Digerdöden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 12 juni 2003, 11:59

man bör inte utesluta något, så visst har du rätt.

//Palle

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juni 2003, 12:59

Djinghis Khan skrev:Jo men han tillägnar ju faktiskt ett kapitel till "de som stred", och då tycker jag att han ska vara lite mer utförlig.
Jag har iofs inte hunnit läst boken så jag kan inte uttala mig om hur pass det var för mycket eller för lite, men personligen så tycker jag det skrivits hyllmeter om just härar, kungar o.s.v. och att det känns mer befriande att beskriva det "civila" medeltida livet.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juni 2003, 13:49

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Jo men han tillägnar ju faktiskt ett kapitel till "de som stred", och då tycker jag att han ska vara lite mer utförlig.
Jag har iofs inte hunnit läst boken så jag kan inte uttala mig om hur pass det var för mycket eller för lite, men personligen så tycker jag det skrivits hyllmeter om just härar, kungar o.s.v. och att det känns mer befriande att beskriva det "civila" medeltida livet.
Om stormaktstiden kanske, men inte om medeltiden. Om du ändå är nöjd med bokens innehåll får stå för dig, själv vill jag ha mer kött på benen. Men det hindrar mig inte från att se Harrisons bok som en av de bästa historiska böckerna jag läst, se min recension på Bokus.com där jag ger den 5 av 5 stjärnor.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juni 2003, 14:02

Djinghis Khan skrev:Om stormaktstiden kanske, men inte om medeltiden.
Vad gäller Sverige är det ganska tunnsått ja, men det finns det ju orsaker till.
Däremot är det tämligen gott om böcker om krig, militärer o.s.v. från övriga Europa.
Djinghis Khan skrev:Om du ändå är nöjd med bokens innehåll får stå för dig, själv vill jag ha mer kött på benen. Men det hindrar mig inte från att se Harrisons bok som en av de bästa historiska böckerna jag läst, se min recension på Bokus.com där jag ger den 5 av 5 stjärnor.
Nu är inte svensk medeltid mitt favoritämne, men jag är ganska övertygad om att jag lär överleva utan en massa militära debatter. :roll:

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 12 juni 2003, 14:43

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Om stormaktstiden kanske, men inte om medeltiden.
Vad gäller Sverige är det ganska tunnsått ja, men det finns det ju orsaker till.
Däremot är det tämligen gott om böcker om krig, militärer o.s.v. från övriga Europa.
Ett problem är dock att de slutsatser om krig som dras i böcker om övriga Europa inte automatiskt kan överföras till svenska förhållanden. Geografiska och ekonomiska förutsättningar gör att skandinaviska krig skiljer sig rejält från de som ägde rum på kontinenten. Samma problem finns för övrigt om det Stora nordiska kriget där beskrivningar om militär taktik är hämtade från europeiska standardverk som bäst beskriver det Spanska tronföljdskriget. Det är en stor skillnad på de strider som fördes i Flandern och i Polen.

Hlidsjalf
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 februari 2003, 22:12
Ort: Gbg

Inlägg av Hlidsjalf » 12 juni 2003, 15:06

För att få reda på mer om de skandinaviska härarna under tidig medeltid väntar jag med spänning på David Nicolle och David Lindholms Medieval scandinavian armies vol.1 1100-1300 från Osprey publishing.
Det där låter mycket spännande, är boken i fråga släppt, och hur kan man få tag på den?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juni 2003, 15:24

Hlidsjalf skrev:
För att få reda på mer om de skandinaviska härarna under tidig medeltid väntar jag med spänning på David Nicolle och David Lindholms Medieval scandinavian armies vol.1 1100-1300 från Osprey publishing.
Det där låter mycket spännande, är boken i fråga släppt, och hur kan man få tag på den?
Kommer i Augusti, bevaka den gärna på ADLibris.com

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juni 2003, 23:45

Örjan skrev:Ett problem är dock att de slutsatser om krig som dras i böcker om övriga Europa inte automatiskt kan överföras till svenska förhållanden.
Givetvis inte. Men för mig som är måttligt road av svensk militärhistoria så är det hugget som stucket. ;)
Givetvis skiljer sig Sverige (och även Norge) från övriga Europa då bl.a. livegenskap var totalt okänt här, de relativt fria bönderna (för en mer ingående debatt om bönderna politiska roll så kan jag rekomendra Dick Harrisons "Uppror och allianser i 1400-talets Sverige") o.s.v.
Nu är iofs jag den siste du behöver upplysa om skillnaderna mellan Sverige och övriga Europa under medeltiden. :roll:
Men jag vidhåller min åsikt att det faktiskt kan vara skönt att slippa långa utläggningar om krig, soldater o.s.v. utan istället få en onblick i hur det medeltida samhället de facto såg ut.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juni 2003, 23:49

Det ena utesluter inte det andra, om du är mätt på krig och sånt så är det ingen som hindrar dig från att hoppa över den delen.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juni 2003, 23:51

Djinghis Khan skrev:Det ena utesluter inte det andra, om du är mätt på krig och sånt så är det ingen som hindrar dig från att hoppa över den delen.
Nej, men inte köper jag en bok bara för att hoppa över halva boken... :roll:
Dessutom har Dick Harrison redan skrivit böcker om krig under medeltiden i Sverige, bl.a. ovan nämnda bok. :roll:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juni 2003, 23:53

Det är bara ett tunt kapitel om "de som stred", och den behandlar främst adelns och ridderskapets framväxt. Mycket läsvärt, men jag vill ändå ha mer konkreta fakta, exempelvis beskrivning av arkeologiska fynd.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juni 2003, 23:57

Djinghis Khan skrev:Det är bara ett tunt kapitel om "de som stred", och den behandlar främst adelns och ridderskapets framväxt. Mycket läsvärt, men jag vill ändå ha mer konkreta fakta, exempelvis beskrivning av arkeologiska fynd.
Fast nu är väl inte Harrison arkeolog, utan historiker och sålunda tolkar historien ur texter, inte arkeologiska fynd. :roll:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 13 juni 2003, 00:15

Nej men historikern har alltid nytta av att ta in arkeologi i sin rekonstruktion av det förflutna, vilket Harrison till viss del gör.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 13 juni 2003, 00:18

Djinghis Khan skrev:Nej men historikern har alltid nytta av att ta in arkeologi i sin rekonstruktion av det förflutna, vilket Harrison till viss del gör.
Må så vara, och gränsen mellan vad som är en medeltidsarekeolog och medeltidshistoriker är tunn, speciellt i Sverige där de skriftliga källorna i stort lyser med sin totala frånvaro.
Vilket för oss till en annan skillnad mellan Sverige och Europa, där källäget är långt mycket bättre än vad det är här.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 juni 2003, 15:38

Den här strängen fortsätter på strängen Digerdöden II och låses härmed för att undvika missförstånd.

Låst