Inlägg
av Odinkarr » 25 dec 2008 21:41
Noget af det mest spændende i opbygningen af vore landskaber er vor opdeling af disse i "herat" og "sýsla". Dette er "os"-folkets landinddeling og er konsekvent fra Estland til Britannien.
Vi ved ikke med fuld sikkerhed hvori forskellen på "herat" (herred) og "sýsla"(syssel) består, men vi kan give et par bud.
Valdemars Jordebog giver os oplysninger om landets inddeling i 1200 tallet. Landet var inddelt i 3 landstingsområder; Skåne, Sjælland og Jylland. Jylland var opdelt i 14 sysler.
Det er min vurdering at "syssel" henviser til de gamle nordbo stammer fra før "os"-folkets ankomst til vore landområder. Det genfindes ligeledes i landskabsnavnene i Norge, f.eks. "Borgarsyslo" (se Kong Magnus Lagabøte’s testamente).
”Herred” oprinder fra og har tilknytning til ”hær” og er en militær opdeling, jvf. navngivningen af provinsen Herat (Herred) i det nordvestlige Afghanistan. Det er over et eller flere Herat at en Hariwalda (Hærvælder) råder, jvf. Harald/Heraldik.
Da Hengest år 457 e.Kr. tager kontrol med Kent opdeler Jyderne, som gør Wuffinga-ætten i Øst-anglen, landskabet i to dele; ”West/Vest Kent” og ”East/Øst Kent” med floden Medway (Midtvejs) som omtrentlig skel.
Der sker yderligere en underopdeling i 7 ”lathe”; Aylesford, Milton, Sutton, Borough, Eastry, Lympne og Wye.
Ordet ”lathe” må være identisk til ”hlaða” (oldnordisk) med betydningen ”lade/gærde”, som vi ser benyttet i ”Hlaðgarðr” (Ladegård, men oprindeligt et gærde omkring gårdspladsen). Hver af de 7 ”lathe/hlaða” var opdelt i ”hundreder”, som vi bl.a. genfinder i området omkring Gl. Upsala, der kaldes ”ullarakers hundare” (Ull Ager’s hundrede). Opdelingen i ”hundred” er urnordisk og henviser, som Herat-opdelingen, til en militær enhed. Et landområde ”hundred” kunne stille med 100 eller 120 krigere (”Hundrað” betød oprindeligt 120 (tólffraett)). I England har det betydningen at ”her bor/brødfødes 100 eller 120 familier”. Meningen er formentlig den samme.
Andre landskabsnavne hvori vi genfinder ”hundred” er Tíundalandi (10 x hundred + land), Erlinghundra, Seminghundra, Sjuhundra og Långhundra.
Snorre Edda (Skáldskaparmál, 82. Hópaheiti) siger ”herr er hundrað” eller ”hær er hundred”, hvorfor det forekommer rimeligt at den militære opdeling ”herat” må være identisk til ”hundred”.
Upplandslagen, stadfæstet af Kong Birger Magnusson 2. januar år 1296 e.Kr., forklarer os at når kongen byder leding, der skal ”4 skibe af hundrede hver” (”fiugher skip aff hundæri hwariu”), dvs. 4 skibe af snekke-klassen år 1296 e.Kr. svarer til det fysiske antal eller det gamle landområde ”hundred”. Det antyder meget stærkt at ”hundred” er det oprindelige ”120” da snekken i så fald kun skal have 30 mand ombord, hvad den sagtens kan år 1296 e.Kr. Denne lov må være langt ældre da snekken allerede fra 600 tallet e.Kr. kan have dette antal ombord.
Det kan overvejes om brugen af "hundred" i visse landskaber evt. kan idenficeres med at andre stammer end "os" har haft kontrol med disse i bosætningenstiden, som vel her må skulle defineres fra år 40-77 og frem til 400 tallet e.Kr., og inden den 1. udvandring til Britannien fra efter år 446 e.Kr.
Men formålet med en ganske nøje opdeling af landskaber i "Herat" viser, så vidt jeg kan se, en fuldstændig organisering af landskaberne, dvs. at disse var inden for lands lov og ret. Rigets råd (Rigsrådet) har med opdelingen i Herat altid haft mandtal over antallet af krigere, mand og kvinde, da der skulle være 120 pr. Herat.
Denne forståelse er vigtig fordi det samtidig kan ses, i hvert fald fra Valdemars Jordebog, at de 120 gårde i hvert Herat, der hver skulle stille med 1 kriger, ikke er af samme størrelse. Dette er sandt både inden for hvert Herat, og når vi sammenholder Herat i forskellige landsdele. Bolopdelingen er ens, med den 8-takkede ring, hvorfra gårdene udgik, og adelsvejen gik igennem. Det er helt konsekvent at hvor jordens bonitet er ringe, f.eks. på Falster (opdelt i 2 Herat), er bolerne langt større end på f.eks. Sjælland og Skåne, hvor jorden er god. Det har betydningen at vi i bosætningstiden er så højt udviklet, og så godt organiseret, at vi udmåler gårdens bol således at den kan brødføde 1 familie (7 frie og 4 trælle?), der således kan stille i leding med 1 kriger.
Der er 191 herreder i Valdemars Jordebog.
Jeg påstår derfor at vore landskaber i år 40-77- 400 e.Kr. er nøjagtigt så godt organiseret, som de er det i dag, og at alle herreder var inden for lands lov og ret. Som følge af at "syssel" måske oprindeligt har været andre stammers sysselområde, er jeg ikke sikker på at samme kan siges om disse landskaber. Et eksempel på dette er "syssel"-områderne nord for Limfjorden, der langt op i tiden blev regnet for ingenmandsland, og derfor uden for lands lov og ret.
Hvordan blev alle disse herreder ledet?
Det blev de som vi gør det i dag - med et ekstremt højt udviklet Thingsystem. Der var lokale herredsting til at klare småting!, og der var Althing for alle herrederne sommer og vinter, hvor man samledes på nogenlunde den geografiske midte.
Denne opbygning kan ses f.eks. i Anglernes oprindelig landskab i Øst-Anglen, der i størrelse var nøjagtigt det samme som det landskab Anglen, Sønderjylland, de udvandrede fra år 497 e.Kr. Vi har to thing; Werting (Folketing) og Wintarthing (Vinterting).
Af samlingsøer kan vi nævne øen midt i Riga-bugten, Runø (i dag Ruhnu), der tilhører Estland. Dette stednavn er fra mindst tidsrummet omkring udvandringen til de nye kongeriger i Britannien fra år 446 e.Kr. og skal sidestilles med den tilsvarende ø i Surrey, England ”Runieg” (oldengelsk) hvis betydning var ”rådets ø”. Det var på denne ø at Magna Charta (Det Store Dokument) blev underskrevet 15. juni år 1215 e.Kr. Runø, Estland har derfor, som også den strategiske placering i Riga-bugten bekræfter, været et sted hvor stammen afholdt råd, formentlig på samme vis som Samsø var ”Samlingsøen” for vore nuværende landområder under Kong Angantyr/Hangatyr (Scyldinga-æt nr. 26, ca. 714-725 e.Kr.).
Estland var oprindeligt opdelt i *Aðalsýsla og Eysýsla.
Ledelsen af vore landskaber var derfor det vi i Kongeriget Danmark kalder "udvidet selvstyre". Og vi ved faktisk ganske nøje hvordan det gik for sig.
12-mandsrådet
Brugen af 12 domsmænd (Dier og Drotter) er den ældste styreform vi kender til hos "os"-folket. I Beowulf-kvadet (sætning 1096-98) kaldes disse domsmænd for ”weotena” (”woðaner” eller ”Odin” i flertal), og det skyldes at 12-mandsrådet bestod af Heratkonger omkring kongen eller dronningen, der hver havde status af Odin (den sennordiske Odin-alt-mulig-mand er fra efter troskiftet år 600-630 e.Kr.).
Snorre Edda (Skáldskaparmál, kap.1):
”Þá gengu æsir at gildi sínu, ok settust í hásæti tólf æsir,
þeir er dómendr skyldu vera”
Som jeg oversætter til:
“Da gangede Aser til gilde sit, og sattes i højsædet tolv Aser,
der dommere skulle være”
Odin er allerede i gildesalen og er uden undtagelse, som konge og gud, altid nr. 13.
Styreformen er gældende til og med i hvert fald Christian IV., der sad som konge og nr. 13, for Rettertingene i Danmark og Norge.
Bl.a. Den Gyldne Tavle fra Maglemose ved Gummersmark, Præstø Amt, Sjælland, dateret til år 385-670 e.Kr., viser 12-mandsrådet samlet omkring Kongen.
Vi kan også give et bud på graden af selvstyre og hvor store mandtal vi taler om for "os"-folket.
Et af de absolut afgørende slag for os er det, eller de, slag der finder sted mod Hunnerne år 446 e.Kr., og hvis udkom bliver den af eftertiden berømte "Frodefred". Saxo beskriver slaget i Gesta Danorum, og vi kan samle nok brudstykker fra Ældre Edda til at give Saxo's beretning en rimelig mulighed for at være sandfærdig. Her hører vi at Kong Frode I. (Frið-Fróði, Scyldinga-æt nr. 15, 400-446) må samle 30 regionalkonger fra Danmark og Norge, og det sker ikke nødvendigvis af fri vilje, for at have en hær og en flåde der kunne klare Hunnerhæren.
Ifald 1 Herat = 120 krigsfolk, og hver Herat har en lokalkonge (Hariwalda), da er den stående hær 3.600 mand stor. Det svarer bemærkelsesværdigt til den ca. 3.000 mand store Þinglið (Thinglid) i Vederloven fra ca. år 714-725 e.Kr.
Det sidste udestående er hvorvidt der blandt alle Heratkongerne, der som udgangspunkt, har været ligestillede fribårne, har valgtes på sten, en overkonge. Vi ved at dette fandtes for vi vidererfører systemet i Britannien under betegelsen "Bretwalda" (Vælder af Britannien). Det følger herfra at den oprindelige titel må have været "Hariwalda" (Hærvælder) - i dag mandsnavnet Harald.
Vi har et eksempel på brugen af ”Hariwalda” i den tidligste longobardiske lovkode, der kendes som ”Edictum Rothari” (Edictus Rothari, Edictum Rotharis, Edictus Langobardorum) og udstedes af Kong Rothari år 643 e.Kr. Loven blev vedtaget af longobardernes thing, kaldet ”gairethinx” (spyd (hær) + thing). I Prologen’s kongeliste forekommer denne konge af Longobarderne:
”Sextusdecimus Hariwald, ex genere caupus”
eller
”16. [kong] Hariwald, fra Herre byrd”
At vore landskaber i århundreder har været enten dårligt ledet eller uden ledelse, at vore landskaber har skiftet form i mandtal og geografi, mener jeg ikke bør lede til konklusionen at vore riger oprindeligt var uden central styring, med tilsvarende mangel på lov og ret opretholdt. Den mener jeg de var, og altid har været.
mvh
Flemming