Den som hittade det hela har enligt hörsägen varit ute med metalldetektorn, tyckt sig böra berätta om fyndet, och det var ju bra det. Som ursäkt hade hen varit ut och letat metmask
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/ ... sex%20kilo
Så har det tolkats ibland, vilket är idiotiskt, för det innebär att skattletaren vill hitta mer, och att fyndomständigheter, lagerföljder och kontext då riskerar att förstöras.Hans skrev: ↑19 sep 2025 13:58Det låter för mig konstigt med 0 för vad som grävs fram efter man rapporterat fyndet. Så om jag bodde i Sverige och upptäcker ett guldmynt när jag letar mask och rapporterar direkt får jag inget för de 77,6 kilo som ligger under?
Här har jag ingen aning då jag vare sig gräver efter daggmask eller äger metalldetektor.
Men jag vet att mer en en skatt ifrån de Baltiska staterna anmäldes inte och hamnade på den halvsvarta marknaden. Dock inte i min ägo.
MVH
Hans
Ja, det kräver tillstånd från Länsstyrelsen och dessutom markägaren, så han eller hon bör få böter i stället för belöning.Markus Holst skrev: ↑19 sep 2025 14:20Fast han hittade dem ju under kriminell aktivitet, för metallskrot är väl fortfarande förbjudna att använda utan myndigheters tillstånd?
Det beror på om han använde metallsökare vid maskletandet, utan tillstånd är det olagligt även när det sker på egen mark.Hans skrev: ↑20 sep 2025 16:16Om påståendet då stämmer (troligtvis inte) att han grävde efter mask på sin egen mark, och hyfsat omgående anmäler fyndet. Det kan väl inte anses brottsligt?
Var det inte någon meteorit som det var lite bråk om mellan upphittaren och landägaren för några år sedan?
MVH
Hans
Du får gräva om det inte är en registrerad fornlämning.