Utan tvekan är inget vetenskapligt kriterium. Det finns ingenting i källtexten som pekar ut att suiones skulle finnas i Mälardalen. Det enda som går att utläsa att suioner är de som bor på platser i det Suebiska havet, dessutom rör det sig om felera dvs pluralis.ö Allt annat utgår ifrån vad olika personer tror och tycker utifrån denna text. Källtexten ger ingen precis geografisk belägenhet. "Simpel hövding" Hövding är ett vanligt etablerat ord för den typ av samhälle, jag förstår inte varför du ser det som värdeladdat. Simpel, läste du inte länkarna?herulen skrev: Att Tacitus nämner svearna i det berömda kapitlet 44 torde vara utom all tvekan. Vilken forskare hävdar motsatsen? Det som Tacitus betonar är inte skepp utan flottan, vilket ju förutsätter ett organiserat samhälle. Vidare så säger Tacitus civitates som betecknar självständiga enheter dvs. ett samhälle som nått en viss organisationsnivå. Om inte svearna hade sina flottor så hade de inte kunnat göra sina stora krigståg mot Sydskandinavien. Krigsbytesoffren vittnar om dessa tåg. För att kunna iscensätta dessa härnadståg så bör deltagarna ha varit styrd av en ledare med större maktbefogenheter än en simpel hövding.
Därför att du skrev"Det som Tacitus betonar är inte skepp utan flottan, vilket ju förutsätter ett organiserat samhälle". Men om då andra samhällen i detta väldiga Suebiska hav inte var oorganiserade utan organiserade så kan ju också de ha flottor. För då har också de själva förutsättningen ett organiserat samhälle. Skall vi vara ärliga så nog uppvisar exv de danska öarna lika stora om än inte större skäl att vara ett organiserat samhälle?herulen skrev: Att man beaktar svearnas samhälle betyder inte att man per automatik måste anta att de andra samhällena var oorganiserade. Varför skulle vi anta det?
Orsaken till varför man bör hänvisa till Tacitus text beror på att man se att svearnas maktställning hela tiden berott på deras krigsflotta. Vi kan alltså se en linje från Tacitus flottor till ledungen och till hund- och hundaresindelningen samt de tre folklanden. Det är genom dessa organisationsformer som svearna har kunnat knyta poliska kontakter eller av och till kontrollerat stora dela av Östersjöområdet och Bottenhavsområdet, från århundradet innan Kr.f. fram till medeltiden.
Nu måste jag säga att du tror. Du gör ett antagande som får bevisa nästa antagande tills du kommer fram till medeltiden. Jag tror det är vanskligt att skapa historiska linjer på det sättet efter som varje led förstås måste troliggöras av data. Här blandar du medeltida beteckningar med tider före kristi födelse etc, Dessutom har det inte någonting med tråden att göra. Jag har förstås inte förnekat vare sig högar eller den allians som verkar byggas ut efter Östersjökusten under 600-talet och falla ihop under 700-talet. Det är allmängods. Åtminstone om man får tro vissa arkeologer. Det handlar inte ett dyft om detta. Det handlar om händelser kring Birkas anläggande -800-talet och vidare upp till Medeltiden. Svear är ett otympligt begrepp eftersom det är en historisk term och etnicitetsmässigt snarare beskriver medeltidens tanke kring detta. Som du vet förändras etniska beteckningar över tid. Skall vi se på Vendelherrarnas DNA pekar väl det mot balticum och balter. Dvs etniska begrepp är svårt innan medeltida förhållanden.
Duczos artikel är en källa, den är utgiven av GOTARC C. och har allla nödvändiga källredovisningar och är från -97. Att du inte redovisar utifrån dessa källor då. Var de vendeltida och folkvandringtida hallarna förstörda eller inte. Vad är det som omöjliggör att denna nedbränning och detta skeende kan tolkas likadant i Uppsala som på andra platser att det skett em medveten förstörelse av hallarna och med det kultplatsen. Alltså utifrån det som Exv Frans Herschend diskutera i en artikek om de Nordiska hallarna. Dvs försörelsen är avsiktlig av det gamla och sker när exv en ny ätt etablerar sig. Det handlar om starka symboliska signaler ut mot de allierade. Givetvis kan jag inte veta vad som skedde med mer än ungefär samtidigt etableras hallar och terasser i Fornsigtuna och Adelsö. En handelsplats uppstår och enligt texterna handlar mycket om att Sydskandinaviska ätter etablerar sig. Om det har samband även för Uppsalas del. det kan väl förstås inte veta. Men att man kan gissa på ett starkare samband för Mälaren är väl inte så långsökt.herulen skrev:
Vidare så är Duzkos artikel ingen källa. Den text du hänvisar till skrev han hösten 1995. Då hade man inte riktigt analyserat färdigt fynden från sommarens grävning. Under senare år så har nya grävningar gjorts. Det är dessa jag referar till. De flitigaste forskarna om gamla Uppsala är John Ljungkvist, Hans Göthberg och Magnus Alkarp. John och Magnus är verksamma vid Uppsala universitets arkeologiska institution och Hans vid Upplandsmuseet. Det är dessa herrars skrifter du ska läsa.