Favorit bland medeltida vapen?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Orka » 22 maj 2002, 15:25

Jo det e klart men det e nog väldigt mycket teknik också.
Det fins underbara stavfiter i Triologin om Drakväktarna.

Twiggy Animal Sixx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 maj 2002, 09:34
Ort: Munkedal, Sverige

Inlägg av Twiggy Animal Sixx » 28 maj 2002, 14:50

Yxa förstås det är det tufaste vapnet under medeltiden, och det ger en vis känsla av makt och styrka.

/Sixx

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 april 2002, 02:34
Ort: Karl XII vår unge hjälte
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 12 juni 2002, 12:20

Pilbåge eller armborst.. Tänk er bara belägringen av en borg nedanför mig står 1000 tals svärds och spjutmen som vill upp men jag tar min armborst och skjuter på dom som om dom våre råttor! Fast jag skulle aldrig vilja bli genomborrad av en pil !!!! FY FAB nu gav jag mig själv kalla kårar :)
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Svärdet

Inlägg av Flavius Aëtius » 2 augusti 2002, 21:25

Svärdet helt klart symbolen för makt.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Re: Favorit bland medeltida vapen?

Inlägg av UrsusRex » 31 juli 2003, 04:45

*P* skrev:[Flyttat från Omröstningar avdelningen]


Jag vet att det finns oändligt många subkategorier också(t.ex. olika sorters bågar, svärd osv), men av naturliga orsaker kan jag inte ta med dem alla.

Vilket är ert favorit bland medeltida vapen?

Pilbåge eller armborst
Svärd eller Dolk
Spjut, Lans eller Hillebard
Klubba eller Hammare
Annat
Pilbåge för jag har en men armborst är nog både vassare och enklare..... egentligen coolare!

Svärd! eller dolk? inte samma klass men jag svarar svärd!

Hillebard!

klubba eller hammare?

Annat; YXA så klart! 8)

/B

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 31 juli 2003, 09:16

Mongolisk kompositbåge och nordvästeuropeisk långbåge

/DK M

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 31 juli 2003, 15:28

Långbåge och korsriddar svärd
Greek Fire granater är grymma...
annars riddare med feta lansar...

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 31 juli 2003, 15:32

CJBackfire skrev:Långbåge och korsriddar svärd
Greek Fire granater är grymma...
annars riddare med feta lansar...
Grekisk eld heter det! Mitt språköra blöder när någon använder engelska namn helt i onödan.

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 1 augusti 2003, 00:16

Hängsnaran.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 2 augusti 2003, 12:54

http://www.mwart.com/
väldigt många fina vapen från olika tider...ganska mycket medeltida grejjer

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 8 augusti 2003, 17:00

En fråga; På många ställen där vapen säljs återfinns fantasifulla vapen som minst sagt en del gånger väcker kväljningar. Conan barbarens svärd och yxor som den Henric Edwards hade i sitt inlägg.

Men fanns sådana vapen? Självklart inte är en spontan tanke, tills man kommer till Indien och indiska vapen. En del är ju hiskeligt fula och påminner i det mesta om svärd typ "blackstar destroyer" eller vad de nu kan kallas.

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 8 augusti 2003, 17:08

Jonteman skrev:Yxa!! Det hör bara hemma i skräckfilmer... :) eng. "min" yxa så klaga bara, hitta ett perfekt svärd själva då!!! :cry: :cry:
Bild
Så ska ett svärd se ut! Fast gärna med en damaskerad klinga.


Bild
Och så en yxa! fast helst utan det där mesiga mönstret :wink:

/B

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 8 augusti 2003, 18:01

UrsusRex skrev:En fråga; På många ställen där vapen säljs återfinns fantasifulla vapen som minst sagt en del gånger väcker kväljningar. Conan barbarens svärd och yxor som den Henric Edwards hade i sitt inlägg.

Men fanns sådana vapen? Självklart inte är en spontan tanke, tills man kommer till Indien och indiska vapen. En del är ju hiskeligt fula och påminner i det mesta om svärd typ "blackstar destroyer" eller vad de nu kan kallas.

/B
Jag tror vi oroar oss för mycket kring dessa vikingatida mäns ekonomiska resurser. var de markägare tror jag de hade råd att investera i rätt mycket vapen redan då, och deras rikedom pga handel med fällar är tidigt dokumenterad, omväl de inte öppnade bankkonton i Rom, utan kädde sig exlusivt mm. Var skulle de rimligen lägga sina vinster? På vackra och funktionella vapen förstås!

Jag har förstått det som att många under medeltid nere i Europa t.e.x. hade två svärd, ett för festliga, prestigfyllda och ceremoniella ändamål, och ett som var brukssvärd som de stred med.

Tror därför de du verkar hålla för läskiga avrter hade en funktion när man ville få prestige, och att man hade ett annat när man begav sig till strid? Kan det ha varit så för de rikaste?

Har man råd med ett svärd med glittrande stenar har man nog råd med ett till när man skall dräpa fiender?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 8 augusti 2003, 22:40

Dan Koehl skrev:Jag tror vi oroar oss för mycket kring dessa vikingatida mäns ekonomiska resurser. var de markägare tror jag de hade råd att investera i rätt mycket vapen redan då, och deras rikedom pga handel med fällar är tidigt dokumenterad, omväl de inte öppnade bankkonton i Rom, utan kädde sig exlusivt mm. Var skulle de rimligen lägga sina vinster? På vackra och funktionella vapen förstås!
Jag undrar bara om hela besättningen var markägare och om inte många tjänare och liknande fick följa med och att dessa försågs med billigare vapen.
ag har förstått det som att många under medeltid nere i Europa t.e.x. hade två svärd, ett för festliga, prestigfyllda och ceremoniella ändamål, och ett som var brukssvärd som de stred med.

Tror därför de du verkar hålla för läskiga avrter hade en funktion när man ville få prestige, och att man hade ett annat när man begav sig till strid? Kan det ha varit så för de rikaste?

Har man råd med ett svärd med glittrande stenar har man nog råd med ett till när man skall dräpa fiender?
Jo det stämmer nog förståss :)

/B[/quote]

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 augusti 2003, 22:59

UrsusRex skrev:En fråga; På många ställen där vapen säljs återfinns fantasifulla vapen som minst sagt en del gånger väcker kväljningar. Conan barbarens svärd och yxor som den Henric Edwards hade i sitt inlägg.

Men fanns sådana vapen? Självklart inte är en spontan tanke, tills man kommer till Indien och indiska vapen. En del är ju hiskeligt fula och påminner i det mesta om svärd typ "blackstar destroyer" eller vad de nu kan kallas.

/B
Hmmm... kan du visa bilder?

/DK M

Skriv svar