Jyske lov 1241 - landslag eller inte?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Jyske lov 1241 - landslag eller inte?

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 juni 2014, 11:51

"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Jyske lov 1241 - landslag eller inte?

Inlägg av Göstring » 10 juni 2014, 14:17

Danskarna har hittat till Elsa Sjöholm?
http://books.google.se/books/about/Sver ... edir_esc=y

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Jyske lov 1241 - landslag eller inte?

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 juni 2014, 19:55

Den jylländska lagen Jyske lov eller Jyllandslagen på svenska är en dansk lagsamling från äldre medeltid. Vad undrar du om den?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Jyske lov 1241 - landslag eller inte?

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 juni 2014, 21:12

Undrar över det som står i rubriken. Läst igenom lagen noga. Tagit till mig att lagen är en landslag, inte en jysk lag. Lite undrande över vinklingen i artikeln...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Jyske lov 1241 - landslag eller inte?

Inlägg av Odinkarr » 10 juni 2014, 23:52

lagen är en landslag, inte en jysk lag
Pointen er faktisk vigtig fordi alle vore landskabslove nord for Ejder-strømmen, og i de nye kongeriger i England, bevidner ikke blot tidligere nationalstater for såvel Svea-folket som Danerne tilbage til 400 tallet, men understøtter ligeledes at vore landskaber havde en lang række forskelige stammer, der havde delvis eller stor grad af lovfællesskab.

Den samlende lovgivning for de syd-Skandinaviske landskaber er Vederloven (Witherlogh - Skovlov), måske fra begyndelsen af 700 tallet e.Kr. Knud den Store kopierer stort set denne lovgivning i sin Skovlov for England fra ca. 1031. Ud af denne lovgiving gives i den nye nationalstat kaldet Danmark en række landskabslove:

Valdemars Sjællandske Lov (sialanzfaræ logh)
fra 1200 tallet e.Kr. med ophav tidligere.

Eriks Sjællandske Lov
fra 1200 tallet e.Kr.
(fra 1284 også gældende for Møn, Falster og Lolland)

Jyske Lov år
fra 1241 e.Kr. (gældende for Jylland og Fyn)

Skånske Lov
(for Skåne, Halland, Blekinge, Bornholm) fra år 1200-28 e.Kr.

Skånske Arvebog
fra år 1200-28 e.Kr.

Nord for Halland kan helt samme konstruktion af landskabslove vises, og Norge har naturligvis samme konstruktion.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Jyske lov 1241 - landslag eller inte?

Inlägg av Ralf Palmgren » 11 juni 2014, 09:22

Odinkarr skrev:Valdemars Sjællandske Lov (sialanzfaræ logh)
fra 1200 tallet e.Kr. med ophav tidligere.

Eriks Sjællandske Lov
fra 1200 tallet e.Kr.
(fra 1284 også gældende for Møn, Falster og Lolland)

Jyske Lov år
fra 1241 e.Kr. (gældende for Jylland og Fyn)

Skånske Lov
(for Skåne, Halland, Blekinge, Bornholm) fra år 1200-28 e.Kr.

Skånske Arvebog
fra år 1200-28 e.Kr.

Nord for Halland kan helt samme konstruktion af landskabslove vises, og Norge har naturligvis samme konstruktion.
Under äldre medeltid i Nordens historia uppkom en skriven lag. De nya nordiska rikena som formades vid den här tiden blev således rättssamhällen. De flesta lagsamlingarna från den här tiden gällde endast regionalt i vissa specifika landskap. Det här har Odinkarr visat ovan.

De äldsta norska landskapslagarna är från slutet av 1000-talet och från 1100-talet.

Det finns danska lagar redan från slutet av 1100-talet. Skånelagen som är från början av 1200-talet gällde även i en del av Själland. Menar du med "Skånske Arvebog" den latinska Liber legis Scaniae från början av 1200-talet? Den danske lagsamlingen Jyske lov eller Jyllandslagen på svenska är den jylländska lagen som gällde regionalt på Jylland.

I det medeltida Sverige uppkom flera landskapslagar. Den traditionellt äldsta svenska lagsamlingen är den Äldre Västgötalagen som nedskrevs i början av 1200-talet. Det forskas för tillfället en hel del om dessa lagar.

Skriv svar