Mellan vilka år räknas medeltiden?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Mellan vilka år räknas medeltiden?

Inlägg av SuperPalle » 7 juni 2003, 13:41

i sverige så brukar man säga att medeltiden var från 1066-1523 men utanför sverige, lite mer i allmänhet; var börjar och slutar medeltiden och varför?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 juni 2003, 13:48

Medeltiden brukar traditonellt räknas mellan antiken och ränessansen, mellan de "båda Roms" fall. 476 avsätts den siste kejsaren Romulus Augustulus av germanerna, vilket räknas som västromerska rikets fall. nästan tusen år senare; 1453 faller det "andra Rom" iom Konstantinopels erövring.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 juni 2003, 14:26

Gränserna är i högsta grad flytande. Herr Khan tar upp en av definitionerna, men andra betraktar medeltidens början som år 800 (Karl den stores kejsarkröning), 1066 (vikingatidens "slut" och normandernas invasion av England), med flera möjliga startår däremellan. Tiden mellan (Väst)Roms fall och Karl den stores kröning brukar ibland kallas "The Dark Ages", vilket ska avse bristen på källor från denna röriga tid, men som tyvärr även spillt över på medeltiden, som därmed orättvist fått stämpeln som "mörk" av renässansfantaster.

Medeltidens slut går inte heller det att bestämma (det var ju inte så att Nils krukmakare vaknade upp morgonen den 7/6 1523 och konstaterade att "Jahapp, då var medeltiden slut!" Vissa ser det som Konstantinopels fall, medan t.ex. engelsmän tar slaget vid Bosworth 1485 (Richard III:s död och Tudordynastins övertagande) som ett slutår. Vissa historiker hävdar att renässansen är ett konstlat begrepp, och att det fanns en renässans redan på 1300-talet (istället för 1400-talets slut), medan man kan konstatera att det som vanligen brukar attributeras till "renässansen" inte vann genomslag på andra håll förrän en bra bit på 1500-talet.

En grov indelning kan sägas vara att medeltiden utspelade sig mellan 800-talet och 1400-talets slut. Det är poänglöst att försöka vara mer precis än så, då historiska flöden sällan låter sig tvingas ihop med konstlade begrepp som tidsperioder med fixerade start- och slutdatum. Man kan jämföra med vad vissa historiker definierar som "1900-talet": åren mellan 1914 och 1989. Det var då det som definierar 1900-talet ifråga om historiska processer uppstod, kulminerade och "avslutades".

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 juni 2003, 15:40

Men då kan det ju nämnas att medeltiden som begrepp härrör från senare tid, och fungerar ofta som en missvisande term. Naturligtvis var folket som levde i t.ex. Florens år 1263 inte medvetna om att de levde i medeltiden. Själv försöker jag ofta undvika begreppet, och talar hellre om 1200-talet, 1400-talet osv. Och eftersom medeltiden som begrepp är en konstgjord efterkonstruktion, kan man lika gärna sätta exakta markeringar som gräns för att underlätta definitionen.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 7 juni 2003, 18:19

I min historiebok i skolan var perioden 476 (dvs Västroms fall) till 1100-talet (när vikingarna kristnades) som den tidiga medeltiden varade (här avsågs folkvandringstiden, vikingatågen m.m. som en mörk period i historien) och från 1100-1492 var högmedeltiden (dvs fram till Columbus upptäckte Amerika).
Personligen håller jag med om att medeltiden är en efterhandskonstruktion vars gränser är oerhört flytande, och mycket av det som avses som medeltiden fanns kvar i Sverige till 1800-talet, dvs då ståndsriksdagen försvann, näringsfrihet infördes liksom religionsfrihet och industrialiseringen förändrade folks liv på ett övergripande sätt.
Därför föredrar jag hellre att säga att det skedde på 1200-talet i stället för att det skedde under medeltiden, då medeltiden är en flytande tidsepok och en efterhandskonstruktion.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 juni 2003, 18:19

B Hellqvist skrev:Vissa historiker hävdar att renässansen är ett konstlat begrepp, och att det fanns en renässans redan på 1300-talet (istället för 1400-talets slut), medan man kan konstatera att det som vanligen brukar attributeras till "renässansen" inte vann genomslag på andra håll förrän en bra bit på 1500-talet.
För att ytterligare komplicera det så inträffar det ju en renässans under Karl den Stores tid vid makten. :)
Själv är jag inte speciellt förtjust i varken Medeltiden eller renässansen som term.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 7 juni 2003, 18:43

men den renässansen var ju ingen renässans som Renässansen (börjar tröttna på att stava det nu), i övrigt så fanns det en renässans under otto den store i tyskland också. dom poppade upp lite här och var.

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 11 juni 2003, 12:50

I sverige var inte renässansen särskillt stor, kunskap spreds och kom, men vi fick bara en liten tårtbit av det. Johan III försökte med renässansen men han dog. Men han efterlämnade nordens bäst bevarade renässans slott-Kalmar slott! :)

//Fredde

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 21 juni 2003, 00:41

:?

Ja, en annan har ju försökt hjälpa flickorna med läxorna igen då... *ler*

Enligt deras böcker skulle medeltiden i Europa räknas från kring 400 till år 1520, medan medeltiden i Sverige inföll något senare och därför räknas från ca år 1000 till år 1520.

Varför är det så? Och varför exakt år 1520? Vad hände då som gör att det sedan övergår i en annan epok?

*glad men förvirrad mamma*

:)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 juni 2003, 00:50

Perenna skrev:Varför är det så? Och varför exakt år 1520? Vad hände då som gör att det sedan övergår i en annan epok?
Den 8 - 9 november 1520 (i samband med Kristian II:s kröning till svensk kung) avrättas stora delar av de Sturetrogna Stockholms borgarna på order av Kristian II.
Med detta så tar den medeltida traditionen att välja kung slut, vilket då har tolkats som ett slut på medeltiden. Givetvis så steg inte tunnbindaren Gustav upp den 10 november och sa till sina barn vid frukosten "Nu ni ungar, nu lever vi inte längre i medeltiden" utan det är bara att man anser att det (för eftervärlden) skedde ett så pass stort trendbrott att det fick långtgående effekter på eftervärlden.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 21 juni 2003, 01:04

:D

Aha, det var alltså därför. :)

Joo, nog förstår jag att detta är en efterhandskontruktion.
Det hade varit märkligt om vi utöver vår vanliga tideräkning också hade tidsepoker att ta hänsyn till.
Nu barn är det milleniumskifte och samtidigt går vi in i Upplysningen... det hade liksom varit lite konstigt det. *skrattar*

En fråga till bara - och skratta inte, för historia var verkligen inte mitt bästa ämne i skolan, det var liksom så jag hittade hit till Skalman... *ler*
Var det då som Biskop Brask lämnade nån lapp till nån - vem det nu var - där det stod "till detta är jag nödd och tvungen"?? *chansar*
(lite skämmigt om detta är ett annat århundrade)

:wink: :)

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 21 juni 2003, 11:09


Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 23 juni 2003, 08:02

Så vitt jag kan minnas från mina historielektioner i 5:an så skrev biskop Brask lappen för att säga att han blev tvingad till att sätta sitt sigill på pappret som bevisar att den danske kungen Kristian skulle bli härskare över Sverige. För att sedan återvända till det ursprungliga ämnet. Medeltiden infaller vid olika tider på olika platser. Den inföll alltså tidigare i storstaden Konstantinopel än i det kalla och vindpiskade Sverige.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 23 juni 2003, 08:40

Scrooge_McDuck skrev:(...). För att sedan återvända till det ursprungliga ämnet. Medeltiden infaller vid olika tider på olika platser. Den inföll alltså tidigare i storstaden Konstantinopel än i det kalla och vindpiskade Sverige.
Njaee... Medeltiden räknas väl som en epok i den katolska kristenheten, när det gäller Bysans snackar vi andra tidslinjer.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 24 juni 2003, 11:20

Jag står fast vid det jag sa. Medeltiden infaller vid olika tidpunkter på olika platser.Sedan finns det förstås andra faktorer som har inverkan på detta också.

Skriv svar