Det var likadant här i norden. Ledungsbönderna delades upp i de som tjänade med skatt och de som blev ganska fattiga byväpnare. Vi gick från stora masshärar till sjöss till mindre beridna elittrupper.
Under det oroliga 1300-talet valde många skattebönder att gå in med sig själv och sin jord under en frälseman för sitt skydds skull. Det gjorde att kungamakten förlorade en stor del av sina intäkter.
De äldsta fribreven vi har (danskt tidigt 1400-tal) handlar om just detta. Innan hade en frälseman haft skattefrihet på all sin jord. Nu band kungamakten friheten till jorden istället för personen, för att inte förlora ännu mer skattejord.
De här fribreven tolkades länge som så att de handlade om män som varit på väg att förlora sin frihet, men nu fått den bekräftad. Istället så handlar breven om att de fått bekräftelse på frihet för viss jord.
En av mina stamfäder Iver Fallesen Staverskov är en av de som fick ett sådant fribrev.
"Eldskytten", "Ge mig fri":
http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.