Karlsborg i Bohuslän, en nyckel till landskapet?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Medeltidsoscar
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 oktober 2013, 19:36

Karlsborg i Bohuslän, en nyckel till landskapet?

Inlägg av Medeltidsoscar » 9 oktober 2013, 22:37

Hej!
Jag bedriver för tillfället ganska amatörmässiga studier i Bohusläns medeltida historia, framförallt inriktat på området kring Hamburgsund, och den ruinen efter borgen Karlsborg, från vilket landskapet administrerades under senmedeltiden. Det verkar som att denna borg varit en viktig strategisk knutpunkt, och jag ämnar undersöka varför just denna plats var så viktig i landskapets kontroll. Jag använder mig av arkeologiskt, kulturgeografiskt och historiskt material i mina undersökningar och kommer att publicera materialet på min blogg, som ni finner här:

http://medievallandscapes.blogspot.se/

Skulle verkligen uppskatta era kunskaper i detta, samt era synpunkter på hur jag går till väga! Jag ämnar först och främst undersöka hur fiskeindustrin och sillperioderna påverkat platsen, då vi bland annat finner en stor koncentration av vad som brukar kallas "tomtningar" strax norr om Hamburgsund, en koncentration som saknar motstycke i Bohusläns kustområde. Kan det hända att denna plats var en ekonomiskt viktig plats, och att den därför blev strategiskt betydelsefull?
Senast redigerad av 1 Medeltidsoscar, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Karlsborg i Bohuslän, en nyckel till landskapet?

Inlägg av Hexmaster » 10 oktober 2013, 08:11

Hej och välkommen till forumet! Jag är inte insatt i men desto mer nyfiken på ditt ämne, så jag kommer att följa denna tråd med intresse. :-)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Karlsborg i Bohuslän, en nyckel till landskapet?

Inlägg av koroshiya » 10 oktober 2013, 20:38

Det finns en bok med titeln "Bohusläns historia" från runt år 1960. Borgen är åtminstone omnämnd i boken. Dessutom innehåller den diverse handelsinformation från den stora sillperioden i slutet av 1500-talet. Nu minns jag inte, men det område du nämner kan mycket väl vara redovisat för. Statistiken är från Öresundstullen och tar upp skepp från Hermanösund och Lysekil, som exempel. Har du tur kan det kanske ge något relativt hum om hur stor aktiviteten var där under den sillperioden.

Har dessa tomtningar varit öde sedan dess? På Hermanö finns tomtningar och lämningar från ett fiskeläge som kallas Skållehus, och som verkar ha övergivits senast under 1700-talet.

Medeltidsoscar
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 oktober 2013, 19:36

Re: Karlsborg i Bohuslän, en nyckel till landskapet?

Inlägg av Medeltidsoscar » 13 oktober 2013, 17:41

Tack så mycket för boktipset! Jag skall se om jag kan införskaffa boken nu i veckan. Det är verkligen synd att det inte skrivits något senare verk om detta landskaps historia.
När det gäller sillfisket och tomtningarna har jag behandlat detta i min senaste post på bloggen, med data från FMIS och arkeologiska publikationer inom ämnet. Här är en länk till inlägget:
http://medievallandscapes.blogspot.se/2 ... 2.html?m=1

Den första väl dokumenterade sillfiskeperioden infaller ju egentligen efter borgens ödeläggelse i 1500- talets första hälft, och att den senare sillperioden skulle ha haft någon aktiv inverkan på borgen är ju därför osannolikt. Denna sillperiod är dock inte av ointresse då den ändå borde kunna visa vilka funktioner som funnits här även under äldre tider. Jag kommer att försöka undersöka den statistik du talar om, och se vad som kan utrönas.

Tomtningarna är ju väldigt kluriga, då det framförallt är svårt att ge dem en vettig datering. I Göteborgs skärgård har man ju dokumenterat liknande användning av kusten även så sent som 1800-tal, om jag vill.minnas rätt. Det verkar dock, i ljuset av de fåtal utgrävningar som gjorts, som att den huvudsakliga användningsperioden varit mellan 1300 och 1600. Det är dock vanskligt att generalisera utifrån den knappa data vi har. Personligen tror jag att permanenta fiskelägen varit vanligare än de säsongsmässiga från 1600 och framåt.

Medeltidsoscar
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 oktober 2013, 19:36

Re: Karlsborg i Bohuslän, en nyckel till landskapet?

Inlägg av Medeltidsoscar » 28 oktober 2013, 17:44

Jag har nu även inkluderat lite ortsnamnsforskning i mina undersökningar, om än på en ganska elementär nivå. Jag tycker ändå att det ger en fin bild av Bohusläns utveckling från förhistorisk in i medeltid, och samma metod går säkerligen att applicera på andra delar av vårt rike. Här är en länk till mitt senaste blogginlägg, för den som känner sig manad:
http://medievallandscapes.blogspot.se/2 ... place.html

Har även lyckats få tag på två böcker, bland annat den som koroshiya nämnde om Bohusläns historia, samt en annan om Bohusläns Fiskelägesbebyggelse. Skall bli intressant att studera dessa närmre. :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Karlsborg i Bohuslän, en nyckel till landskapet?

Inlägg av koroshiya » 28 oktober 2013, 17:58

Bra bra, det skall bli kul att läsa. Boken hade jag normalt inte känt till, men vi fick in ett gammalt ex på jobbet, och jag har haft det som lunchlektyr :D

Skriv svar