Om asatron dyker upp på 600-talet så låter det väl rimligt att de var den nya kraft som skyfflar upp Uppsalas högar? Eller så kanske de hänger ihop med Vendels båtgravar,
Spännande värre.
Vad hände i början av 1100-talet?
-
Markus Holst
- C Skalman
-
Davian
- Medlem
Re: Vad hände i början av 1100-talet?
Det är så svårt att prata om asatro. För vi vet absolut ingenting om den utanför de väldigt specifika sagorna som snorre skriver.
Jag tror inte att den typen av religion påverkar högbyggen osv. Polyteistiska religioner brukar vara mer av en kultpraktik än ett ideologiskt bygge.
Jag tror högar är profana historier som med tiden blir inkopplade i kult och praktik.
Jag tror inte att den typen av religion påverkar högbyggen osv. Polyteistiska religioner brukar vara mer av en kultpraktik än ett ideologiskt bygge.
Jag tror högar är profana historier som med tiden blir inkopplade i kult och praktik.
-
a81
- Medlem
Re: Vad hände i början av 1100-talet?
Jo, men något verkar hända i Uppland från ungefär 1120 och framåt. Stora kyrkobyggen startades och det förefaller planerat uppifrån. Var det alltid kungamakten eller kunde kyrkan starta stora kyrkobyggen på egen hand?
Sedan är det intressant att man i helgonlegenden om Erik den helige anger att Erik byggde klart Gamla Uppsala (dom)kyrka, gissningsvis på 1150-talet, och därigenom färdigställde ett katedralbygge som tidigare kungar, Eriks förfäder, hade startat. Stenkilska ätten var inte Eriks förfäder, vad vi vet. Jag tänker därför snarare att någon "mystisk" Erik Årsäll eller Olof Näskonung eller Ragnvald Knaphövde startade bygget någon gång i början av 1100-talet och att det var typ morfar till Erik den helige.
Här kommer ett intressant citat från Svenskt biografiskt lexikon:
I en svensk annal från omkr. 1300 säges hans mor vara en viss Cecilia, dotter till Sven — säkert menas Blot-Sven — samt syster till Ulf jarl »galla» och Kol (säkert avses den föga kände svenske tronpretendenten med detta namn). Denna notis vilar på konstruktion över isländskt och inhemskt genealogiskt stoff och rymmer uppenbara orimligheter; fakta, som till äventyrs ligga därbakom, kunna inte framdeduceras.
Se även: https://sok.riksarkivet.se/sbl/Mobil/Artikel/15396