Kriget mellan stat och kyrka 1515-1520

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:40
Ort: Hagaström
Kontakt:

Kriget mellan stat och kyrka 1515-1520

Inlägg av Anders Wesslén » 25 november 2013, 20:54

Hej

Nu finns en nygjord film om inbördeskriget mellan stat och kyrka 1515–1520 tillgänglig på nätet:

https://www.youtube.com/watch?v=7BvYRwO-_-Y

Handling: I början av 1500-talet pågick en strid mellan statsmakt och kyrka i Sverige. Regenten Sten Sture den yngre lät omringa och attackera ärkebiskopens borg vid Mälarsundet Stäket, Sancte Eriks gård. Konflikten övergick i öppet krig när danska trupper ryckte ut till kyrkans försvar. Slutet blev ett blodbad på Stortorget i Stockholm hösten 1520. Bönder, bergsmän och den övriga allmogen fick betala ett högt pris för de olika herrarnas omättliga makt- och hämndlystnad.

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Kriget mellan stat och kyrka 1515-1520

Inlägg av Rosenhane » 26 november 2013, 12:49

Intressant och välgjord film :D

Dock tycker jag att rubriken är lite missvisande då det snarare rörde sig om kampen mellan olika stormannafraktioner. Det fanns ju kyrkomän som stödde Sten Sture den yngre. Det nämns ju även i filmen om kampen mellan riksföreståndaren och rådsaristokratin.

Men bortsett från det så var den väldigt intressant och välgjord och gav mig en halvtimmes ljus i mitt uppsatsmörker :wink:

Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:40
Ort: Hagaström
Kontakt:

Re: Kriget mellan stat och kyrka 1515-1520

Inlägg av Anders Wesslén » 26 november 2013, 13:06

Hej!

Tack! Ja, egentligen heter filmen Sancte Eriks gård, och handlar om striden kring ärkebiskopsborgen med mera. Men jag fick tipset att ha en mer allmän titel. Jag ändrar till det kanske mer precisa: Sancte Eriks gård. Striden mellan Sten Sture den yngre och Gustav Trolle.

Kul att du uppskattade den, det gjorde mig glad.

Skriv svar