Några synpunkter på var grunden till svenska rikets vagga en gång lades...
Från
Var stod Bråvalla-slaget:
Dan Koehl skrev:WilmerT skrev:
- För det andra, det råder ingen tvekan om att Uppland befolkats från 600-talet av krigiska stammar men detta kan ha varit götar, eller annan sueonsk "folkstam" som under Bröt-Anunds ledning utforskat bygderna och hittat nya bosättningsområden..
Av vilken logisk anledning skulle den kustbefolkning
som kan påvisas arkeologiskt sedan de var säljägare sluta existera och ödemarker bli erövrade av folk från just Götaland? Wilmer, detta är långsökt, tycker du själv att detta är objektivt och neutralt tänkt?
WilmerT skrev:
- Det är ett glapp på något hundratal år mellan högarnas dagar och båtgravarnas dagar.
Säkert är glappet ännu större beroende på vilka och hur många högar du räknar in. Kungshögar av den här typen tror jag framför allt anses vara en kultursmitta från kelter nere i Europa och mindre ett mode bland eventuella matriarker i Uppland. Här nere i Wien fanns också keltiska storhögar. Mig veterligt dock utan drottningar. Att dra slutsatser kring kvinnodominerade kulturer i Hälsingland pga av ett ganska begränsat antal gravar känns tunnt...att det kan vara möjligt är en sak, men säkert är en annan, och på så lösa grunder få det till att storhögar i Uppsala antyder matriarkat vid tiden för mellan 0 och 200, är det relevant?
1) Jag har inte avsett att antyda att det inte skulle bott någon i Uppland under alla dessa år.
Men, frågan är
vilket folk det var som bodde där. När båtgravarna dyker upp under Vendeltid (från 550 e.Kr.) så är det otvetydligt en ny kultur - sedan må man argumentera att det kan vara samma kultur som förändrat sitt beteende eller inte. Men, de ändrade handelsvägarna tyder - åtminstone för mitt objektiva (?) öga - på att det faktiskt handlar om utkonkurrering av en tidigare bosättare när de krigiska Vendel-hövdingarna tar plats på scenen.
Från denna tid, däremot, tror jag visst att det existerat starka och aktiva bosättare i Uppland.
Men jag tror inte de funnits där i alla tider med utveckling från säljägarstadiet...
Snarare har det funnits en äldre bronsålderskultur där som fått ge vika för de stridbara Vendel-krigarna.
Jag citerar nedan ur Den svenska historien, en artikel av Almgren, Bertil Prof.; Storhögar och båtgravar:
(Andra källor som gett mig uppfattningen att den kultur som levde i Uppland fram till vendeltid mycket väl kan ha varit den kvinnostyrda 'sithonska' stammen - som sägs ha haft ett viktigt säte i Västra Aros, och som (i form av diserna) tycks ha lämnat spår även i Östra Aros, d v s dagens Uppsala stad - är H.R. Ellis Davidson, Roles of Northern goddesses resp Nordens gudar och myter samt Nora Chadwick, The Celts. Se min online
referenslista. (OBS! kommentarer kring
det platsar kanske bättre under
Nerthus-diskussionen, eller annan lämplig tråd.) )
Storhögar och båtgravar
Gamla Uppsala högar är måhända Sveriges mäktigaste forntida monument, men det är bara skenbart som alla tre högarna är bland de största i landet. Till dessa bör egentligen bara västhögen räknas, medan mitthögen i själva verket är en ganska normal, större hög, som har många motsvarigheter i Mellansverige.
[...]
När denna hög [Utter-högen i Vendel i N Uppland] grävdes ut på 1910-talet visade det sig att askan efter den döde hade placerats i en liten bronsbeslagen träspann som också innehöll ett östromerskt guldmynt från år 476 e. Kr. Begravningen ägde alltså rum efter nämnda år. Hur långt därefter är visserligen osäkert, men då aldrig några av våra säkra vendeltidsfynd från 600- och 700-talen innehåller sådana mynt, kan man även med hänsyn tagen till övriga föremål i graven, bl. a. bitar av ett senromerskt glas räkna med en gravläggning i slutet av 400-talet eller under 500-talet.
Detsamma galler de två utgrävda uppsalahögarna (de två yttre), vare sig de gamla litterära uppgifterna om släktförhållandet till Ottar är pålitliga eller ej. [...fynden i högarna...] tyder alla på en övergångstid mellan den med senromersk kultur parallella och delvis därav vendeltiden (se nedan), dvs. i stort sett 500-talet e. Kr.
Det kan givetvis ifrågasättas om de döda i uppsalahögarna skall kallas kungar eller ej.
[...]
I varje fall var de medlemmar av en mäktig släkt, för vilken ättraditioner spelade en ytterst avgörande roll, och som ägde sällsynta kvalitetsföremål, både romerska och inhemska, vars like i vissa fall inte är känd från någon annan samhällsklass. Själva gravformen, storhögen, har man också velat kalla romersk till ursprunget – några ännu äldre storhögar från järnåldern finns i varje fall inte så vitt man vet i Syd- eller Mellansverige. Märkligt är då, att flera bevisligen äldre storhögar från 400-talet finns i Norrland, särskilt i Medelpad, bl a den berömda Högomgraven med dess synnerligen rikt utrustade skelettgrav, men även sådana med brandbegravning i kärl, uppsalahögarnas gravskick. Söker vi ännu äldre föregångare härtill i Norden finner vi dem i västra Norge under 200- och 300-talen med rikt gravgods av bronskärl (även som benbehållare), vilka importerats från just de trakter av det då romerska Belgien där de romerska storhögarna är kända.
Denna serie av storhögar är alltför uppenbart hop kopplad med handel och av handel kommande rikedomar för att man inte skall fråga sig, vad en norrlandshandel har betytt för uppsalafurstarnas övertagande av makten vid sidan av de väldiga, varje år ökande betesmarker, som just vid denna tid på mälarfjärdarna genom landhöjningen. Den förmånliga förbindelse mellan Sverige och vissa delar av det romerska riket, som omvittnas av östromerska guldmynt framför allt i landets östra delar, får emellertid ett slut vid mitten av 500-talet [...]
* De ändrade handelsvägarna till följd av kelternas utbredning väst-öst i centraleuropa under slutet av bronsåldern ersattes så småningom med nya, under romartidens sista århundraden i västeuropa. När Upplandshögarnas kultur under något århundrade tystnar för att ersättas av Vendeltiden med tre starka (jämstora hövidngadömen?) folkland i Uppland, ser jag det åtminstone som
en möjlig hypotes att detta kan översättas i en undanträngd, äldre kultur. Så pass trolig, och inte minst logisk, att jag skulle vilja påstå att det finns fog för att närmare utreda alternativa förklaringar bort från den rådande bilden av de allhärskande sveafolk (som jag hellre vill benämna
sueoner) i Uppland.
- Det behöver inte betyda att det inte fanns ett folk
sueoner - men de behöver inte ha varit baserade i Uppland före Vendeltid!!!
* Det är väl ett såvitt jag förstått vedertaget fatum att det under den lilla nedisningen i slutet av bronsåldern (700 - 600 f.Kr.) bl a lett till att bronsålderskulturerna fått en betydligt mer utpräglat samhällskiktning, med ättstora ledare som upphöjda härskare - och begravningsceremonier. I dessa kulturer har också den "Moder Jord"-inriktade kulten haft ett stort utrymme - alltså den mytiska
Nerthus-kulten.
- Bronsåldern i Sverige borde ju inte existerat eftersom varken tenn eller koppar bröts här då. Handel var m a o nödvändiga förutsättningar. En del kallar det skämtsamt för guldåldern, eftersom de samlade rikedomarna av just guld varken förr eller senare varit av samma omfattning - de härskande klasserna i bronsålderskulturerna har samlat oerhörda rikedomar.
- Davidson (se ovan) ger mycket intressanta upplysninga ri sammanhanget.
2) Och, för att understryka att det är tydliga tecken på en förändrad kultur - kanske även därmed av det folk som bebodde landet, igen den svenska historien, Storhögar och båtgravar:
Båtgravar
Detta är ett helt nytt sätt att begrava de döda som tycks medföra så många påtagliga nyheter, även socialt, att man med rätta låter den tid (i stort sett från 500-talets slut till 700-talets slut), som följer närmast efter uppsalahögarnas, få namnet vendeltiden efter den socken i norra Uppland där de första båtgravarna utgrävdes. Äldre osakkunnigt tillvaratagna fynd från Ultuna och 1930-talets stora utgrävningsfynd vid Valsgärde strax norr om Gamla Uppsala fullständigar den imponerande raden av rika båtgravar invid Fyrisåns brädd.
* Det finns ju bland dessa båtgravar också kvinnor som begravts i enlighet med den nya seden. Liksom i danmark och Norge (t ex Osebergsskeppet). Det kan också tydas som en uppblandning, med en alltmer undanträngd äldre kultur - som dock fortfarande hålls i ära - jmf 'disablot'.
-
Fråga: Ämne för ny tråd, kanske - vad vet vi egentligen om
'diserna' och deras funktion i forntida Norden?
3)
Dan Koehl skrev:
Hoppas också att du inte missuppfattar min lite negativa respons. Normalt diskuterar man ju om någon enskild sakfråga, här gäller det uppenbarligen Västgötaskolan, och jag vet ärligt talat inte hur man hanterar de ganska stora textmassor du klistrat in här på ett juste sätt.
Det blir lätt att man försöker hitta hål i resonemanget, i synnerhet om dina argument är just det, att du försöker hita hål i tidigare resonemang.
Absolut inte. "Stämningen var hård men hjärtlig..."
Så länge argumentationen är saklig är det väl bara just exakt syftet med ett sådant här debattforum? Lufta hypoteser och få understöd/mothugg för dem.
Vinsten för mig, i alla fall, är alla alternativa infallsvinklar och källhänvisningar som kan hjälpa mig framåt med att klargöra min uppfattning om hur den forntida svenska historieutvecklingen kan ha gått till. Är det att tro sig om för mycket? lol
4) Från
landhöjningen under 2000 år:
Dan Koehl skrev:[...]
Under subboreal tid (3800-600 f.Kr.) är 2 landsänkningar (transregressioner, ofta med varmt, fuktigt klimat) registrerade för Stockholmstrakten, vilka fick konsekvenser för kustbosättningarna.
En mindre havsyteökning i slutet av järnåldern (900-100 e.Kr.) blev
en kvardröjande faktor för Mälarens isolering från Östersjön (
Här, Wilmer, skulle jag gärna vilja sätta flagga för det översvämmade Angefit !!) CITAT: Därmed förlängdes vikingahamnarnas existens i Mälarområdet. (obs, kan detta förklara också varför tex Adelsö räknades till Roden under denna tid?, när kanske tom infarten till Mälaren var segelbar?)
[...]
Det här var litet vad jag fick ut av denna bok, som ju bara delvis besvarar din fråga, den andra hälften som behövs är kartor och höjdkurver för Uppland, (i princip min fars material som vistas i en bokhylla på Ljusterö) med kanske koncentrerade ansträngningar omkring Gamla Uppsala, och längs med de åar som var transportvägar för skeppen mellan år 400 och 1000.
[...]
Min personliga utvärdering: Glöm att Uppland skulle varit ett öde landskap, under vatten under år 0, och därför "lite bakom" jämfört med det dynamiska Västergötland.
