Tempelherreorden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 16:36

Djinghis Khan skrev:Jag bara påpekar att det inte är helt omöjligt att riddarna träffades då, vem vet vad sir Hugue hade för sig 1118?
Det är fullt möjligt - jag var bara nyfiken på om du satt på några uppgifter som inte jag har. :)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 juli 2003, 18:50

CJBackfire skrev:Ok
Men hur var det med "The Knights" då?
Alla kanske inte spelar eller är införstådda med EU2 och dess tolkning av dåtida stater, så du skulle tjäna på att vara en smula mer utförlig i dina frågeställningar.

"The Knights" är Johanniterorden i EU2, då de kontrollerar Rhodos 1419. Orden omlokaliserades sedan till Malta, efter att Rhodos erövrades av Osmanska Riket 1521. Spanien (Aragon) ställde då Malta till riddarnas förfogande. Orden blev den överlägset sista riddarorden att kontrollera territorium och administrerade Malta fram till 1798, så ön efter en lång belägring föll för franska styrkor i samband med Napoleons Medelhavskmpanj.

En annan orden (vilken minns jag tyvärr inte) slog sig ned på Cypern under 1300-talet ett slag innan ön tillföll Venedig.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 juli 2003, 19:02

Mathias Forsberg skrev: En annan orden (vilken minns jag tyvärr inte) slog sig ned på Cypern under 1300-talet ett slag innan ön tillföll Venedig.
Enligt nordisk familjebok erövrades Cypern 1191 av Rickard Lejonhjärta som sedan sålde den till tempelriddarna. 1193 lämnade de tillbaka ön till Rickard Lejonhjärta som då skänkte den till kungen av Jerusalum. 1193-1489 var Cypern ett kungadöme under ätten Lusigni. När kungaätten dog ut skänkte drottningen, som var från Venedig, ön till sitt hemland.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 juli 2003, 01:46

Örjan skrev: Enligt nordisk familjebok erövrades Cypern 1191 av Rickard Lejonhjärta som sedan sålde den till tempelriddarna. 1193 lämnade de tillbaka ön till Rickard Lejonhjärta som då skänkte den till kungen av Jerusalum. 1193-1489 var Cypern ett kungadöme under ätten Lusigni. När kungaätten dog ut skänkte drottningen, som var från Venedig, ön till sitt hemland.
Det var alltså tempelriddarna då! Även om jag hade fått resten om bakfoten :oops:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 juli 2003, 03:39

Örjan skrev:Enligt nordisk familjebok erövrades Cypern 1191 av Rickard Lejonhjärta som sedan sålde den till tempelriddarna. 1193 lämnade de tillbaka ön till Rickard Lejonhjärta som då skänkte den till kungen av Jerusalum. 1193-1489 var Cypern ett kungadöme under ätten Lusigni. När kungaätten dog ut skänkte drottningen, som var från Venedig, ön till sitt hemland.
Eftersom Nordisk Familjebok inte alltid ger det mest aktuella forskningsläget ( :wink: - annars är det ett förträffligt uppslagsverk) ger jag en liten uppdatering:

Tempelherreorden köpte som sagt Cypern från kung Rikard 1191 eftersom Rikards ståthållare hade problem att kontrollera ön. Priset var 100.000 saracenska besants, vilket tydligen ska uppfattas som en ansenlig mängd pengar. Orden förlade endast tjugo bröder till garnisonen och stötte sig genast med befolkningen genom höga skatter och "godtyckligt styre". Ett folkligt uppror bröt ut i april 1192 och tempelherrarna klarade med nöd och näppe livhanken. Månaden efter (maj 1192) sålde kung Rikard ön vidare till den nytillträdde kungen av Jerusalem, Guido av Lusignan. Varför Rikard och inte Tempelherreorden? Jag gissar att det var för att dessa inte hade betalat klart köpesumman - de hade betalat 40.000 besants vid sitt tillträde till ön.

Trots att de avhändade sig ägorätten till ön redan efter mindre än ett år förblev de en stark kraft där under hela 1200-talet, med två ordenskvarter och fyra ordensborgar.

Allt detta enligt ovan nämnda bok, Det nya ridderskapet - Tempelherreordens historia.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 juli 2003, 11:24

Enligt boken The knights of christ; Terence Wise; Richard Sollins (Osprey Military 2000) så reste Hugue de Paynes och Gottfrid de Saint Adhemar till det heliga landet 1115 med en liten grupp riddare. 1118 träffar Hugue Jerusalems patriarken och svär inför honom en trohetsed.

Ska se vad det står i Barbers bok när jag hittat den. :)

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 3 juli 2003, 11:26

Jo templarerna var ju eliten av riddarna.
Men vilka riddare var starkare och bättre?
Knights of Santiago?
Teotonic Knights?

Vidare vet jag att Saladin i ett salg spöade templar riddare.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 11:36

CJBackfire skrev:Jo templarerna var ju eliten av riddarna.
Men vilka riddare var starkare och bättre?
Knights of Santiago?
Teotonic Knights?
Tempelriddarna var den rent militärt mest framgångsrika ordern, Tyska ordern led nederlag efter nederlag mot diverse Baltiska och slaviska folk och var inte särskilt framgångsrika på det krigiska planet
Vidare vet jag att Saladin i ett salg spöade templar riddare.
Hattin 1187 - smaka på det Guillou! :P

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 juli 2003, 11:42

CJBackfire skrev:Jo templarerna var ju eliten av riddarna.
De fick iaf den rollen i och med att de oftast var de som var de enda som hade råd att ställa upp "stora" styrkor i fält. Majoriteten av riddarordnarnas arméer bestod dock inte av europeiska riddare utan den bestod av vanliga soldater och lokala legosoldater.
CJBackfire skrev:Men vilka riddare var starkare och bättre?
Knights of Santiago?
Teotonic Knights?
Går inte att göra sådana jämförelser eftersom ordnarnas inriktningar och maktpositioner hela tiden förändrades.
CJBackfire skrev:Vidare vet jag att Saladin i ett salg spöade templar riddare.
Jajamensan vid slaget vid Hattin 1187 krossade Saladin korsfararnas armé under ledning av Gerard de Ridefort.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 juli 2003, 11:43

Djinghis Khan skrev:Tempelriddarna var den rent militärt mest framgångsrika ordern,
Hospitaliterna får väl ändå räknas som de mest framgångsrika eftersom de faktiskt överlevde medeltiden. ;)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 11:45

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Tempelriddarna var den rent militärt mest framgångsrika ordern,
Hospitaliterna får väl ändå räknas som de mest framgångsrika eftersom de faktiskt överlevde medeltiden. ;)
Jo men det var ju pga att den avundsjuke kung Philip Le Bel krossade dom. Om man räknar med vunna slag så leder tempelriddarna

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 juli 2003, 11:50

Djinghis Khan skrev:Jo men det var ju pga att den avundsjuke kung Philip Le Bel krossade dom. Om man räknar med vunna slag så leder tempelriddarna
Fast frågan är väl om de inte - som Barber beskriver i sin bok "Det nya ridderskapet - Tempelherreordens historia" - blivit en historisk anakronism i och med att de övergett Mellersta östern. Hospitaliterna fortsatte ju att verka på både Rhodos och Malta (fram tills dess turkarna resp. Napoleon kastade ut dom).

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 3 juli 2003, 11:58

Teotonic Knights gjorde dessutom en "stat".
som levde in på 1600 talet.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 3 juli 2003, 12:40

Tyska orden kollapsade i själva verket på 1560-talet, något som bl.a. ledde till att Erik XIV kunde ta hand om norra Estland.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 13:13

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Jo men det var ju pga att den avundsjuke kung Philip Le Bel krossade dom. Om man räknar med vunna slag så leder tempelriddarna
Fast frågan är väl om de inte - som Barber beskriver i sin bok "Det nya ridderskapet - Tempelherreordens historia" - blivit en historisk anakronism i och med att de övergett Mellersta östern. Hospitaliterna fortsatte ju att verka på både Rhodos och Malta (fram tills dess turkarna resp. Napoleon kastade ut dom).
Pga av sina rikedomar tror jag att dom kanske skulle ha kunnat satsa helt på bankväsendet, och konkurrera med de framväxande italienska bankirerna. Det vore intressant, och kanske den ekonomiska tvecklingen ändrats i hela västeuropa.

/DK M

Skriv svar