Orten och borgen Gestilren

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 25 januari 2004, 09:04

Jaha, denna nya källa kring Gestilren, Petreius krönika känner nagon till den?
Petrus Petrejius torde det röra sig om och jag måste säja att det i högsta grad är märkligt. Bakgrunden är följande:
1998 skriver Jan Skoglöw tillsammans med några västgötavänner: "Sveriges vagga stod på Kinnekulle"

Skoglöw fick vid tiden anonyma brev, från en person som uppger sig arbeta på Uppsala universitetsbibliotek. I breven hävdas att det finns hemliga dokument undangömda i biblioteket. Minns jag rätt så handlade det om att Petrejus kopieerat en 1400-talstext, och av dokumentet framgår att Sverige inte betyder Svearnas rike utan har tyskt ursprung. Petrejus påstås klargöra att namnet Sverige skall läsas som “Zweirike“, alltså “tvårike“sannolikt syftande på Öster och Västergötland. På biblioteket fanns även ett brev från Olov Rudbeck där denne erkänner att Sveriges första huvudstad låg på Kinnekulle.

Detta är ju märkliga underrättelser som man kanske borde kolla något men inte Skoglöw, för denna historiska bomb - är en jättebluff!

Några sådana här dokument har alldrig funnits på Uppsala universitetsbibliotek, detta konstateras snabbt när boken kommer ut. Ett veritabelt Västgötaklimax i kvadrat således.
Så småningom träder författaren av breven fram, jag har glömt vad han heter, han förklarar att han skrivit breven för att påvisa hur okritskt man läser historiska dokument, på sina håll i Västergötland. Det kan han väl ha rätt i.
Petrus Petrejus är svensk historiker 1600 tal (tror jag), att han skulle ha koll på var slaget vid Gestilren stått har jag alldrig stött på förut. Det tål att rotas efter.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 januari 2004, 14:06

B Wadbring skrev:Säkert finns ämnen på mina sidor som också diskuteras här, och möjligen kan jag ha fått med något intressant härifrån - dock inte något direktkopierat.
Ja, tänkte nat i den riktningen. Aterigen en eloge för din sajt, snygg och informationsrik. Vad jag lite grand var ute efter var om du kunde sticka in lite länkar till diskussionerna här, där sa är relevent?
Christer Samuelsson skrev: I breven hävdas att det finns hemliga dokument undangömda i biblioteket. Minns jag rätt så handlade det om att Petrejus kopieerat en 1400-talstext, och av dokumentet framgår att Sverige inte betyder Svearnas rike utan har tyskt ursprung. Petrejus påstås klargöra att namnet Sverige skall läsas som “Zweirike“, alltså “tvårike“sannolikt syftande på Öster och Västergötland.... Några sådana här dokument har aldrig funnits på Uppsala universitetsbibliotek, detta konstateras snabbt när boken kommer ut. Ett veritabelt Västgötaklimax i kvadrat således....
...Petrus Petrejus är svensk historiker 1600 tal (tror jag), att han skulle ha koll på var slaget vid Gestilren stått har jag alldrig stött på förut. Det tål att rotas efter.
Christer Samuelsson.
Hittade lite om Petrejus:
Svenskt biografiskt handlexikon skrev:Petrejus, Petrus, krönikeskrifvare. Petrus
Petrejus eller Per Persson Uppsaliensis, såsom
han äfven kallade sig, antages ha varit född omkring 1570.

Sannolikt var han anställd i kansliet
och af regeringen använd för beskickningar till
Ryssland samt äfven af Jakob de la Gardie begagnad
till dylika uppdrag. Hans lefnadshändelser äro
således icke mycket kända, och äfven hans dödsår
är obekant. Så mycket mera bekant är han i
vår äldre litteraturhistoria genom sina skrifter,
af hvilka de förnämsta äro: Petri Petreji beskrifning
om K. Carl IX:s kröning 1607, Vera
Narratio... Een viss och sanfärdig berättelse
om några förändringar, som thesse framledne
åhr uti storfurstendömet Moskau skedde äre
etc. 1608; Historia Pseudo-Demetrii seu Griska
Drapeia Ducis Moschovitorum sermone suetico 1608; Een kort och nyttig chrönica om alla
Sverikes och Göthis Konungar etc1611, Regni
Muschovichici Sciagraphia. Thet är een wiss
och egentligh beskriffning om Rydzland</i> 1615
m. fl. Bland dessa är den sistnämnda öfversatt
på tyska. Hans svenska krönika var länge i
skolorna nyttjad såsom lärobok.
Källa: http://www.lysator.liu.se/runeberg/sbh/b0281.html
Nordisk familjebok skrev:Han utgaf dessutom Een kort och nyttig chrönica om allo Swerikis och Göthis konungar ... (1611; nya uppl. 1614
och 1656), hufvudsakligen stödd på Johannes Magnis kända arbete.
Källa: http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfal/0604.html