Som jag hoppas framgår ovan; jag tror alls icke Uppland varit öde. jag tror däremot inte det varit den rika jordbruksbygd det är idag, och definitivt inte under årtusendet fram till Olof Skötkonungs dagar.
I tråden
Hagerman fällde jag ett något raljant uttalande kring, vad som sagts mig vara, ett citat från Maja Hagerman angående forntida Sverige. Se min kommentar till det mothugg jag fick, där.
Uttalandet gällde min invändning mot ståndpunkten
"Birka, Uppsala och Sigtuna ligger nu en gång där de ligger, västgötarna får hitta på sin egen historia"
- Vad jag vill säga med det är att diskussionsklimatet för att debattera forntida sverige knappast blir särskilt öppet om man redan från början fastslår att det är lönlöst att söka andra lösningar där det redan (i "officiella" akademiska kretsar) accepterats som ett faktum att det i Uppland ända sedan Asarnas (förmodade) invandring till ett (aldrig såsom ort angivet) Sigtuna funnits en härskande folkstam,
svear, som underlagt sig landet i forntida Sverige.
I korthet (? - inte min starka sida...) - den ändrade kultur som inträffar med vendeltiden i Uppland, när landhöjningen frigjort allt större odlingsmarker och bidragit till grundadet av de tre stora folklanden där - det ser jag snarare som en indikation på att den folkstam benämnd
sueoner (oftast översatt svear) vuxit fram i ett tidigare (från "säljägartid" - citat Dan Koehl ) annorlunda befolkat Uppländskt sjölandskap.
- Birka är på inget sätt entydligt klargjort som Björköns handelsplats - där saknas t ex en "16-18 km bred vik åt norr rakt in i Baltiska havet;", inte heller har det gjorts fynd av någon kyrkobyggnad från 800-talet.
- Sigtuna etablerades runt 1000-talet. Finns inget som säger att detta är en plats som haft en motsvarighet under tusen år före detta
- Uppsala; det finns 74 platser i Sverige (lantmäteriet.se, Kart- och ortnamnssök) som heter Uppsala eller har detta som en del i namnet. Av dessa platser är Uppland den nordligaste, och absolut inte den centralaste.
- Det finns inga fynd som tyder på att det funnits en konsekvent kultur eller fokstam boende i Uppland under tvåtusen år, säg, sedan asarnas invandring, som skulle kunna sägas ha varit den härskande i större eller midre delar av forntida Sverige. Från Vendeltid, 550 e.Kr., är det en annan sak - men med tanke på de uppländska folklandens jämbördiga, och dessutom samtidiga, gravsättningar tyder det snarare på att det rör sig om hövdingar med lokalt inflytande. har det funnits en "kungamakt" i detta sammanhang så kan den faktiskt ha varit lokaliserad någonannanstans - t ex på Öland, där Köpingsvik visar upp flera tecken på att ha varit ett starkt kungafäste och dessutom kan ha varit det egentlige Birka Ansgar och hans efterföljare Unni besökte.
Med detta vill jag förtydliga mitt invändande mot uttalande i stil med det som Maja Hagerman sagts ha uttalat. Om hon inte gjort det tar jag tillbaka det - men den uppfattning som uttalandet uttrycker är ingalunda något unikt - det är tvärtom själva utgångspunkten för den forntidsforskning som bedrivits i Sverige från Uppsala-universitetets grundande på 1600-talet under dess rektor Olof "Atlantis" Rudbeck - mannnen som kanske grävde Mimers brunn vid Uppsalahögarna och som bidrog till omdöpandet av Salaån till Fyrisån.
Allt för att i den svenska nationens intresse hävda en storhet gentemot danernas, ända tills Karl IX++ lyckades kväsa dem en gång för alla.
(Missförstå mig rätt här - jag är visserligen till börd skåning, men i första rummet svensk.)
/Wilmer T
... här skiner solen...