Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av ERland » 12 maj 2013, 00:15

Visingsö, närmare bestämt den plats som nu heter Näs, var ett centrum för den svenska kungamakten under 1100- och 1200-talen. Flera kungar dog där. Det tycks ha varit så nära en huvudstad man kan komma, enda problemet var att det inte var någon stad.

Är det inte konstigt? Borde det inte ha uppstått en stad kring denna kungliga centralort? Varför gjorde det inte det? (Eller gjorde det det? En stad som sedan förföll...?)

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 maj 2013, 00:51

Som jag ser det var staden Jönköping...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av Markus Holst » 12 maj 2013, 08:11

Är det inte väl långt mellan Visingsö och Jönköping? När uppstod Främmande?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2256
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av cats » 12 maj 2013, 10:58

Läget talar emot Visingsö som plats för en stad. För att det skall kunna växa upp ett samhälle, större sådant, måste det finnas ett visst mått av tillgänglighet för all form av trafik. Ordet Ö är här ganska signifikativt när det gäller frågan om varför inte Visingsö blev en stad. Bra för försvar, men inte så bra för all slag av handeln.


Insjötrafik var inte det samma, och räckte inte till för att det skulle bli en allmän handelsplats. Handeln till havs var annorlunda och blev mera internationellt präglad (ex. Visby och andra östäder)

(Detta är min kvalificerade gissning, och inte grundat på en vetenskaplig undersökning, 8-) men ibland kan man försöka lita på sunt förnuft...)
Visingsö.jpg
Visingsö.jpg (190.85 KiB) Visad 2960 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av Hexmaster » 12 maj 2013, 11:18

ERland skrev:Det tycks ha varit så nära en huvudstad man kan komma, enda problemet var att det inte var någon stad.
Stötte på något snarlikt när jag studerade den så kallade Västgötaskolan. Här är mitt svar, citerar min senaste bok:
Hexmaster skrev:Fästningen på ön ute i Vättern var förträfflig att uppehålla sig i under orostider, där blev man inte överrumplad av fienden, men den var mer fälthögkvarter än huvudstad.
Att makten behöver centralorter i form av huvudstäder må vara självklart idag, men var det inte på den tiden.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av B Hellqvist » 12 maj 2013, 11:31

Född och uppvuxen i Jönköping som jag är, så har jag besökt Visingsö (och borgruinen vid Näs) många gånger. Läget är som noterats bättre för försvar än för handel. Vättern är en förrädisk sjö, där dess långsträckta form gör att det snabbt blåser upp. min far, som var sjöman några år, sa att ett av de värsta oväder han varit i var en gång på Vättern; sjön gick från nornal till hård på några minuter. Vågorna är korta, så seglare som är vana vid kustsegling blir tagna med överraskning av hur krabb sjö det kan vara. Än idag så är enda sättet att ta aig till ön med båt eller färja (även om det finns ett litet sportflygfält på norränden).

Befolkningen på Visingsö uppgår till omkring 700 idag, och frågan är hur många ön kunde försörja på medeltiden. Det enda större bygget på ön efter medeltiden var Visingsborg, som ligger mittemot Gränna, och inte ens på 1600-talet fann Braheätten det vara någon idé att expandera borgen till centralpunkten i en stad; det var Gränna som fyllde den funktionen.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 maj 2013, 14:01

Om jag fattat rätt så förstördes borgen på ön slutligen av Erik Menved när de tågade upp och belägrade Nyköpingshus i början av 1300-talet. Erik ville hjälpa sin fördrivna svåger tillbaks till makten.
Jönköping hölls av den danske hövitsmannen i Rostock, för att säkra återtåget. Men hertig Erik marscherade då ut från Kalmar för att ta tillbaks borgen i Jönköping. Den danske befälhavaren övergav då Jönköping, vilket långt senare ledde till hans halshuggning. Hans svek då Jönköping inte längre var säkrat, gjorde att halva danska hären gjorde uppror och började tåga hem. De måste hinna före hertig Erik till Jönköping. Kung Erik var då nära att bli tillfångatagen.

Så borgen på Visingsö var passé redan i början av 1300-talet, innan även Jönköping var mycket till en stad. fanns inget skäl att bygga upp den igen.

Min stamfar den danske riddaren Johannes Staverskov, var en av de som dömdes till landsflykt som ledare för upproret, tillsammans med sin kusin Niels Brok. Båda var borgherrar på de två största jydska borgarna vid tillfället.
Båda var några år senare med och utsåg Magnus Eriksson till barnkung i Kalmar, en tid innan han kröntes vid Mora stenar.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av ERland » 12 maj 2013, 18:09

Men hur kommer det sig då att kungarna så ofta valde att vistas på Visingsö, och därifrån utöva regeringsmakten, även när det inte var krig?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 maj 2013, 18:36

Är inte frågan snarare varför man valde att inte bygga vidare på borgen på ön, utan byggde ut andra istället? Som jag ser det så förändrades intäktsmöjligheterna. Handelns roll ökade. Östersjön, Mälaren. Först Adelsö, sundet ut vid Söderköping. Och så blev Kalmar, Stegeborg, Nyköpingshus allt viktigare istället. Städerna roll ökade först under 1200-talet, och då hade Visingsö förlorat sin betydelse för länge sedan.
Vi får inte tappa bort att Visby måste framstått som en otrolig jättestad i norden under en tid då städerna i övrigt inte var mycket mer än byar. Den näst största staden i norden var Ribe. Först i andra halvan av 1300-talet hanns Ribe ikapp av Malmö. Mycket på grund av den väldiga stormfloden 1362 som delvis förstörde Ribes hamn. Stockholm var ännu litet i jämförelse med dessa tre stora städer.

Obs att Visingsö överges för gott i en tid då hansans makt växer. Att nordiska unionen kommer tillstånd överhuvudtaget, det är bara för att rådsaristokratin i de olika länderna ser hansan som en allt för mäktig konkurrent till deras och kungens makt. En kung de gör vad de kan för att binda vid sina löften i en handfästning.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av B Hellqvist » 13 maj 2013, 02:08

ERland skrev:Men hur kommer det sig då att kungarna så ofta valde att vistas på Visingsö, och därifrån utöva regeringsmakten, även när det inte var krig?
Centralt läge. Även om inte ön lämpade sig som handelscentrum, så var dess placering mittemellan Väster- och Östergötland gynnsam. Men detta var på den tid kungen och hans följe drog runt från kungsborg till kungsborg för att utöva makten.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Varför uppstod det ingen stad på Visingsö?

Inlägg av Valdemar Sappi » 13 maj 2013, 14:22

De här idéerna om kunglig närvaro levde kvar i ett fördrag mellan nordens riksråd så sent som på slutet av 1400-talet. I samband med att frågan om tronföljden inom unionen skulle lösas. I avtalet skrevs det in att kungen skulle vistas ett år i taget i vart och ett av de nordiska länderna. Margrete hade t.ex. vistats ofta på Varbergs fästning och i Kalmar p g a deras centrala placeringen i unionen.

Funderingar fanns visst på att göra en ny fästning vid sidan av Bohus fästning till central kunglig borg. Hisingen var ju sedan gammalt delat mellan de tre länderna. Visingsös moderna ersättare?

(Ny sida om Botulf Kattlundsserien: http://web.comhem.se/rovriddarna/botulf/ )
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar