Riddartjejer

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Matilda av Canossa

Inlägg av Dan Koehl » 24 april 2003, 01:48

Fahlvik skrev:Har du någon länk att delge oss andra vilsna själar?
Fahlvik, när jag lite noggrannare läste igenom ditt förträffliga inlägg hittade jag henne, Matilda av Canossa. Jag hittade henne i en bok på bibblan som hette medeltidsmänniskor eller dylikt, skall dubbelkolla författare/titel. Som du själv skrev, en järndam. Som dessutom eventuellt lät lönnmörda sin man (som hade puckel) genom att lönnmördaren gömde sig under toalettsitsen och rände ett svärd upp genom den kroppsdel han just vände neråt. Eventuellt hade hon också en relation med påven. 43 år gammal gifte hon sig med en 16 åring. Samt drog i fält med svärd som fritidshobby.

Intressant kvinna...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 27 april 2003, 18:00

Mathias Forsberg skrev:Precis. Hon var ju dessutom en "simpel" bondflicka utom adlig börd. Även om hon fick titeln som Jungfru av Lorraine.

/Forsberg
Myt. Jeannes far var undervassal till hertigen av Bar och godsägare. Myten om den fattige Bondflickan från Lorraine har tillkommit i efterhand för att glorifiera hennes prestationer.

jason71
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2004, 08:06
Ort: från? sverige

Inlägg av jason71 » 28 februari 2004, 10:25

Fahlvik skrev:befälhavare. Men så är nog bilden av underdåniga kvinnor som lyder sina män en manlig önskedröm som aldrig har funnits och aldrig kommer att finnas. För den hand som gungar vaggan styr framtiden. Männen rör bara runt i krukans vatten men när de är borta så slutar det att skvalpa i krukan.
Jag har hört någonstans att om många kvinnor dör, så är det en befolkningsmässig katastrof eftersom det är kvinnorna som föder barn. En enda man kan "befrukta" hundra kvinnor, men en enda kvinna kan inte föda lika många barn som hundra andra kvinnor. Därför verkar det rimligt att man inte spelar hasardspel med hela folkets framtid genom att skicka kvinnorna till slagfälten. Jag vet inte om man tänkte så här på medeltiden, men jag hörde på ett program om vikingarna på grönland en expert säga just att de viktigaste för en kolonis överlevnad var just många kvinnor i fertil ålder. Utan dem så går helt enkelt kolonin under.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 28 februari 2004, 11:23

Ja, markgrevinnan Matilda var en spännande person. Hon kanske inte krigade så mycket med svärd i hand, men var en kraftfull regent under högmedeltiden. Duktig på att bilda allianser, var med om att skapa den tidens politik i norra Italien, balanserade skickligt mellan påvemakten och kejsarens makt. Var inblandad som påvens rådgivare i den kända Canossa-vandringen som kejsaren fick göra.
När historien skriver om att en allians av norditalienska städer krigade framgångsrikt mot kejsarens expansiva ambitioner - så var den koalitionen i själva verket inspirerad och ledd av Matilda.

Men här som så ofta i övrig historieskrivning tonar man gärna ner kvinnliga insatser. Ett annat exempel. När man väl har skrivit om henne så skrev någon: hon ville alltid ha en manlig understödjare.
Men fattas bara annat. Det är klart att en klok härskare ser till att han/hon har koalitioner och allianser med kraftfulla stater. Det säger sig självt. Och på den tiden var ju så gott som alla statschefer manliga. Ergo: vilken allians hon än skapade så var det med manliga härskare...

(Källa: samma bok om Medeltidens människor som någon nämner ovan).

jason71
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2004, 08:06
Ort: från? sverige

Inlägg av jason71 » 1 mars 2004, 14:46

Stefan skrev:kvinnliga insatser. Ett annat exempel. När man väl har skrivit om henne så skrev någon: hon ville alltid ha en manlig understödjare.
Men fattas bara annat. Det är klart att en klok härskare ser till att han/hon har koalitioner och allianser med kraftfulla stater. Det säger sig självt. Och på den tiden var ju så gott som alla statschefer manliga. Ergo: vilken allians hon än skapade så var det med manliga härskare...

(Källa: samma bok om Medeltidens människor som någon nämner ovan).
Fanns det verkligen äkta krigarkvinnor under medeltiden? Ledare och härförare är en sak. Men en riddare är ju en krigare, och stred verkligen dessa kvinnor rent fysiskt?

Fahlvik
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 oktober 2002, 22:46
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Fahlvik » 3 mars 2004, 16:10

Jag har hört någonstans att om många kvinnor dör, så är det en befolkningsmässig katastrof eftersom det är kvinnorna som föder barn.
Detta resonemang kanske kan vara giltigt i mycket små och isolerade befolknings grupper. Men lär knappas vara relevant i något större och mera ”avancerade” kulturer.

Flera av kvinnorna jag nämner stred med vapen i hand, dock fanns inga kamrer som kunde dokumentera detta, av naturliga själ. Men det finns bilder i fäktmanualler som tar upp juridiska dueller mellan män och kvinnor. Mannen på bilden har lovat henne äktenskap om de rumlade runt i sänghalmen, nu höll han inte sitt löfte och hon har dragit det in för guds rätt.
Bild

Skriv svar