Bo Jonsson Grips axel

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Bo Jonsson Grips axel

Inlägg av Valdemar Sappi » 27 februari 2016, 11:20

I min bok Eldskytten finns Bo Jonsson med en hel del. Jag valde dock att inte nämna hans puckelaxel. Detta för att den lögnaktiga propagandan var mycket grov vid denna tid. Ta bara heliga Birgittas smutskastning av kung Magnus, drottning Blanka och hertig Bengt Algotsson som exempel. Antog att även detta var nedsättande smutskastning.

Men i höstas när boken var klar och bara lite redigering kvarstod, så råkade jag ut för det jag gissade att Bengt råkat ut för. Den nog vanligaste ridolyckan, ett avbrutet nyckelbensfäste. Då blir det ofta en mycket tydlig puckel på axeln.
Så nu undrar jag om någon vet om det finns någon samtida källa där Bo Jonsson Grips lyte beskrivs?

Eller är allt bara bluff och båg? Elakt förtal helt enkelt.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Bo Jonsson Grips axel

Inlägg av Schwemppa » 28 februari 2016, 08:19

Jag är inte säker om det kanske är samma skada du menar, men supraspinatusruptur, rotatorcuff-ruptur m.fl, är skador som är väldigt vanliga och som torde ha varit omöjliga att behandla på medeltiden.

http://www.impingement.se/rotatorcuffru ... liten-sena

Jag har en bakgrund inom olycksfallsförsäkring, och detta är en av de vanligaste mer allvarliga skador som där kommer före. Obehandlad kan den lämna armen mer eller mindre kraftlös. Alla former av högenergiska olycksfall (fall, slag osv) som involverar axelleden gan ge upphov till dylika skador. Lättare än om man är äldre, genom att där med tiden uppstår förslitningar och försvagande förändringar.

I gamla skrifter stöter man ibland på anteckningar om någon med "skrumpen arm". Jag undrade förr vad det kunde vara, men troligen är det åtminstone i vissa fall någon med en dylik skada som inte kunnat behandlas.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Bo Jonsson Grips axel

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 februari 2016, 11:50

Tack! Intressant. Blir nog tvungen hitta den här boken och se vad som sägs där:
Drotsen Bo Jonsson Grip : välgörare och brutal imperiebyggare
http://www.bokus.com/bok/9789163345081/ ... iebyggare/
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Bo Jonsson Grips axel

Inlägg av Wurner » 29 februari 2016, 13:22

Schwemppa skrev:[..]
I gamla skrifter stöter man ibland på anteckningar om någon med "skrumpen arm". Jag undrade förr vad det kunde vara, men troligen är det åtminstone i vissa fall någon med en dylik skada som inte kunnat behandlas.
(nedkortat citat, min fetmarkering)

Ett troligt alternativ kan vara medfödd plexusskada, alltså att nerver som innerverar arm och skuldra slits av under förlossning. Detta kan lämna en arm helt eller delvis utan innervering vilket medför muskelatrofi, paralys och en assymetri mellan skuldrorna som kanske kunde tolkas som puckel.

Se information från wikipedia och Karolinska universitetssjukhuset

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Bo Jonsson Grips axel

Inlägg av Valdemar Sappi » 29 februari 2016, 13:37

Fast allra först behövs källa som beskriver hans lyte. Och en värdering av källans trovärdighet.
Har skrivit till Anders Bockgård, författare till boken ovan, och frågat vad han vet.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13565
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bo Jonsson Grips axel

Inlägg av Markus Holst » 29 februari 2016, 14:15

Wurner skrev:Ett troligt alternativ kan vara medfödd plexusskada, alltså att nerver som innerverar arm och skuldra slits av under förlossning. Detta kan lämna en arm helt eller delvis utan innervering vilket medför muskelatrofi, paralys och en assymetri mellan skuldrorna som kanske kunde tolkas som puckel.
Hur stor möjlighet har en sådan man att bli väpnare?
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Bo Jonsson Grips axel

Inlägg av Valdemar Sappi » 29 februari 2016, 14:31

En väpnare kunde ställa upp med en annan man till häst när ledungen skulle samlas vid denna tid. Behövde inte strida själv.
Fast nu var det ju Bo själv som stod i ledningen för erövringen av Sverige för unge hertig Albrechts räkning, tillsammans med greve Henrik av Holstein. Den senare, Järn-Henrik kallad, var denna tids främste legoknekt. Henrik satt på panten i Kalmar bl.a. Han fick delar av Bergslagen och Gotland i pant för hjälpen att ta Sverige. Fast Gotland satte Henrik nog aldrig sin fot på. Fick nog Öland istället efterhand.
Henrik dubbade Albrekt i Stockholm vid kröningen. Albrekt dubbade sedan en rad svenskar där på sin kröning, dock aldrig den främste, Bo Jonsson. Bo förblev väpnare till sin död. Albrekt avskydde att han måste dela makten med Bo.
OM Bo hade en skadad axel, då var det nog mer som min. Övre nyckelbensfästet lossnade. Axeln fick en stor knöl, men rörlighet och styrka blir efterhand som förr. Rider igen efter ca fyra månaders vila och träning.
Men som sagt, först av allt behövs källor. Tror nog mest på att Bo blivit förtalad.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Bo Jonsson Grips axel

Inlägg av Wurner » 29 februari 2016, 14:34

Markus Holst: Jag säger som uppfinnaren i Lorryserien: "Tänkte inte på det".. :oops:
När det gäller Bo Jonsson passar det inte men på Schwemppas observationer av personer med skrumpen arm i allmänhet kan det passa in.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Bo Jonsson Grips axel

Inlägg av Valdemar Sappi » 29 februari 2016, 14:37

I sin roman Kastanjeträdets makt skriver Bodil Mårtensson så här: "den deformerade ryggen där ena axeln stack upp som en puckel."
En återgivning av en myt eller rent förtal förmodligen.

Bo kan ju kanske fått skadan under strid på äldre dagar.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar