Botulf Kattlunds två brev

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 augusti 2012, 15:04

Söker hjälp med två brev av Botulf Kattlund.

I ett brev från 1412 tackar han en okänd för att denne räddat hans kogg när den var i sjönöd. I brevet berättar Botulf att han som en av tjugo tingsdomare tvingats skriva under det avtal med Erik av Pommern där Erik höjde Gotlänningarnas skatt med 1 000 %.
Detta hände fyra år efter att Erik köpt tillbaks Gotland från Tyska Ordern. Och två år efter att Erik och hans moster drottning Margrete inlett sitt långa krig mot holsteinarna och hansastäderna.
Enligt avtalet måste gotlänningarna även göra sex (skall vara åtta och ej årliga) årliga dagsverken på bygget av borgen Visborg, som börjat byggas den 1 augusti året innan. Nu femtio år efter invasionen 1361 var Gotlands och Visbys urgamla frihet krossad!
Brevet finns som kopia på Kattlunds gård med vidhängande sigill.
Någon som vet mer om detta brev? Vem var brevet adresserat till?

Det andra brevet skrivs 1447, 35 år senare. Denne andre Botulf är en av tre landsdomare. Då man blev domare först vid 40-årsåldern så är han troligen en sonson till den förste:

"När gården (Gutagård, Novgorod) under 1400-talet omnämns i källorna är det vanligen i samband med tvister o
m arrendesumman
Botult Kattlunds och två andra gotländska domare måste 1447 vända sig till rådet i Reval i denna angelägenhet. Den mäktige länsherren på Visborgs slott, Olof Axelsson Thott, försökte till egen fördel få arrendesumman höjd, men hanseaterna vägrade blankt, eftersom gården till följd av en eldsvåda befann sig i ett bedrövligt skick. I avvaktan på att tvisten skulle biläggas deponerades den årliga hyran hos rådet i Reval. Sista gången vi hör talas om Gotenhof är 1499, då Olof Hejdeby i Kräklingbo som ombud för Gotlands allmoge på Revals rådhus kvitterar ut 160 rhenska gulden för 32 års hyra".

http://​www.kulturarvgotland.se/​node/2814

Någon som vet var jag hittar hela texten i detta brev?
Senast redigerad av 1 Valdemar Sappi, redigerad totalt 20 gånger.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av koroshiya » 19 augusti 2012, 16:09

Det andra brevet är infört som sdhk 25058 hos riksarkivet, men verkar inte finnas i digital form. Det enda de hade var en referens till följande, " G. Svahnström, Gutagård och Peterhof. Två handelsgårdar i det medeltida Novgorod (Gotl arkiv 1960, s. 35-50)".

Här är en kontaktperson man troligen kan få mer information av.

Sara Risberg, sara.risberg[snabel-a]riksarkivet.se.

Jag sökte på 1412 men fann inte det första brevet. Kanske är det inte daterat? Jag testade också lite andra sökord men fann det ändå inte. I skattebrevet omnämns Botulf som Botolff Katlund, om jag såg rätt, kanske kan det underlätta?

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Roback » 19 augusti 2012, 17:54

Valdemar Sappi skrev:Söker hjälp med två brev av Botulf Kattlund.

I ett brev från 1412 tackar han en okänd för att denne räddat hans kogg när den var i sjönöd. I brevet berättar Botulf att han som en av tjugo tingsdomare tvingats skriva under det avtal med Erik av Pommern där Erik höjde Gotlänningarnas skatt med 1 000 %.
Detta hände fyra år efter att Erik köpt tillbaks Gotland från Tyska Ordern. Och två år efter att Erik och hans moster drottning Margrete inlett sitt långa krig mot holsteinarna och hansastäderna.
Enligt avtalet måste gotlänningarna även göra sex årliga dagsverken på bygget av borgen Visborg, som börjat byggas den 1 augusti året innan. Nu femtio år efter invasionen 1361 var Gotlands och Visbys urgamla frihet krossad!
Brevet finns som kopia på Kattlunds gård med vidhängande sigill.
Någon som vet mer om detta brev? Vem var brevet adresserat till?

Det andra brevet skrivs 1447, 35 år senare. Denne andre Botulf är en av tre landsdomare. Då man blev domare först vid 40-årsåldern så är han troligen en sonson till den förste:

"När gården (Gutagård, Novgorod) under 1400-talet omnämns i källorna är det vanligen i samband med tvister o
m arrendesumman
Botult Kattlunds och två andra gotländska domare måste 1447 vända sig till rådet i Reval i denna angelägenhet. Den mäktige länsherren på Visborgs slott, Olof Axelsson Thott, försökte till egen fördel få arrendesumman höjd, men hanseaterna vägrade blankt, eftersom gården till följd av en eldsvåda befann sig i ett bedrövligt skick. I avvaktan på att tvisten skulle biläggas deponerades den årliga hyran hos rådet i Reval. Sista gången vi hör talas om Gotenhof är 1499, då Olof Hejdeby i Kräklingbo som ombud för Gotlands allmoge på Revals rådhus kvitterar ut 160 rhenska gulden för 32 års hyra".

http://​www.kulturarvgotland.se/​node/2814

Någon som vet var jag hittar hela texten i detta brev?
Har du möjlighet att ange källan till uppgiften om det första brevet du nämner. Länken http://​www.kulturarvgotland.se/​node/2814 fungerar inte för mig. En liten korrigering: Gotland hade endast en landsdomare i taget, inte tre.

