Nordfrisisk eller frisisk riddare som stupade på Gotland?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Nordfrisisk eller frisisk riddare som stupade på Gotland?

Inlägg av Dag den vise » 28 juni 2014, 22:06

Idag var jag på en utställning på historiska museet som handlade om slaget vid Mästerby och Visby, 25 respektive 27 juni 1361. Bland rustningarna fanns en rustning från den danska sidan som förmodligen ska ha kommit från en medlem av (eller vasall till) en frisisk ätt som gick under namnet Boorda (det syntes på symbolnitarna på hans rustning). Enligt den elektroniska skylten var ätten från nuvarande Nederländerna, vilket gör att han måste ha varit legosoldat (vilket samtidigt inte nämndes på skylten), men jag har starka aningar att man här har blandat ihop nordfrisisk (en etnisk grupp i nuvarande Slesvig-Holstein, ett land som tillhörde danska kronan till 1864) med bara frisisk (invånare i det nederländska landskapet Friesland, som så vitt jag vet inte tillhörde danska kronan vid denna tid) vilket gör riddaren till en dansk undersåte (för det var ofta stor skillnad mellan att vara undersåte och att vara låt oss säga dansk under denna tid). Kan min hypotes vara riktig eller är det ändå bara en legosoldats rustning?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Nordfrisisk eller frisisk riddare som stupade på Gotland

Inlägg av Valdemar Sappi » 29 juni 2014, 00:59

Valdemar stred helst med legotrupper, så jo han är säkert en sådan. Jag har plockat fram tre medlemmar ur ätten en gång, alla döda ca 1361. En av dem var det säkert. Rorda heter ätten om jag minns rätt, inte Boorda.
Valdemar växte upp hos kejsar Ludvig av Bayern. Systern var gift med kejsarsonen Ludvig av Brandenburg. Valdemars stred mycket aktivt i kejsarstriden. Belägrade t.ex. Berlin vid ett tillfälle. Blev tillslut den som skulle fälla skiljedomen mellan de stridande. Fick nere i Prag skatten i Lybeck som tack av kejsar Karl efter det. Satt i hela sitt liv på två borgar i Brandenburg (i Unckersmark). Köpte loss panten helt med silver han vann efter striden vid Helsingborg 1362.
Valdemars kronprinsen Kristoffer var förlovad med en fransk prinsessa, men då franske kungen blev tillfångatagen så föll Valdemasr engagemang i 100-årskriget samman. han samlade den själländska ledungen i Ribe vid två tillfällen, med avsikt att ta sig till England och strida där. Mycket mer än så vet vi inte.

Valdemar var helt enkelt en mycket europeisk kung. Troligen så bestod hans trupper främst av själländska ledungen, brandenburgare och valloner. De senare friställa då det var lite paus i 100-årskriget. Valloner är kända i hans här vid andra tillfällen.

Själv så är jag övertygad om att inslaget av legotrupper var ovanligt stort, därför att målet var arvfienden greve Henrik i Kalmar. Henrik var dessutom denne tids mest berömde legotruppsledare, Livstidsanställd av Engelske kungen bl.a.
Den som ser invasionen av Gotland som en lokal nordisk historia är dåligt påläst om vad striderna handlade om vid denna tid.

Läs gärna "Vad hände egentligen 1361": http://niels-ebbesen.com/botulf
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar