Ätrastigen, den sk. Redvägen genom Västergötland

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Ätrastigen, den sk. Redvägen genom Västergötland

Inlägg av Dan Koehl » 29 april 2003, 12:12

Kikade lite på de tillgängliga alternativa ridvägar och stigar som fanns vid denna tid i Västsverige. Uppenbarligen red man på Ätrastigen, den kallades också helt enkelt ridstigen, vilken börjar i Falkenberg, passerar Kindahus, Openstein, Säm, Åsunden, Bogesund, Vist, Gestilren och Lena samt leder vidare upp norröver.

Längs denna ridväg har åtminstone en fem sex slag stått under medeltiden, det sista var kanske slaget vid Åsunden när Sten Sture skadades. Anledningen är sannolikt att denna väg är den mest uppenbara för arméer från Danmark som tränger in i "Sverige" vid denna tid, och den mötande svenska försvarshären blir då den som i praktiken avgör var "slagen" hålls, dvs när de anfaller danskarna.

Som jag förstår det är anledningen till flera av slagen under medeltiden hålls mellan Vänern och Vättern i dessa trakter helt enkelt en följd av att danskarna upprepat begagnar Ätrastigen som transportled av fotfolk och kavalleri, och därför står slagen längs denna väg. Avsamma anledning byggs ett antal strategiska borgar längs vägen, huvudsakligen tornborgar av Mottetyp, alltså ett ensamt torn i trä eller sten (Kastal), med en vallgrav runt. När vallgraven grävts används jorden och leran för att åstadkomma en konstgjord kulle eller platå (Motte), där borgen byggs.

Först i veckan såg jag uppgifter om att det skulle har funnits en borg vid Gestilren. Den ansågs också ha fått namnet av den polska prinsessan Rikizza, eftersom Gestilreen skulle betyda Tjock eller kraftig, syftande på Motteborgen?

Men samtidigt har jag för mig att min inte fullständigt indentifierat platsen för slaget, och utgrävningar av några borgar i Gestilren tror jag inte förekommit. I skänninge annalerna står skrivet "krig i Gestilren" inte "krig vid Gestilren".

(Det finns en egen sträng om borgen och platsen Gestilren)
Senast redigerad av 4 Dan Koehl, redigerad totalt 18 gång.

Fahlvik
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 oktober 2002, 22:46
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Fahlvik » 29 april 2003, 17:20

Tack Dan
Mycket intressant. Det visar sig att det finns en tanke bakom även det som för ett otränat öga verkar vara en slump.

Fahlvik bugar sig djupt i vördnad.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 april 2003, 12:11

Ju mer jag läser om redvägen-Ridvägen-ätrastigen ju intressantare blir det. Uppenbarligen var samma väg använd redan under stenåldern och beskrevs för tiden kring Adam av Bremens besök hos danske kungen. Adam skriver:"om man tar vägen till lands från Skåne, genom Götaland och över Tälje och Birka, tar färden till Sigtuna en månad". I boken jag lästa, "Borgar från från forntid och medeltid i Västsverige, av Göteborgs arkeologiska museum, så menar man att Tälje skulle vara Södertälje, men Tälje var nog ett vanligare namn på den tiden, och kanske kan ha funnits ett längs vägen till Mälaren.

Vore kul om nån på forumet kan berätta mer om denna uråldriga hålväg, eller har foton? Den är i trakten av Timille FEM METER djup. Som tidigare berörts, tvingar en sådan här transportled ett fientligt kavalleri att bli en lång utdragen orm. Det vore intressant att uppskatta tiden det tar att rida från danska gränsen (alltså från Halland) till Gestilren eller Lena?

Listan över slag som hållits läng Redvågen:

* 1208 slaget vid Lena. Sverker dy med danskt kavalleri förlorar mot Erik Knutsson
* 1210 slaget vid Gestilren. Sverker dy med danskt kavalleri förlorar mot Erik Knutsson
* 1277 dansk här norr om Ätradalen, förlorar vid Etak
* 1308 Hertig Erik möter danskar vid Säm i Kindshärad
* 1389 Albrekt av Mecklenburg med tyska legotrupper möter Margareta vid åsle mosse, öster om Falköping, Albrekt förlorar.
* 1519-1520 Kristian II (tyrann) möter svenska hären på sjön Åsundens is vid Bogesund (Nuv Ulricehamn). Sten Sture skadas och svenskarna flyr, och Kristian marcherar vidare mot Stockholm och blodbadet.

Summa summarum: med undantaget slaget på åsunden, vilket var vintertid på frusen sjö där kavalleriet kunde ställas upp och utnyttjas, så har danskarna gått in i Sverige med kavalleri som inte kännt till trakten, som ridit som en lång orm, som varit trötta efter flera timmars ridning, och som inte kunnat veta när fienden skulle slå tillbaka vilket måste vara en fruktansvärd spänning när man rider längs en stig vars vallar ibland är fem meter höga.

Svenskarna däremot kan få kunskaper om danskarnas närvaro, lugnt ta beslut kring motanfall, placera ut gerillagrupper längs stigen vid tex vad över ån, (ett sådant vadställe var Kolavad, öster om Kölaby, mellan Falköping och Ulricehamn) där det blir naturliga stopp och lite förvirring i leden.

Man har velat söka sensationella förklaringar på varför svenskar kunde segra mot danskarna som förfogade över ett större kavalleri, men ju mer topografin kring möjliga stridsplatser blir klarare, och det handikapp en anfallande dansk styrka måste ha lidit av, så kanske det inte är så konstigt.

Frågan är bara hur det såg vid borgarna Lena och Gestilren. Hade man huggit ner mycket skog för träbyggnaderna och för att få fram till spetsade störar att användas i vallgravarna så kanske man skapat hedar där ett tyngre kavalleri verkligen hade fördelar?

Men annars, om striderna stod i mer eller mindre skog, så måste det ha varit svårt för de danska befälhavarna att applicera den stridsteknik de använde på slätter i Danmark och i nordtyskland?

Mer litteratur:
* Folin Pia och Josefsson Anders "Redvägen, kulturhistoria kring en väg." Lunds universitet våren 1983 170 s - 1984:3 s 15.
* Andersson Haldor "Minnesbilder från 1800-talets Redväg" Två delar. Ulricehamn 1976 resp Borås 1982 - 1983:2 s 22.
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 30 april 2003, 14:20

Dan, jag älskar dig! *var bara tvungen att säga det* :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 maj 2003, 02:29

Dan Koehl skrev:Vore kul om nån på forumet kan berätta mer om denna uråldriga hålväg, eller har foton? Den är i trakten av Timille FEM METER djup. Som tidigare berörts, tvingar en sådan här transportled ett fientligt kavalleri att bli en lång utdragen orm. Det vore intressant att uppskatta tiden det tar att rida från danska gränsen (alltså från Halland) till Gestilren eller Lena?

Listan över slag som hållits läng Redvågen:

(...)

* 1389 Albrekt av Mecklenburg med tyska legotrupper möter Margareta vid åsle mosse, öster om Falköping, Albrekt förlorar.

(...)

Summa summarum: med undantaget slaget på åsunden, vilket var vintertid på frusen sjö där kavalleriet kunde ställas upp och utnyttjas, så har danskarna gått in i Sverige med kavalleri som inte kännt till trakten, som ridit som en lång orm, som varit trötta efter flera timmars ridning, och som inte kunnat veta när fienden skulle slå tillbaka vilket måste vara en fruktansvärd spänning när man rider längs en stig vars vallar ibland är fem meter höga.
Slaget vid Åsle mosse skedde knappast vid en hålväg. Den dansk/tyska hären hade ridit från Kalmar via Jönköping, medan den svensk/norsk/danska koalitionen hade utgått från Varberg, missat att genskjuta Albrekt & Co vid Jönköping, och istället lagt sig i ahsorna på fienden. Det mesta tyder på att härarna hade hyfsat med tid att ställa upp sig inför slaget, så det rörde sig knappast om ett bakhåll utmed en smal väg.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 5 maj 2003, 01:37

B Hellqvist skrev: Slaget vid Åsle mosse skedde knappast vid en hålväg. Den dansk/tyska hären hade ridit från Kalmar via Jönköping, medan den svensk/norsk/danska koalitionen hade utgått från Varberg, missat att genskjuta Albrekt & Co vid Jönköping, och istället lagt sig i hasorna på fienden. Det mesta tyder på att härarna hade hyfsat med tid att ställa upp sig inför slaget, så det rörde sig knappast om ett bakhåll utmed en smal väg.
Ok, jag menar inte att alla slag stod i hålvägar. Men längs redvägen. Du skriver själv att de la sig i hasorna, låg de efter anfallande styrkor kunde de ju självklart inte lägga sig i bakhåll. Men nog ligger Åsle Mosse i närheten, dvs de följde efter dem "längs" Redvägen och sedan blev det slag på mossen?

Men här måste jag fråga, om danska hären kommer från Kalmar och rider över Jönköping norrut, varför? Är de landsatta i Kalmar, varför rider de inte i östsverige norrut? Det verkar som om Redvågen var en sorts autobahn på medeltiden, en kombination av snabb och kamouflerad förflyttning? Var Östergötland och Linköping/Nyköping för hett, gav Redvågen bättre möjligheter till överraskade fiender?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 maj 2003, 08:34

Dan Koehl skrev:Ok, jag menar inte att alla slag stod i hålvägar. Men längs redvägen. Du skriver själv att de la sig i hasorna, låg de efter anfallande styrkor kunde de ju självklart inte lägga sig i bakhåll. Men nog ligger Åsle Mosse i närheten, dvs de följde efter dem "längs" Redvägen och sedan blev det slag på mossen?
...om nu slaget stod på Åsle mosse, eller i dess omedelbara närhet. Den exakta platsen har aldrig fastställts, men att slaget stod på eller i direkt anslutning till vägen torde vara givet.
Men här måste jag fråga, om danska hären kommer från Kalmar och rider över Jönköping norrut, varför? Är de landsatta i Kalmar, varför rider de inte i östsverige norrut? Det verkar som om Redvågen var en sorts autobahn på medeltiden, en kombination av snabb och kamouflerad förflyttning? Var Östergötland och Linköping/Nyköping för hett, gav Redvågen bättre möjligheter till överraskade fiender?
Hären var inte dansk - den bestod av Sveriges valde kung, Albrekt, hans son Erik, samt svenska och tyska allierade, däribland flera tyska grevar. Kalmar var en naturlig plats att utgå från, då slottshövitsmannen var lojal till Albrekt, och dessutom den närmaste och säkraste hamnen räknat från de tyska provinser som en stor del av hären utgick ifrån. Man avsåg att försöka häva den svensk/dansk/norska alliansens belägring av Axvalla hus, borgen mellan Skara och Skövde som kontrollerade vägen mellan Lödöse och svealandskapen. Att utgå från en västsvensk hamn hade utsatt Albrekt för problemet att ta sig förbi Öresund, och att gå närmare Stockholm hade medfört en vecka eller två på februaristormiga hav. Så därför: Kalmar.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 5 maj 2003, 11:41

B Hellqvist skrev: Man avsåg att försöka häva den svensk/dansk/norska alliansens belägring av Axvalla hus, borgen mellan Skara och Skövde som kontrollerade vägen mellan Lödöse och svealandskapen. Att utgå från en västsvensk hamn hade utsatt Albrekt för problemet att ta sig förbi Öresund, och att gå närmare Stockholm hade medfört en vecka eller två på februaristormiga hav. Så därför: Kalmar.
Kristallklart.

Björn, jag har förstått det som att du har lyckan att bo i detta område. Har du mer att fylla på kring slaget vid Gestilren? Har man gjort utgrävningar? Varför är man osäker på platsen? Fanns en borg där över huvud taget och hur ser/såg topografin ut?

Jag tror att Lenaborg byggdes om av Birger jarl, då med tegel, innan lär Lena ha varit byggt i trä, kan detta ha varit fallet med Gestilren?


(Det finns nu en egen sträng om borgen och platsen Gestilren)

Användarvisningsbild
Västgoten
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 januari 2004, 21:10
Ort: Lagmansholm, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Västgoten » 19 januari 2004, 01:14

Angående tidsperspektivet för förflyttning så skriver Ingvar Leion att "dalafänikors förflyttningar i just Västergötland under Nordiska sjuårskriget visar att deras dagsetapper i genomsnitt var två mil".

Tydligen var det också brukligt att ta minst en dags vila per vecka.

Sedan utgår jag ifrån att dom hade fotfolk med sig, vilka naturligtvis blev dom som bestämde takten för framryckningen. Eller har jag fel där?

Bild

Bild från Timmele vid Ätran i Redvägs härad

Bengt Wadbring

Användarvisningsbild
Gyllenewasen
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 juni 2003, 08:34
Ort: Borås

Inlägg av Gyllenewasen » 19 januari 2004, 15:16

Bild

Bild från Timmele vid Ätran i Redvägs härad
[/quote]

För er som inte varit i Timmele kan jag säga att strax bakom kameramannen, som står på en uppställningsplats för lastbilar, rinner Ätran från höger till vänster. Ätran svänger alltså runt den lilla höjden som syns till höger på bilden.
Hålvägen består här av tre vägar, sannolikt har den i mitten blivit omöjlig att ta sig igenom. Det hela är en sandås och den sluttar ner mot kameramannen. Inte på någonstans norr om Timmele innan man kommer till Skaraborg finns liknade hålvägar vilket kan bero på att marken där var hårdare.
Vatten i sand med avrinningsmöjligheter ger snabbt hål - minns bara vild-Hussen :-)

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 20 januari 2004, 11:47

Västgoten skrev: Sedan utgår jag ifrån att dom hade fotfolk med sig, vilka naturligtvis blev dom som bestämde takten för framryckningen. Eller har jag fel där?
Bengt Wadbring
Svart att säga. Jag skulle gissa pa att danskarna fram för allt ställde kavalleri till förfogande. Sedan är jag ju privat av den teorin att Bjälbo ätten och kanske fler Östgötar var pa Sverkers/danskens sida, varför jag förmodar att fotolk snarare anslöt i Sverige, kommande fran Östergötland, snarare än att de gick fran Danmark.

Skriv svar