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Roback » 19 augusti 2012, 17:58

... hittar ett dokument från 1412 där Kattlunds är omnämnt. Det är daterat 10/5 och är väl själva skatteuppgörelsen? Dokumentet är undertecknat av öns landsdomare samt sjutton tingsdomare. Är tryckt i Svenskt diplomatarium på 1870-talet enligt mina noteringar men det verkar inte vara utlagt på NAD. Det där med "Koggkrångel" verkar misstänkt likt ett dokument från 1294 där en Iohannes Kattlunds fått sina koggar tagna i beslag i England. Men som sagt, har du en mer konkret källa så är jag idel öra

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av koroshiya » 19 augusti 2012, 18:11

Skattbrevet finns där. Det är 17827.

http://www.nad.riksarkivet.se/SDHK?Enda ... 7&tab=post

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 augusti 2012, 18:15

Tack! Skriver till Sara Risberg.

Jo, det fanns tre landsdomare under medeltiden. En av två settingdomare från varje treding utsågs till landsdomare. Den mest meriterade av de tre blev så ordförande på Alltinget.

Sök på Botult Kattlunds om länken inte fungerar. Med t och s. Felstavat på sidan.

Lägger in brevtexten till första brevet här om ett tag. Jagar just nu källan.
Detta brevet är ett privat brev från Botulf. Riktat till den som räddat hans kogg.

Har du numret på brevet från 10/5? Där ser du just att ön har tre landsdomare och sjutton tingsdomare. Totalt 20 st där landsdomarna samtidigt fungerar som tingsdomare/settingdomare. Bruket tycks ha varit att inte alltid sätta ut titeln settingdomare, eller landsdomare. Utan mest skriva tingdomare helt enkelt. Botulf skriver i sitt privata brev att han som en av 20 tingsdomare...

Berätta gärna mer om skattebreven!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 augusti 2012, 18:18

"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Roback » 19 augusti 2012, 18:19

koroshiya skrev:Skattbrevet finns där. Det är 17827.

http://www.nad.riksarkivet.se/SDHK?Enda ... 7&tab=post
Aha, tack, jag sökte uppenbarligen inte tillräckligt kreativt i databasen.:) Kattlunds är väl i 1447 års brev tingsdomare? Enligt Strelow (s. 207) hette landsdomarem 1441 Jacob Hanger. I en förteckning i Visby landsarkiv (sign: A 152:8) var Joen Ysom landsdomare 1454. Det finns alltså inga uppgifter som jag känner till om att Botulf Kattlunds varit landsdomare.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 augusti 2012, 18:23

Översättning: http://diplomatarium.dk/drb/diplomer/12-040.html
Och här verkar det som om det numera bara finns en landsdomare.
Senast redigerad av 1 Valdemar Sappi, redigerad totalt 19 gånger.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Roback » 19 augusti 2012, 18:24

Valdemar Sappi skrev: Har du numret på brevet från 10/5? Där ser du just att ön har tre landsdomare och sjutton tingsdomare. !
Var hittar du de övriga två landsdomarna i denna text?
Thomas i Lokrom, landzdomere oc domere i Brothing, Botolff i Ysom, domere i Hedhething, Botolff Dwn, domere i Lynething, Botolff Katlund, domere i Eghething, Jacop Eeste, domere i Eestething, Jacop Brænthing, domere i Ruthething, Jacop i Wænge, domere i Hallething, Jacop Klynt, domere i Forsæthing, Lyfrydh i Quyum, domere i Bandething, Botwyd i Haas, domere i Habartlingething, Botild Botmunder, domere i Hoborghthing, Frithy i Løstum, domere i Hemsething, Botolff i Holte, domere i Endrething, Rodger i Stange, domere i Bursething, Jon Fridhelins, domere i Kræchlingebothing, Botwin, domere i Dethething, Nycles Finger, domere i Lummelundthing, Sighloffwer i Wælde, domere i Bæltzthing, Botild i Leffwis, domere i Stenkommelthing, Olaff Kirkaby, domere i Gardhething.


Jag hittar bara en.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 augusti 2012, 18:27

Jag också. Det är Dick Wase som hävdar att det fanns tre. Men att det bara blev en. Här tycks det ha blivit just en.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Roback » 19 augusti 2012, 18:39

Valdemar Sappi skrev:Jag också. Det är Dick Wase som hävdar att det fanns tre. Men att det bara blev en. Här tycks det ha blivit just en.
Jag tror faktiskt att Dick Wase på just den punkten har fel. Men jag är helt prestigelös och kan du eller någon annan visa mig ett dokument där det samtidigt omnämns tre landsdomare på Gotland under medeltiden så inte mig emot.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 augusti 2012, 18:43

Frågar honom varför han menar det är så.
Kan vi få fram något om brevet 1447?
Och är det rimligt att hävda att skattehöjningen var på 1 000 %?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Ben » 19 augusti 2012, 19:04

Kan brevet från 1447 vara det här - eller i alla fall ha något samband med denna skrivelse?
Hermann.jpg

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Botulf Kattlunds två brev

Inlägg av Ben » 19 augusti 2012, 19:11

Eller kan det efterfrågade brevet från 1447 rentav vara detta:
Botolf1.jpg
Botolf2.jpg

Skriv svar