Folkvandring

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: folkvandring

Inlägg av vandal » 7 november 2015, 11:57

Hej Stefan,

Eftersom den svenska, institutionsbundna kunskap ackumulering följer i stort ,hur den kristna modellen förklarar den absoluta källan till kunskap, kan det vara av intresse att se hur man vid tillämpning av denna metod helt kan förbise andra och inte helt oväsentliga fakta.
I princip är det den helige anden som är källan till kristnas färdigheter,kunskap,klokhet och även vetenskap. Endast genom andens ingripande kan ni utveckla kunskap såväl inom det materiella som inom den andliga sfären. Till hans gåvor till troende hör även genom honom överfört förmåga till tal. Språk som vi använder är genom honom förmedlad gåva från gud.Hans ingripande är en förutsättning för varje ny upptäckt.
Den äldre varianten av denna uppfattning kan man även hitta hos judarna i begreppet Torah, villket betyder Guds vishet och eller Den demonstrerade gudsvilja. Begreppet Torah är identisk med Torram i tamil med exakt samma betydelse.
Jag utgår ifrån att de gamla dravider redan tre tusen år före Kristus kände till detta teologiska kunskaps och vetenskapliga koncept. Alltså lång innan det Gamla eller det Nya testamentet var skrivna.
Det är allmänt känt att det vid varje celldelning uppkommer vissa inperfektioner eller partiella evolutioner som är mätbara, mellan den gamla och den nya cellen. Så har säkerligen varit även vid överföringen av idéer mellan människor.
Får att undvika en teologisk utläggning vill jag poängtera den största skillnaden mellan det ursprungliga och det nya synsättet. I den gamla dravidiska modellen är anden förkroppsligad i gudinnan Sarasvati. Alt som var kopplat till kunskap, vetenskap,språk och musik var knutet till KVINA.
Inom kristendomen har kvinnan reducerats och nästan utplånats som en tänkande varelse. Spår efter den värld som funnits i Europa innan kristendomens ankomst finns, men Ni, som är en produkt av den kristna vetenskapstraditionen, varken ser dem eller vill se dem.
Ur rent vetenskapligt perspektiv är det av stor betydelse att studera de områden i Europa som kristnades senast. Gamla handelsvägar var inramade i den kosmologiska världsuppfattningens fysiska strukturer och spår efter denna värld kan tyvärr ej tolkas av den blinda kristna arkeologi,eller dess historiska institutioner.

Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: folkvandring

Inlägg av Markus Holst » 7 november 2015, 12:58

vandal skrev:I princip är det den helige anden som är källan till kristnas färdigheter,kunskap,klokhet och även vetenskap. Endast genom andens ingripande kan ni utveckla kunskap såväl inom det materiella som inom den andliga sfären. Till hans gåvor till troende hör även genom honom överfört förmåga till tal. Språk som vi använder är genom honom förmedlad gåva från gud.Hans ingripande är en förutsättning för varje ny upptäckt
:D

Något av det mest underbara dravel som är skrivet på Skalman. Nu ser jag fram emot dina belägg för det du här skriver, och för att Stefan är kristen, eftersom du adresserar dig till honom.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 7 november 2015, 14:24

Hej Markus Holst,

Du missuppfattar mitt inlägg helt. Syftet är inte att såra Stefans kristna tro, fastän jag i verkligheten vet ej om Stefan är kristen. Skulle Stefan själv uppfatta mitt inlägg så,vill jag be om ursäkt.Det jag säger och försöker förmedla är bara små fragment av den kunskap( dravel enligt Dig) som fans här i världen för minst fem tusen år sedan.
Först till den Heliga Anden. I en vetenskaplig disciplin under namnet pneumatologi har vi utöver änglar och demoner studerat även andens betydelse i olika religioner. Den kristna delen som jag beskriver i mitt inlägg har sin ande som speciellt hedras 50 dagar efter Påsk.Jag rekommenderar Dig att studera begreppet andens gåvor inom kristendomen för att förstå sambandet.
För dem som är historisk intresserade vill jag påminna att Andens största uttolkare var Augustinus som försökte övertyga vandaler i Afrika om sin enkla syn på detta fenomen.Hans död år 430 är en direkt följd av denna dispyt med vandalerna.I det som vi idag kallar för den arianska läran är det just tolkningen av Anden som är en av avgörande skiljelinjer mellan vandalernas tolkning av Anden och den tolkning som senare vunnit i kristendommen.Vandalerna var folk som bodde i regionen Slovenien-Slovakien och som jag är helt övertygat om att de även bodde i det landet som idag heter Sverige.Deras religiösa kompetens var mycket äldre och djupare än de filosofiska förenklingar som finns nedskrivna i de Gamla och Nya testamenten.

Vandal

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Hexmaster » 7 november 2015, 15:58

Är det din "institution", som du gärna hänvisade till men aldrig avslöjade något mer om, som idkat denna "forskning"?
vandal skrev:vår institution följer noga den genetiska kartläggning av europa.många blir riktigt förvånade i framtiden och vatikanen har idag inte längre samma behov av att manipulera historien som förut.tvärtom om man vill överleva måste man göra upp med sin historia och öppna de dokumentsammlingar som man hittils undanhållit.
viewtopic.php?p=487780#p487780

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 7 november 2015, 20:00

Hej Hexmaster,

Det är klart att vi följer den genetiska utvecklingen fortfarande. Resultaten visar klart att det inte varit och inte är så enkelt som många, och även vi, antagit, eller velat tro på tidigare. Det begränsade teologiska ramverket som representeras av det Gamla och Nya testamentet och även Koranen har tyvärr alltför länge hindrat många från att ifrågasätta dess grund, eller medge att även andra kulturer lång förut i tiden, kunde ha en mera adekvat syn på livets viktiga frågor.

Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Markus Holst » 7 november 2015, 20:06

Jag är också nyfiken på vilken institution du avser.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 7 november 2015, 21:14

Hej Markus Holst,

Det förefaller så, att det hos Er är det själva institutionen som är den kunskapsbärande entiteten. Det kan vara en av förklarningarna på den låga nivån i diskussionen då Anden ej förmår att förmedla kunskapens välsignelse till juridiska personer.

Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Markus Holst » 7 november 2015, 21:41

Men varför inte bara berätta viljen institution du avser?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 8 november 2015, 13:17

Hej,

Om man nu för engångs skull antar att det fanns ett rikt andligt liv långt innan vikingarna även i Sverige så kan det vara av intresse att omvärdera även tolkningen av de bilder som vi känner under begreppet Hällristningar.
Den tidiga Egyptiska historien visar ,att den dravidiska uppfattningen om själen som den immateriella och eviga dimensionen av människan och guldet som den materiella parallell till själen,redan tidigt har adapterats som en modell av evigheten även där.
Denna sammanflätning av det andliga och det materiella har de utryckt i hieroglyfen som kallas för Tcham, vilken kombinerar hieroglyfen för guld kallad Nub och hieroglyfen för den mänskliga själen kallad för Uas.
Den dravidiska symboliken med abstrakta idéer som speglas i den dravidiska kosmologin har utan tvekan etablerats inom den egyptiska figurativa symbolismen.
Samma idéer präglar även den figurativa formen på hällristningarna i Sverige och det är definitivt inga båtar som man avbildar där. Vid min vistelse i Norrköping för ca 40 år sedan slogs jag av detta med jag hade andra problem att lösa då.
För ca 10 dagar deltog jag i en konferens i Paris som organiserades av Nasa och dess Europeiska motsvarighet. En av de svenska kvinnliga representanter har berättat om ett forskningscenter utanför Lidingö där forskning om penetreringsmetoder för jordskorpan bedrivs. Hon nämnde att deras enorma specialmaskin som på egen hand skal sjunka i jorden kallas för Kovlad. Eftersom namnet Kovlad beskriver den gud som vaktar jordens metaller och även kunskap om mineralbearbetning så är det kanske så, att några av Er där uppe har trots allt besökts av den Helige anden.

Vandal

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Hexmaster » 8 november 2015, 13:54

vandal skrev:För ca 10 dagar deltog jag i en konferens i Paris som organiserades av Nasa och dess Europeiska motsvarighet.
Har denna konferens ägt rum i sinnevärlden?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Folkvandring

Inlägg av Hans » 8 november 2015, 14:24

Om NASA's europeiska motsvarighet är ESA undrar jag också.

http://www.congrexprojects.com/list-of-events

MVH

Hans

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 8 november 2015, 15:51

Hej Hans,

Nyfikenheten på vem jag är, ser jag, är troligen viktigare drivkraften än viljan at tänka och utföra det nödvändiga arbetet med att verifiera det jag säger.
Det finns en organisation NASA and ESA Technology transfer programs, som organiserar en mängd av intressanta aktiviteter och regelbundet publicerar ett veckoschema över dessa. Du kan kolla själv.

Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Markus Holst » 8 november 2015, 17:07

Den som skall verifiera det du säger, är väl du?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Folkvandring

Inlägg av Hexmaster » 8 november 2015, 17:32

Ingen bryr sig om vem du är men du påstår en massa saker som du aldrig bekräftar.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Folkvandring

Inlägg av vandal » 8 november 2015, 17:46

Hej Markus Holst,

Jag kanske har missat något förr. Jag ser nu att du är en stödjande medlem i Forumet. Jag vet inte vad det betyder exakt, med utifrån vad du skriver och ifrågasätter är du knappast en professionell historiker. Betydelsen av de enkla hieroglyferna är känd även bland de som löser enkla korsord och dravidernas teologi undervisas i flera årtusenden. Om man inte gör detta hos Er bör studenter kräva tillbaka sina pengar från de institutioner som hävdar att de sysslar med historievetenskap.

Vandal

Skriv svar