Hans eller Johan?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Hans eller Johan?

Inlägg av ERland » 15 januari 2013, 03:25

Unionskungen Hans regerade i Danmark 1481-1513, i Norge 1483-1513 och i Sverige 1497-1501. Såvitt jag vet har han i Danmark och Norge aldrig kallats annat än Hans, och så kallas också i regel i svenska historieböcker. Men det påstås också ibland att han i Sverige kallades Johan. Johan och Hans är ju båda kortformer av Johannes. Att han verkligen åtminstone ibland kallats Johan verkar ostridigt, då Johan III en mansålder senare fick fram sitt nummer genom att räkna Johan Sverkersson (1216-22) som Johan I och Hans/Johan som Johan II. I en del svenska regentlängder kallas han också mycket riktigt Johan II. På engelska, tyska och franska kallas han John, Johann resp. Jean, och motsvarande på andra språk. Detsamma gäller hans yngre släktingar hertigarna Hans d.ä. och Hans d.y. (den senare anfader till drottningen av Danmark, kungen av Norge och den, av allt att döma, blivande kungen av Storbritannien).

Vad jag undrar över är vad denne kung faktiskt kallades i Sverige i sin samtid. Om han kallades Hans, varför betraktade då Johan III honom som en Johan? Om han kallades Johan, varför kallas han då Hans i de flesta svenska historieböcker?

simoned
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 september 2010, 10:14

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av simoned » 16 mars 2013, 08:32

Hans och Johan är båda kortformer av Johannes!

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 16 mars 2013, 16:50

En närliggande fråga är varför han räknades för Johan III:s del, medan Johannes Magnus regentlängd icke räknar honom, eller Kristian 1&2, och den svenska regentnumreringen påstås utgå från Johannes Magnes, åtminstone vad gäller Erik 14 och Karl 9. :?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av von Adler » 27 mars 2013, 08:42

Karl IX var ju egentligen Karl III (med Karl Sverkersson som I och Karl Knutsson Bonde som II).

Erik XIV var ju egentligen Erik VI (med Erik den Helige som I, Erik Knutsson som II, Erik Eriksson som III, Erik Magnusson som IV och Erik av Pommern som V).

Vi har haft;

10 Karl
6 Gustav (inklusive Gustav Adolf)
5 Erik
3 Johan (inklusive Hans)
3 Magnus
2 Sverker
2 Kristian
2 Knut
2 Oscar
1 Kristoffer
1 Sigismund
1 Fredrik
1 Valdemar
1 Birger
1 Kristina
1 Ulrika
1 Adolf Fredrik

Notera att jag räknar från Sverker den äldre - innan dess är det inte bekräftat att någon var Kung över Östergötland, Västergötland och Svealand samtidigt.

Edit: Tog bort en Mats som kom med av misstag.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av Ralf Palmgren » 28 mars 2013, 12:33

I Sveriges historia har det funnits sammanlagt 3 historiska kungar med namnet Johan eller varianter därav.

1. Den förste kungen med namnet Johan i Sverige var Konung Johan Sverkersson av Sverige (1216-1222). Han är tämligen okänd bland de flesta svenskar i dag. Med honom utslocknade den sverkerska ätten på svärdssidan år 1222.

2. Under Kalmarunionens tid regerade Konung Hans av Danmark (1481-1513). Han var även Konung av Norge (1483-1513) och Konung av Sverige (1497-1501). Han är bland annat förfader i rakt nedstigande led till Konung Carl XVI Gustaf av Sverige (1973-). I den officiella regentlängden för Konungariket Sverige föredras regentnamnet Konung Hans av Sverige. Inom parentes står där ytterligare "Johan II". Det här är för att påvisa att han var den andre kungen med en namnvariant av Johan. Både Hans och Johan är i praktiken samma namn. De är båda namnvarianter och förkortningar av det kristna namnet Johannes. Här kan du se den officiella regentlängden för Konungariket Sverige: http://www.kungahuset.se/monarkin/monar ... 00948.html

3. Konung Johan III av Sverige (1568-1592) regerade under tidigmodern tid i Sveriges historia.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av ERland » 29 mars 2013, 01:29

von Adler skrev: 1 Mats
Vem var kung Mats? Jag har aldrig hört talas om någon sådan.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 29 mars 2013, 11:22

ERland skrev:
von Adler skrev: 1 Mats
Vem var kung Mats? Jag har aldrig hört talas om någon sådan.
Är det rikshövitsmannen Mattias Kättilmundsson under interregnum 1318-1319 som avses? (Han var inte kung, så det måste vara någon annan.)

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av ERland » 29 mars 2013, 13:20

Ralf Palmgren skrev:Han [Hans] är bland annat förfader i rakt nedstigande led till Konung Carl XVI Gustaf av Sverige (1973-).
Det stämmer inte. Med "rakt nedstigande led" brukar man avse härstamning endast längs den manliga släktlinjen. En sådan förfader till Carl XVI Gustaf på kung Hans' tid torde ha bott någonstans i Frankrike och varit förfader till familjen Bernadotte.

Men det är, såvitt jag vet, inte heller sant att Hans är förfader till Carl XVI Gustaf längs någon linje överhuvudtaget. Det är däremot hans bror, kung Fredrik I av Danmark och Norge.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av Ralf Palmgren » 29 mars 2013, 14:47

ERland skrev:Men det är, såvitt jag vet, inte heller sant att Hans är förfader till Carl XVI Gustaf längs någon linje överhuvudtaget. Det är däremot hans bror, kung Fredrik I av Danmark och Norge.
Konung Carl XVI Gustaf av Sverige (1973-) är bevisligen en ättling till Kong Hans af Danmark (1481-1513). Det kan således dras åtminstone en rak härstamningslinje mellan dessa två svenska kungar. Det här är vad jag menar med rakt nedstigande led. Tyvärr har jag inte för tillfället tillgång till min genealogiska forskning på området på den här datorn. Här är en härstamningslinje från den nuvarande svenska statschefen och monarken Konung Carl XVI Gustaf av Sverige (1973-) till den danske monarken under Kalmarunionens tid Kong Hans af Danmark (1481-1513):

Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-)

Prins Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund av Sverige

Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973)

Konung GUSTAF V av Sverige (1907-1950)

Konung OSCAR II av Sverige (1872-1907)

JOSÉPHINE Maximilienne Eugénie Napoléone de Beauharnais

Prinzessin AUGUSTE Amalia Ludovika von Bayern

König MAXIMILIAN I. JOSEPH von Bayern (1806-1825)

Pfalzgräfin Maria Franziska Dorothea Christina von Sulzbach

Pfalzgräfin Elisabeth Auguste Sophie von Neuburg

Kurfürst Karl III. Philipp von der Pfalz (1716-1742)

Kurfürst Philipp Wilhelm von der Pfalz (1685-1690)

Prinzessin Magdalene von Bayern

Renée de Lorraine

Prinsesse Christine af Danmark

Kong Christian 2. af Danmark (1513-1523)

Kong Hans af Danmark (1481-1513)

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av ERland » 29 mars 2013, 20:34

Ralf Palmgren skrev:Konung Carl XVI Gustaf av Sverige (1973-) är bevisligen en ättling till Kong Hans af Danmark (1481-1513).

Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-)

---

Kong Hans af Danmark (1481-1513)
Intressant. Den härstamningslinjen kände jag inte till. Tack för infon.

Man kan undra på hur många platser i Carl XVI Gustafs släktträd som unionskungen Kristian I (Hans' far) finns. Vi har ju dels denna släktlinje och dessutom Holstein-Gottorp och Sönderborg-linjerna, mm. som alla härstammar från Hans' bror Fredrik I.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Hans eller Johan?

Inlägg av von Adler » 30 mars 2013, 17:29

Jurgen Wullenwever skrev:
ERland skrev:
von Adler skrev: 1 Mats
Vem var kung Mats? Jag har aldrig hört talas om någon sådan.
Är det rikshövitsmannen Mattias Kättilmundsson under interregnum 1318-1319 som avses? (Han var inte kung, så det måste vara någon annan.)
Japp, det är jag som smörfingrat och fått med med en rikshövitsman bland kungarna. Jag korrigerar det.

Skriv svar