Stormän, kyrka, kungamakt + adeln!

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Stormän, kyrka, kungamakt + adeln!

Inlägg av powniac » 19 januari 2015, 22:01

Hej!

Mitt första inlägg här :)

Hur styrdes Sverige för tusen år sedan? Hur förhöll sig stormän, kyrka och kungamakt till varandra?

För tusen år sedan fanns inte Sverige som rike. Därför var makten i samhället utspridd i privata händer då det inte fanns en central offentlig makt som kunde fastställa och upprätthålla lagar som alla måste underordna sig.

Men jag vet inte hur jag ska svara på "Hur förhöll sig stormän, kyrka och kungamakt till varandra?"! Jag hittar det varken på nätet eller i boken!

Jag behöver även hjälp med följande fråga:

Hur och när uppkom adeln i Sverige? Peka på andra viktiga steg i rikets enande.

Tacksam för all hjälp jag kan få från er!

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Stormän, kyrka, kungamakt + adeln!

Inlägg av ERland » 21 januari 2015, 16:10

Känns lite fel att göra dina hemuppgifter åt dig. Men kolla upp Alsnö stadga!

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Stormän, kyrka, kungamakt + adeln!

Inlägg av powniac » 22 januari 2015, 12:33

hej! Absolut! Hittar du något bra på nätet som du kanske kan dela med dig av? För jag hittade inget :/

Alsnö stadga - den tror jag hjälper mig med den där frågan (Hur och när uppkom adeln i Sverige? Peka på andra viktiga steg i rikets enande.)

Jag får då mitt svar till:
Alsnö stadga 1280. Här stipuleras att den som gör rusttjänst för kungen befrias från skatt, och därmed blir världsligt frälse, synonymt med adel. Denna grupp kallas adel eftersom stadgan författades på Adelsö (Alsnö stadga). Men sedan vad menar dem med "peka på andra viktiga steg i rikets enande?" Menar de under samma period som när adeln växte fram eller avser den medeltiden som helhet? Om det är det senare gissar jag på lagstiftning, grundandet av städer, början på en statsapparat med kungliga skrivare och råd, ev slagen vid Lena och Gestilren. ELLER? :D

Det är ingen hemupgift, jag tror jag måste förtydliga det nästa gång! Det är så att jag har ett prov, och jag gör själv frågor från boken - läraren har inte sagt att jag ska göra dem - men jag vet att det är bra övning inför prov!

(Jag hade en annan fråga här (i tidig modern ålder) och tog bild på boken där frågan står, kan göra det här nu också om ni vill!)

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Stormän, kyrka, kungamakt + adeln!

Inlägg av powniac » 23 januari 2015, 10:29

hej!

jag har skrivit lite mer på: Hur förhöll sig stormän, kyrka och kungamakt till varandra?-frågan!

Det var ju 1000 år sedan nu som Sverige kristnades, så det fanns då ännu inget etablerat förhållande mellan kyrkan och kungamakten eller mellan kyrkan och stormännen. Det var då fortfarande passivt från påvestolens sida och biskoparna hade ännu inte etablerat sin makt, vilket belyses av det faktum att även om den första kristnade kungen, Olof Skötkonung, var kung för 1000 år sedan så följdes han av sin kristne son, men senare följer några hedniska kungar som motarbetade biskoparnas försök att påverka makten och utrota de hedniska traditionerna. Blotkungen Blot-Sven blev sedan den siste hedniske kungen under 1080-talet.

När det gäller stormännens förhållande till kungen så var det stormännens ting som bestämde vem som skulle bli kung när en kung dog (eller avsattes, som t.ex. Olof Skötkonung) och stormännen bestämde praktiskt taget enväldigt inom sina egna områden, såvida inte kungen specifikt lade sig i något särskilt av någon anledning (men inte särskilt ofta). Stormän tog upp skatt åt kungen och höll kungen med stridbara män i utbyte mot att kungen skulle hålla fred mellan de olika stormännen. Kontakten mellan stormännen och kungen var sporadisk för 1000 år sedan. Ett mer organiserat statsskick införs först ett par hundra år senare.

Jag undrar om ni kan kolla att det är rätt, alternativt lägga till något?
tack!

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Stormän, kyrka, kungamakt + adeln!

Inlägg av ERland » 23 januari 2015, 13:01

powniac skrev:Denna grupp kallas adel eftersom stadgan författades på Adelsö (Alsnö stadga).
Detta är med säkerhet fel. Ordet "adel" kom inte i bruk i svenskan förrän mot medeltidens slut, enligt SAOB, dvs långt efter Alsnö stadga, och ordet har motsvarigheter i tyska och isländska.
Och ön hette från början just Alnsö (eller Alsnu). Jag vet inte när den började kallas Adelsö istället, men kanske är det så att namnet ändrades till Adelsö för att adeln ansågs ha bildats där (istället för tvärtom), som en slags folketymologi. Det är dock bara en spekulation av mig.

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Stormän, kyrka, kungamakt + adeln!

Inlägg av powniac » 23 januari 2015, 13:14

hej!

okej, det tar jag då bort för att inte riskera något - men i övrigt då, ser det rätt ut? Någon du kan tillägga kanske ? :) (Syftar mest på det inlägget som jag skrev för någon timma sedan!)

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Stormän, kyrka, kungamakt + adeln!

Inlägg av ERland » 23 januari 2015, 14:29

Jag ser inget som är uppenbart fel, men behöver fräscha upp mina kunskaper om detaljerna för att kunna säga så mycket mer.

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Stormän, kyrka, kungamakt + adeln!

Inlägg av powniac » 24 januari 2015, 12:51

hej!

okej, tack!

Skriv svar