Ladulås?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Ladulås?

Inlägg av ERland » 28 januari 2015, 17:28

Den svenske kungen Magnus Birgersson (d. 1275-90) kallas traditionellt Magnus Ladulås. Varför?
Beteckningen är inte känd i hans samtid, och är belagd först i Visbykrönikan 1412.
Redan i Lilla Rimkrönikan ca 1450, framfördes tolkningen:
Allmogen mig Ladulås kalla, jag fridade rika och fattiga alla och bad dem sätta knapp för lada.
Detta anses syfta på förbudet mot våldsgästning i Alsnö stadga, som Magnus drev igenom. Därigenom ansågs han ha satt lås på bondens lada.

En annan tolkning är att han egentligen hette Magnus Ladislaus. Ladislaus är en latinisering av Vladislav, och Magnus skulle ha fått namnet från sin mors slaviska förfäder.

Denna andra tolkning tror jag inte ett dugg på. Det finns inga bevis på att han hetat Ladislaus, och vi måste gå minst tre generationer tillbaka innan vi hittar en slavisk anfader eller anmoder till Magnus, hans mormorsmor var den danske kungen Valdemar den stores gemål Sofia av Minsk, och jag hittar ingen förfader i generationerna närmast före med namnet Vladislav. Så detta förefaller vara helt gripet ur luften.

Jag tror mer på den första tolkningen med lås på lada. Eftersom den tolkningen gavs högst några decennier efter att namnet Ladulås först är belagt i skrift, så tycker jag den är trolig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Lad ... Tillnamnet

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ladulås?

Inlägg av a81 » 28 januari 2015, 19:25

ERland skrev:Beteckningen är inte känd i hans samtid, och är belagd först i Visbykrönikan 1412.
Eller rättare sagt: Den har inte nämnts i någon av de fåtalet texter från 1200-/1300-talet som bevarats in i vår tid. Beteckningen kan mycket väl ha varit utbredd redan på hans tid, men inte skrivits ner eller i alla fall inte skrivits ner och bevarats till i dag. Varför skulle ett smeknamn/tillnamn som Ladulås nämnas i de fåtaliga samtida officiella dokumenten?

Jag tror också att namnet kommer av att han satte "lås på ladorna", andranamn fanns inte i Sverige på medeltiden, jag har i alla fall inte någonsin sett något exempel på det. Jag kan därför inte tänka mig att han hette Magnus Ladisalus.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Ladulås?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 januari 2015, 21:36

Hans bror hette Valdemar < Vladimir, så Ladalas < Ladislas < Vladislav är åtminstone i samma härad, och har samma förled, och en folketymologi till ladulås angående hans verk är också rimlig.

Ingrid Ylva och Anund Jakob hade två namn, så det är inte unikt. Anledningen till två namn i detta fall kanske var att särskilja honom från någon annan Magnus.

Jag sympatiserar med namnteorin, särskilt enär jag tycker om ditematiska personnamn, men jag har ingen åsikt i frågan om hur det verkligen förhåller sig.

Här är några åsikter till: http://www.faktoider.nu/ladislaus.html

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ladulås?

Inlägg av a81 » 28 januari 2015, 21:52

Jurgen Wullenwever skrev:Ingrid Ylva och Anund Jakob hade två namn, så det är inte unikt. Anledningen till två namn i detta fall kanske var att särskilja honom från någon annan Magnus.
Fast Ylva i Ingrid Ylva är ett tillnamn (jfr Wikipedia):

Birger jarls mor, som hette Ingrid, och var gift med Magnus Minnesköld, har av okända skäl fått binamnet Ylva (möjligen pejorativt).

Alltså jämförbart med hennes makes farbror Birgers tillnamn brosa (Birger brosa). Det borde egentligen skrivas Ingrid ylva.

Om Anund Jakob står följande på Wikipedia:

Dubbelnamnet förklaras av Adam av Bremen så att svearna visserligen accepterade en kristen kung men inte en med endast ett kristet namn.

Finns det något svenskt exempel på dubbelnamn mellan Anund Jakob (1000-talet) och 1500-talet?

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Ladulås?

Inlägg av ERland » 29 januari 2015, 00:15

Jurgen Wullenwever skrev:Hans bror hette Valdemar < Vladimir, så Ladalas < Ladislas < Vladislav är åtminstone i samma härad, och har samma förled, och en folketymologi till ladulås angående hans verk är också rimlig.
Hans mormors far hette Valdemar (den store) och hans mormors bror hetter Valdemar (Sejr). Den sistsnämnde dog 1241, och det var ju ungefär då som Valdemar Birgersson föddes. En stor konung och dessutom släkting, så det ligger ganska nära till hands. Men jag känner inte till någon Vladislav i Magnus' släktträd, eller någon speciell berömd Vladislav som han kan ha blivit uppkallad efter.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ladulås?

Inlägg av a81 » 2 februari 2015, 21:50

ERland skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:Hans bror hette Valdemar < Vladimir, så Ladalas < Ladislas < Vladislav är åtminstone i samma härad, och har samma förled, och en folketymologi till ladulås angående hans verk är också rimlig.
Hans mormors far hette Valdemar (den store) och hans mormors bror hetter Valdemar (Sejr). Den sistsnämnde dog 1241, och det var ju ungefär då som Valdemar Birgersson föddes. En stor konung och dessutom släkting, så det ligger ganska nära till hands. Men jag känner inte till någon Vladislav i Magnus' släktträd, eller någon speciell berömd Vladislav som han kan ha blivit uppkallad efter.
Han kan absolut ha hetat Ladislaus (även om det skulle ha varit ovanligt), men knappast Magnus Ladislaus, då dubbla förnamn inte förekom i Sverige under medeltiden. Tillnamn förekom, men det är en helt annan sak, likaså Anund Jakob två förnamn som är ett specialfall.

Karl IX:s (1550-1611) barn kan ha varit de första med två förnamn i Sverige. Hans förstfödda, Margareta Elisabet (1580-1585), kan ha varit den allra första. Finns det något exempel på dubbla förnamn (riktiga förnamn, ej tillnamn) före 1580 i Sverige?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Ladulås?

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 februari 2015, 11:32

ERland skrev:Den svenske kungen Magnus Birgersson (d. 1275-90) kallas traditionellt Magnus Ladulås. Varför?
Konung Magnus Birgersson av Sverige regerade mellan åren 1275 och 1290. Han avled år 1290. Betydelsen av hans berömda tillnamn "Ladulås" har diskuterats en hel del bland historiker och andra forskare. Det finns inte något entydigt svar att ge på vad namnet "Ladulås" egentligen betyder. Det här är ändå en intressant fråga som vi kan lyfta fram till diskussion även här på Skalman.
ERland skrev:Beteckningen är inte känd i hans samtid
Beteckningen "Ladulås" är mycket riktigt inte känd i från bevarade källor från hans egen samtid på 1200-talet.
a81 skrev:Eller rättare sagt: Den har inte nämnts i någon av de fåtalet texter från 1200-/1300-talet som bevarats in i vår tid. Beteckningen kan mycket väl ha varit utbredd redan på hans tid, men inte skrivits ner eller i alla fall inte skrivits ner och bevarats till i dag. Varför skulle ett smeknamn/tillnamn som Ladulås nämnas i de fåtaliga samtida officiella dokumenten?
Det finns egentligen relativt många bevarade skriftliga källor från 1200- och 1300-talen men namnet Ladulås förekommer inte i någon av dessa bevarade skriftliga källor. Före 1400-talet förekomm andra tillnamn på kungen.
ERland skrev:belagd först i Visbykrönikan 1412.
Namnet Ladulås förekommer för första gången i bevarade skriftliga källor från början av 1400-talet. Det äldsta kända bevarade belägget för namnet Ladulås är från den latinska klagoskriften Epytafium regis magni ladhalas. Den bevaras som manuskript A 21 på Kungliga biblioteket i Stockholm.
ERland skrev:jag känner inte till någon Vladislav i Magnus' släktträd, eller någon speciell berömd Vladislav som han kan ha blivit uppkallad efter.
En tolkning som framförts är att namnet Ladulås syftar på namnet Ladislaus. Inte långt innan Magnus Birgersson föddes fanns i Sverige en kort tid en svensk kung med namnet Burislev. Namnet står nära det polska namnet Boleslav som i sin tur är ganska nära namnet Ladislav eller Vladislav. Det påminner om Ladulås. Det är möjligt och inte uteslutet att Ladulås skulle syfta på honom men jag är skeptisk till den här tesen. Det är för långsökt och förekommer inte i samtida källor.
ERland skrev:Jag tror mer på den första tolkningen med lås på lada. Eftersom den tolkningen gavs högst några decennier efter att namnet Ladulås först är belagt i skrift, så tycker jag den är trolig.
Jag tror också själv mest på den här tolkningen. Den behöver dock inte för den skull vara den korrekta.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Ladulås?

Inlägg av Valdemar Sappi » 3 februari 2015, 14:23

Svaret kanske skall sökas i Novgorod/Kiev. Både furst Alexander Nevski och hans bror sökte sig till Norge och Sverige för hjälp mot Gyllene horden. Släktskapet finns men ingen vet visst riktigt vem som var svärfadern där borta på andra sidan.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ladulås?

Inlägg av a81 » 8 februari 2015, 22:14

Upprepar och förtydligar vad jag menar: Han skulle absolut kunnat heta Ladislaus (om han inte hade hetat Magnus), men inte Magnus Ladislaus, då dubbla förnamn inte förekom i Sverige under medeltiden.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Ladulås?

Inlägg av ERland » 10 februari 2015, 11:43

Det starkaste skälet mot Ladislaus-teorin tycker jag är att det, såvitt jag kunnat finna, inte finns någon Vladislav eller Ladislaus i Magnus' släkt, och inte heller i hans familjs bekantskapskrets och sociala omgivning. Ej heller finns det någon uppenbar känd Vladislav eller Ladislaus som han kan ha uppkallats efter.

Vad gäller kung Burislev, så var han verksam omkring 1170, dvs. ca 70 år innan Magnus' föddes, och i hans fall tycks förlagan bara finnas två generationer bort: morfadern Boleslav.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ladulås?

Inlägg av a81 » 10 februari 2015, 23:03

Men dubbla förnamn förekom inte i Sverige under medeltiden, varken någon "Magnus Ladislaus", "Erik Birger" eller "Karl Gustav". Man hette helt enkelt inte så på medeltiden. Karl IX:s (1550-1611) dotter Margareta Elisabet (1580-1585) kan ha varit den allra första med två förnamn i Sverige, född närmare 350 år efter Magnus ladulås. Anund Jakob (1007-1050) hade visserligen två förnamn, men det är ett specialfall från tiden för Sveriges kristnande drygt 200 år före Magnus ladulås. Från Anund Jakobs död 1050 till Margareta Elisabet födelse 1580, en period på 530 år, finns såvitt jag vet inte ett enda exempel på dubbla förnamn i Sverige.

Tillnamn var däremot vanliga: Ingrid ylva, Birger brosa, Erik läspe och halte, etc, etc. Med all säkerhet var ladulås också ett tillnamn.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Ladulås?

Inlägg av ERland » 7 mars 2018, 23:06

ERland skrev:Det starkaste skälet mot Ladislaus-teorin tycker jag är att det, såvitt jag kunnat finna, inte finns någon Vladislav eller Ladislaus i Magnus' släkt, och inte heller i hans familjs bekantskapskrets och sociala omgivning. Ej heller finns det någon uppenbar känd Vladislav eller Ladislaus som han kan ha uppkallats efter.

Vad gäller kung Burislev, så var han verksam omkring 1170, dvs. ca 70 år innan Magnus' föddes, och i hans fall tycks förlagan bara finnas två generationer bort: morfadern Boleslav.
Nu har jag faktiskt hittat en förfader vid namn Vladislav till Magnus: Kung Vladislav I Herman av Polen, d. 1102. Han var Magnus' mormors mormors farfar. Han är dock så många generationer före Magnus att jag inte finner det sannolikt att Magnus uppkallats efter honom (plus att det var ovanligt med två förnamn på medeltiden i Sverige).
Den ovannämnde Boleslav var Vladislavs son, och Boleslav var också Magnus' förfader.

Skriv svar