Litauernas gudar

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Litauernas gudar

Inlägg av Dag den vise » 3 februari 2013, 16:55

Det sista folket vid östersjökusten som kristnades var litauerna. De blev kristna först på mitten av trettonhundratalet, efter att tyska och polska missionärer flera gånger förgäves hade försökt kristna litauerna. De hade flera gudar, och två av de viktigaste var krigsguden Dievas och åskguden Perkunas (som jag har för mig också var litauernas skapargud). Jag skulle vilja veta lite mer om dessa två gudar, och så förståss om de andra gudarna som dyrkades av litauerna.

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Litauernas gudar

Inlägg av gnikam4 » 10 februari 2013, 16:01

Det finns en hel del på engelskspråkiga Wikipedia.

Börja här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithuanian_mythology

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litauernas gudar

Inlägg av Valdemar Sappi » 13 mars 2013, 13:30

Den mest utvecklade beskrivning av Litauens religion jag hittta finns i William Urbans bok Tyska Orden, Nordens korsriddare. Prisma 2003.

I den beskrivs en kraftig förändring av religionen under tryck av Tyska orden, mot en mer krigisk och blodig religion.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Litauernas gudar

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 mars 2013, 18:35

Dag den vise skrev:Det sista folket vid östersjökusten som kristnades var litauerna. De blev kristna först på mitten av trettonhundratalet, efter att tyska och polska missionärer flera gånger förgäves hade försökt kristna litauerna.
I fördraget i Kriava (Krewo) den 14 augusti 1385 lovade Storfurst Jogaila av Litauen att ingå äktenskap med Konung Jadwiga av Polen, övergå till katolicismen och att Litauen och Polen skulle förenas i en personalunion. Storfurst Jogaila av Litauen döptes till katolicismen och antog namnet Władisław i Krakow den 15 februari 1386. Härmed började litauerna övergå till katolicismen. Storfurst Władisław av Litauen vigdes med Konung Jadwiga av Polen och kröntes till Konung Władisław II Jagiełło av Polen (1386-1434) den 4 mars 1386. Han fortsatte även att vara storfurste av Litauen ända till sin död den 1 juni 1434. Kristnandet i själva Storfurstendömet Litauen började först i början av året 1387. Således skulle jag själv hävda att litauerna och Litauen började kristnas först i slutet av 1300-talet.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litauernas gudar

Inlägg av Valdemar Sappi » 13 mars 2013, 21:20

Även Kestutis hade lovat byta religion, kanske rent av flera gånger. Källorna är oklara där. Flera i ätten blev ortodoxt kristna redan tidigt, oftast helt enkelt för att de blev furstar i ortodoxt dominerade riken. Algirdas styrde sin östra del av riket från Kiev t.ex.

1380 skrev Kestutis brorson Jogaila, efter tre år som storfurste, på ett hemligt avtal med stormästaren Winrich, densamme som fängslat Kestutis 1361. Avtalets innebörd var att Jogaila inte skulle stödja Kestutis när Tyska orden anföll. Avtalets bakgrund är omstritt.

Givet är att Kestutis och Algirdas stora rike började falla samman efter Algirdas död 1377. Att avtalet skall ses som ett avtal mot hedningarna ser jag som felaktigt. Kestutis samarbetade t.ex. intimt med de fyra biskopsdömena i Livland som var fientliga i förhållande till orden som omgav deras områden i form av Livländska grenen. Inte minst med ärkebispen av Riga och med biskop Johannes i Dorpat. Korstågen skadade den handel med Novgorod-Pskov som var Dorpats och Rigas livsblod. Kestutis hade dessutom mycket aktiva fransiskanermunkar i sin huvudstad. Munkar som stödde hans politik aktivt.

Håller med om att kristnandet sker först under slutet av 1300-talet. Hur kristnadet gick till under Jogaila har jag inte studerat. Men som jag förstår det så sker det väsentliga kristnadet av Litauen inom storlitauens gränser redan under Kestutis och Algirdas tid. De som flera gånger belägrade Moskva. De som besegrade turkarna, svenskarna, gyllene horden och moskoviterna. Men då i form av en utbredning av den ortodoxa kyrkan. Furstebröderna var inte hedningar. De var troligen helt enkelt för religionsfrihet av taktiska skäl.
Observera t.ex. även att Kestutis var allierad med det katolska Polen.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Litauernas gudar

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 mars 2013, 18:02

Storfurst Mindaugas av Litauen (1236/1240-1253) döptes till den romersk-katolska tron i mitten av 1200-talet. Han kröntes år 1253 som Konung Mindaugas av Litauen (1253-1263). Han återföll kort därefter tillbaka till hedendomen. Riddarna av den Tyska orden legitimerade de baltiska korstågen mot Litauen med att litauerna var hedningar. Litauerna hade sin egen förkristna religion. Stormakten Litauen inledde i mitten av 1200-talet en till stor del fredlig expansion österut. Flera ryska furstendömen underordnades då Litauen. Även Kiev blev underordnat Litauen. Du omnämner att "flera i ätten blev ortodoxt kristna redan tidigt". Vad har du för bevis för detta? De litauiska regenterna var fortfarande hedningar vid den här tiden. De tillhörde inte den ortodoxa kyrkan. Ryssarna ansåg nämligen att det var lättare att vara underställda litauiska hedningar som kunde indoktrineras och döpas till den ortodoxa läran än katoliker från den Tyska orden eller muslimska tatarer. Det är dock känt att litauernas ledare blev vid flera tillfällen assimilerade med ryssarna. Då Litauen hade expanderat till en stormakt döptes Storfurst Jogaila av Litauen till katolicismen och antog namnet Władisław i Krakow den 15 februari 1386. Härmed började litauerna övergå till katolicismen. Kristnandet i själva Storfurstendömet Litauen inleddes dock först i början av året 1387. Härmed upphörde även den Tyska ordens orsak till korståg mot Litauen.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litauernas gudar

Inlägg av Valdemar Sappi » 22 mars 2013, 18:33

Med "redan tidigt" menar jag tidigare än Jogaila. Hans bror Andrei var hertig av Pskov bl.a. från 1342 och ortotoxt döpt långt före brodern lät sig bli katolskt kristnad.
Men storfurstarna förblev hedningar fram till Jogaila, som ju även blev kung av Polen. Var det inte just för att han blev Polsk kung som han lät sig kristnas?

Nu är min forskning ganska fokucerad på det jag behöver till mina kriminalromaner. Men jag har förstått det som så att lydfurstar till Kestutis och Algirdas, både bröder och deras söner, lät sig kristnas. Möjligt just för att de bara var lydfurstar och det i ortodoxa hertig/prins-dömen.
Båda Algirdas hustrur var t.ex. kristna. En av dom hade med sig en präst som bara fick ta sig ann hustruns behov enligt myten. Han skall ha mördats av Algirdas just för att han bröt mot förbudet och predikade för andra. Fan trot, för vi vet t.ex. att Kestutis hade en hel del fransiskanermunkar i sitt hov som för övrigt stötte honom mot tyska orden. Det gjorde även de livländska biskoparna. Och de två furstebröderna var ju trots allt lierad med det katolska Polen i många år.
Kestustis hustru hade varit prästinna och bevakat den heliga elden. Både Kestutis och hans hustru lär ha blivit mördade till slut. Vilket inte hindrade Kestutis från att lura i inte bara Tyska ordens högmästare att han tänkte döpa sig. Det trixet hade han använt redan tidigare.

Menar nog vi måste vara klara över att det vi har är segrarnas historia. I den lögnens historia verkar det troligt att det inte finns plats för ett Litauen med massor av kristna inom rikets gränser, eller med ett Litauen allierat med många katoliker i Polen och Livland.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Litauernas gudar

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 mars 2013, 20:31

Jag var inte helt säker på vad du menade. Nu är vi ense igen. Det här var det jag delvis menade med att "litauernas ledare blev vid flera tillfällen assimilerade med ryssarna".

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litauernas gudar

Inlägg av Valdemar Sappi » 22 mars 2013, 22:00

Skrivit in hur jag tror det kan ha varit i prologen nu:
viewtopic.php?f=24&t=42291&p=651566#p651566
Enligt bysantinerna i Konstantinopel dyrkade Kestutis elden.
De två brev som gotlänningen får i belöning av Kestutis är centrala i bokens handling.
Handlingen senare i boken föregår mest i Visby, Dorpat och Pskov...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litauernas gudar

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 maj 2013, 22:38

Litauens åsk/eld/krigsgud Perkunas kallades för Tarapita i Estland/Livland. Svenskarna på de Livländsk-Estniska kustöarna kallade honom inte Tor utan Bisin eller Bisa...

http://en.wikipedia.org/wiki/Estonian_mythology
http://en.wikipedia.org/wiki/Perk%C5%ABnas
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar