Sveriges kristnande?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 juni 2003, 15:31

Örjan skrev: Början på kristnandeprocessen vill jag förlägga till tiden för Olof Skötkonungs dop under tidigt 1000-tal. Slutet bör vara kristnandet av det inre Småland i slutet av 1100-talet. Därefter återstod endast obetydliga motståndsfickor. Hela historien om Blot-Sven var bara en del av en lång väg mot ett kristet rike.
Det här är vad jag också tror vid närmare eftertanke. Men jag skulle gärna få mig en redogörelse till livs om någon har lust. Örjan? :D Snälla? :cry:

Korståget 1123..... har för mig jag läst något om kyrkliga reformer i samband med det året. Kan det stämma?

Att mina tankar om Inges strävan att efterlikna gregorianska strukturer (inte riktigt vad jag menade förut men ändå) bara är att glömma! Att påbud om sådant kom under 1100-talet och kanske 1123?

Både kungamakten och kyrkan var ju nya vid 1000-talet så kanske Inge inte alls hade något intresse att dela sin makt med kyrkan vad Påven än önskade i sitt brev?

/B

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 juni 2003, 17:27

Mälarviken lär under vikinatiden ha sträckt sig fram till Östra Aros, som utgjorde hamn till Uppsala.

Med mycket klipp och klistrande blev det en liten novell om Östra Aros:
Lindir skrev:
Christer Samuelsson skrev:
Örjan skrev:
Djinghis Khan skrev:Uppsala nämns ju först på 900-talet som Ub Salum (tolkat som bl.a. "övre Sala"). det var ngn gång i slutet av 1200-talet/tidigt 1300-tal som hela orten kom att bli känd som Uppsala, efter det gamla ordet från 1200-talets början - Ösrarås (Östra Aros)
Det som var vikingatidens Uppsala kallas idag för Gamla Uppsala. Dagens Uppsala är en helt annan ort som ursprungligen hette Östra Aros. När påven gav tillstånd att flytta sätet för Uppsala ärkestift till Östra Aros beordrade han även att Östra Aros skulle byta namn till Uppsala.
Det är ett omhuldat västgötabåg att söka röra ihop Gamla Uppsala med Östra Aros. Så här tycker Nationalencyklopedien:

"Den nuvarande staden hade under yngre järnålder och tidig medeltid en föregångare i det längre norrut belägna U. (nuv. ¤Gamla Uppsala), som 1164 upphöjdes till svenskt ärkebiskopssäte. De äldsta arkeologiska lämningarna i nuvarande U. går tillbaka till sent 1100-tal. I början av 1200-talet växte ett urbant samhälle fram vid Fyrisåns mynning, först benämnt Östra Aros. I skriftliga källor omnämns gator 1231 och anläggandet av ett franciskankonvent 1247. Bebyggelsen tillkom möjligen av maktpolitiska skäl på kungligt initiativ och har sannolikt anlagts på kunglig mark"

Christer Samuelsson.
Djinghis Khan skrev: Jag är medveten om det, att Östra Aros/Östrarås grundades kring 1200, men det var väl ornamnet Uppsala vi diskuterade.
Det som nu är Uppsala blev stad ungefär under 1170-talet enligt senaste arkeologiska rön. Den hette då Aros (=åmynning), men kallades ibland Östra Aros när det fanns risk att blanda ihop den med det andra Aros (Västerås). I slutet av 1100-talet fanns bland annat tre kyrkor och myntslagning i staden. Några gator har hittats som kan vara ännu äldre.

1273 överfördes ärkesätet till Aros varvid påven krävde att namnet Uppsala skulle följa med (så han slapp ändra i sina listor över biskopssäten ...?). Runt 1280 anses namnbytet vara helt genomfört, vilket syns på brev där skrivaren börjat skriva Aros men ändrat sig och skrivit Uppsala. 1286 finns uttrycket "i Aros, som nu kallas Uppsala" i ett brev.

Inom nuvarande Uppsala fanns också en av Sveriges största byar under tiden före medeltiden, nämligen Sala - namnet har förstås väckt spekulationer om (Gamla) Uppsala fått sitt namn efter detta Sala. Båda byarna var etablerade orter under romartiden och hade bebyggelse redan under bronsåldern. Troligen kommer Uppsalas namn snarare av att de salar som ordet sala (eg salir, som är en pluralform) skvallrar om låg högt på en höjd och kundes ses vida omkring.

En av anledningarna att ärkesätet flyttades var att (Gamla) Uppsala var för obetydligt och folkfattigt - det hade aldrig växt fram någon stad där, trots att det varit en av Sveriges viktigaste platser, och även senare blev en redigt stor by - dessutom brann själva domkyrkan vid mitten av 1200-talet (den kyrka som står där än idag är i själva verket bara koret och mitttornet av den gamla katedralen).
Hittade i Sigtuna-annalerna:

1266. Birjer Jarl avled. Östra Aros brändes ner för andra gången.

Man frågar sig då vilken gång som var den första. Och varför Östra Aros brändes?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 juni 2003, 17:52

Dan Koehl skrev:Hittade i Sigtuna-annalerna:

1266. Birjer Jarl avled. Östra Aros brändes ner för andra gången.

Man frågar sig då vilken gång som var den första. Och varför Östra Aros brändes?
Staden brann också 1236 (därefter 1266, 1269, 1310, osv). Att någon skulle ha "bränt ner" staden har jag aldrig hört talas om. Själv skulle gissa att det var sedvanliga eldsvådor - kanske bara en felöversättning från Sigtuna-annalerna?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 juni 2003, 18:00

Lindir skrev:Staden brann också 1236 (därefter 1266, 1269, 1310, osv). Att någon skulle ha "bränt ner" staden har jag aldrig hört talas om. Själv skulle gissa att det var sedvanliga eldsvådor - kanske bara en felöversättning från Sigtuna-annalerna?
Möjligt, enligt vad som står på Fotevikens sajt med Karl Fredrik Waséns översättning är det första gången någon översatt annalerna från latinet.

Men skriver han brändes ner, så lutar det ju åt att Karl Fredrik Wasén uppfattat det så. Visst är det intressant?

En jämrans skillnad om stan brann, jämfört med om den bränts ner 2 ggr?

-Översättningen ligger utlagd på http://www.foteviken.se/Utblick/Art_utblick/utb006.htm
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 juni 2003, 18:06

Örjan skrev:Början på kristnandeprocessen vill jag förlägga till tiden för Olof Skötkonungs dop under tidigt 1000-tal.
Det beror ju på vad man menar med "kristnandeprocess". Kristna influenser i nuvarande Sverige går att belägga åtminstone från 500-talet. Det gäller både förändringar i gravskicket (framför allt att man begravde de döda utan att bränna dem) och fynd av kyrkligt/kristet slag. Från 800-talet blir det vanligt med gravar där kroppen lagts i öst-västlig riktning med huvudet i väster, vilket är en tydligt kristen sedvänja som tyder på en väsentlig grad av medvetenhet. Tidiga fynd har gjorts både i Västsverige och i Uppland/Södermanland.

Dessa fynd brukar inte tolkas som någon organiserad mission eller försök till kyrkobildning, men tyder ändå på ett påtagligt kristet kulturinflytande.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 juni 2003, 18:11

Dan Koehl skrev:Men skriver han brändes ner, så lutar det ju åt att Karl Fredrik Wasén uppfattat det så. Visst är det intressant?

En jämrans skillnad om stan brann, jämfört med om den bränts ner 2 ggr?
Visst är det intressant. Men även om det är första de i sin helhet är översatta till svenska har forskarna länge använt sig av dem. Man tycker ju att de borde ha kommenterat en sådan detalj, som ju är ganska väsentlig för stadens (och inte bara stadens ...) historia. Jag ska dock fortsätta att se om jag kan hitta något om saken.


Det stod för övrigt om 1236 även på sidan du länkade till:

"1236. Herr Jarlerius utnämndes till ärkebiskop i Uppsala. Östra Aros brändes ner för första gången."

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 juli 2003, 00:25

Lindir skrev:Det stod för övrigt om 1236 även på sidan du länkade till:

"1236. Herr Jarlerius utnämndes till ärkebiskop i Uppsala. Östra Aros brändes ner för första gången."
4 ögon ser mer 2 :)

Spänd förväntan kring vad du hittar!

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 juli 2003, 13:12

UrsusRex skrev:
Dan Koehl skrev:-Ursus, lagmannen Ragnvald, kan du berätta något mer om honom?
På rak arm tyvärr inte mer än att han var med vid trekungamötet på Danaholm och att han var lagman i Tiundland (Upplands "viktigaste" folkland) och således borde åtnjutit stor makt i Uppland.

Men jag återkommer i frågan. Förmodligen i ett P.M för det hör väl inte till Sveriges kristnande tänker jag.

MVH
Björn
Jag har inte glömt bort detta Dan bara legat på latsidan :oops: Kanske nån annan som har upplysningar?

Och till sist nämner du min hänvisning till Ohlmarks:"Kyrkan sägs av Ohlmarks inte ha lämnat andra arkeologiska fynd än själva golvytan, därför utgår jag ifrån att platsen för hovet är känd???!"
Ohlmarks betraktas kanske inte som den bästa av källor, han spekulerar ofta rätt fritt, men i ärlighetens namn kan man bara bedöma hans terioer och antaganden utifrån vad man då visste genom arkeologiska utgrävningar.
Jo så är det!!!!!! :)

/B

Skriv svar