* Stora oredans Ryssland. Petrus Petrejus' ögonvittnesskildring från 1608. /Red. Attius Sohlman/ Stockholm: Carlsson Bokförlag, 1997,

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 25 januari 2004, 16:15

Covendor skrev:Kan du utveckla detta lite. Vad gör Östergötland mer troligt?
Om striden stod mellan östgötar och svear är det för mig rimligare att striden stod någonstans mellan dessa trakter. Visserligen verkar Erikarna ha haft en del gods i västergötland, men jag ställer mig skeptisk till om de skulle lyckas dra ihop en här där. Stryks danskarnas inblandning är ju möjligheten att striden stod längs ridvägen enligt mig struken.

Däremot har vi ju slaget vid Sparrsätra 1247 mellan... just det, den danske Erik Eriksson läspe och Bjälboätten på ena sidan och på andra sidan folkungarna. Slagets utgång innebar den slutgiltiga erövringen av Folklanden från folklandskungarna. Folkungarna?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 januari 2004, 16:21

D. Andersson skrev: Däremot har vi ju slaget vid Sparrsätra 1247 mellan... just det, den danske Erik Eriksson läspe och Bjälboätten på ena sidan och på andra sidan folkungarna.
Danske?
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 25 januari 2004, 16:46

Hans morfar var Valdemar den store av Danmark. Han växte upp i Danmark. Han tillbringade tiden mellan sina regeringsperioder i Danmark. Visserligen svensk kung, men med en inte obetydlig danskhet i sig. :)

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 26 januari 2004, 16:42

Jag försökte ringa Västergötlands museum idag. Båda gångerna kom jag till växeln. Efter att jag förklarat mitt ärende fick jag veta att det tyvärr inte fanns någon inne som kunde besvara mina frågor och att jag skulle återkomma någon annan gång. Hrm. :?

Nytt försök imorgon.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 26 januari 2004, 17:31

D. Andersson skrev:Jag försökte ringa Västergötlands museum idag. Båda gångerna kom jag till växeln. Efter att jag förklarat mitt ärende fick jag veta att det tyvärr inte fanns någon inne som kunde besvara mina frågor och att jag skulle återkomma någon annan gång. Hrm. :?

Nytt försök imorgon.
Får du något svar måste du bara medela det här :D :D :D
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 25 maj 2004, 16:06

Christer Samuelsson skrev:

Obsevera att att i Annales Dano-Svecani står det att krig återigen utbrutit i Gyllstenreen d.v.s. för andra eller sjuttioiosjunde gången. Vi vet inte alls var det ligger kanhända är är Lena Och detta Gestilren samma plats. Det är exakt vad vi vet och jag menar ingenting, det är vad som står, något danskt deltagande omnäms inte.
Christer Samuelsson.

Jag har funderat på en sak, ponera att din teori, vilken jag själv finner mycket trovärdig, stämmer, och att det verkligen var en hel serie slag, eller ett utdraget gerillakrig.

Varför nämns just bara det här "kriget", eller snarara striden? Rent logiskt borde den ha nämnts därför att den var avgörande. Ett krigiskt avgörande kräver ett slag av någon sort, om än inte så stort. Skänninge-annalerna bekräftar enligt min mening min teori genom att säga att Erik blir krönt och får Rikiza till maka, därför, fortfarande enligt min mening, att han just har vunnit en avgörande, stor seger, sen mot vem/vilka och varför är en annan fråga.

Skriv svar