokala legosoldater.CJBackfire skrev:Jo templarerna var ju eliten av riddarna.
Går inte att göra sådana jämförelser eftersom ordnarnas inriktningar och maktpositioner hela tiden förändrades.CJBackfire skrev:Men vilka riddare var starkare och bättre?
Knights of Santiago?
Teotonic Knights?
Jajamensan vid slaget vid Hattin 1187 krossade Saladin korsfararnas armé under ledning av Gerard de Ridefort.CJBackfire skrev:Vidare vet jag att Saladin i ett salg spöade templar riddare.
-
- Medlem
-
- Medlem
Jo men det var ju pga att den avundsjuke kung Philip Le Bel krossade dom. Om man räknar med vunna slag så leder tempelriddarnaPatrik skrev:Hospitaliterna får väl ändå räknas som de mest framgångsrika eftersom de faktiskt överlevde medeltiden.Djinghis Khan skrev:Tempelriddarna var den rent militärt mest framgångsrika ordern,
-
- Medlem
Fast frågan är väl om de inte - som Barber beskriver i sin bok "Det nya ridderskapet - Tempelherreordens historia" - blivit en historisk anakronism i och med att de övergett Mellersta östern. Hospitaliterna fortsatte ju att verka på både Rhodos och Malta (fram tills dess turkarna resp. Napoleon kastade ut dom).Djinghis Khan skrev:Jo men det var ju pga att den avundsjuke kung Philip Le Bel krossade dom. Om man räknar med vunna slag så leder tempelriddarna
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Pga av sina rikedomar tror jag att dom kanske skulle ha kunnat satsa helt på bankväsendet, och konkurrera med de framväxande italienska bankirerna. Det vore intressant, och kanske den ekonomiska tvecklingen ändrats i hela västeuropa.Patrik skrev:Fast frågan är väl om de inte - som Barber beskriver i sin bok "Det nya ridderskapet - Tempelherreordens historia" - blivit en historisk anakronism i och med att de övergett Mellersta östern. Hospitaliterna fortsatte ju att verka på både Rhodos och Malta (fram tills dess turkarna resp. Napoleon kastade ut dom).Djinghis Khan skrev:Jo men det var ju pga att den avundsjuke kung Philip Le Bel krossade dom. Om man räknar med vunna slag så leder tempelriddarna
/DK M