Med tanke på det här med Hwicce tänkte jag att det kunde vara intressant med en tråd om tiden fram till den stora härens uppdykande någon gång 865 eller så.
Här tänkte jag att man skulle kunna skriva om vad som hände i det geografiska området, oavsett vilka som gjorde vad.
En första sak som kan vara värd att nämna är att det finns en studie från 2022 som tycks säga att det verkar ha funnits en större immigration, att folk från nordöst har skickat sina familjer till England, och inte bara krigare. Ska man tolka det där är det kanske så att det har skett ett folkutbyte i östra England.
https://www.nature.com/articles/s41586-022-05247-2
Och det skulle väl kunna fungera bra med berättelserna.
Det var inte bara krigare, utan familjer och folk från många ställen.
Kanske kan man ana att det i området dök upp människor från Norge och ner till Frankrike. Riktigt varför är väl svårare att förstå, men uppenbarligen har det varit lockande. Och kanske fanns det jordbrist hemma.
Där kan man kanske också säga något om språket/n som har haft sin egen utveckling på öarna före det att det hamnar i skrift.
Skriv gärna om vad man kan veta om de som bodde där före barbarernas intåg, och vad de upplevde.
Britannien - fram till vikingarna.
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
-
Markus Holst
- C Skalman
Re: Britannien - fram till vikingarna.
Ett av mina intresseområden. Jag lovar att följa tråden mycket noggrant.