När vetenskap och verklighet är i otakt,

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
vandal
Medlem

När vetenskap och verklighet är i otakt,

Inlägg av vandal » 14 jul 2012 15:45

Jag har tidigare hävdat att Uppsala templen(enligt Adams beskrivning) är en gammal slavisk offerplats där man firade guden Perun som senare ”uppstod ”som Tor i den nordiska mytologin. I min teori är även benämning av runskriften en klar antydan till den slaviska gudavärlden där Runa är en underjordisk gudinna som vaktar skatter och som alla som gav sig ut i världen för att bli rika ,tillbad och skrev om sina resor.
Eftersom man hittills ej hittat någon figur av guden oden med runskriftsinskriptionen vill jag presentera ett bevis med Perun med runskrif. Figuren förvaras i Mecklenburg.
perun1.jpg
perun2.jpg
Texten är översatt från runskriften och jag är inte säker på til vilket språk.

Vandal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Re: När vetenskap och verklighet är i otakt,

Inlägg av B Hellqvist » 14 jul 2012 23:59

Finns det foton på den? Var finns den beskriven? Var förvaras den? Stilen på ansiktet ser knappast ut som något från t.ex. folkvandringstiden. Har den daterats (dendrokronologi eller kol 14)?

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 16 jul 2012 08:00

Hej Bo Hellqvist,

Vi undersôkte fôrmalet aret 1907 i staden Neustrelitz.Det är nôgra ar sedan dess och tva krig mellan.Brons kan ej analyseras med C14 metoden.

Vandal

dersa
Medlem

Inlägg av dersa » 16 jul 2012 19:51

Men vad bevisar du, Vandal?? Jo att du har en tecknad bild av en bronsstaty, med runor, som ev. föreställer en gud som heter Perun. Den säger inget om de nordiska asarna eller om kultplatsen Uppsala..
Vad säger runorna??, när och av vem ristades dom?? var i Mecklenburg finns dom?, på ett museum??

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 16 jul 2012 23:15

vandal skrev:Hej Bo Hellqvist,
Jag heter inte Bo.
vandal skrev:Vi undersôkte fôrmalet aret 1907 i staden Neustrelitz.
Vilka är "vi"?
vandal skrev:Det är nôgra ar sedan dess och tva krig mellan.
Första världskriget är irrelevant. 1945 intog Röda armén staden. Menar du att statyn försvunnit?
vandal skrev:Brons kan ej analyseras med C14 metoden.
Det framgick inte av OP att statyn var av brons. Jag anser att formspråket på ansiktet inte motsvarar vad man kan vänta sig av den kulturen under den (troligen) aktuella perioden.

Och vad Dersa undrade: vad betyder runinskriften?

Vidare: varför är dina inlägg från två olika IP-adresser, och varför har du tillgång till å och ä i det första inlägget, men inte det andra?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 jul 2012 23:33

Vad är det som motsäger att det där är något annat än ett turistföremål som såldes på torget i Stralsund för att lura dumma turister på slutet av 1800-talet? Alla känner väll till berättelserna om de gamla gudabilderna som förstördes när Rügen erövrades. Varför inte försöka tjäna en hacka på det? Skulle nog gå ännu bättre idag. Vi skulle kunna ha en tävling här om vem som fantiserade ihop den häftigaste statyn...

Nå vad är FAKTA i det här vandal?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 18 jul 2012 08:05

Hej,

Jag hittade materialet i vart arkiv.Fyndet gjordes ar 1697 vid Tollenzer See.Jag bearbetar dokumenten pa torsdag nar jag kommer till Sverige.

Vandal

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 18 jul 2012 09:34

Finns beskrivet i det kungligt stödda arkeologi sallskapets fantasifulla samling kallad "Samlingar för nordens fornälskare" andra delen. Ett intressant tidsdokumnet.

Den som skrivit om just det här ca 100 år efter fyndet är visst Nils Henrik Sjöborg. Smågudarna låg i närheten av det man tror kallats för Rhetratemplet. Smågudarna låg i två metallvaser. Texten anger som jag minns det de olika gudanamnen bl.a. De största lär ha varit: Wodan, Radegast, Rhetra, Tyr. Wodan, Oden, Tyr är densamme. Krigsguden. Osv...
Figurena hade ofta många ansikten. En av de vandal tar upp här har ett ansikte till på baksidan om jag minns rätt. Figurerna hade ibland läderklädsel. Ormar och spretiga horn var vanliga.
Lite smågudar av variernade sort var visst inte ovanlig utan fanns i hela norden. Vilka de var för tillfället berodde kanske helt enkelt på den just då levande jarlens nycker. På att han lyckats sno en någon annan stans kanske. Ett krigsbyte. Eller ett beställningsarbetet från någon fantasifull hantverkare.

Figurena beskrivs i det stycke som kallas för: Nordens trimurtri, Valhalls tre primater, eller gudarnas triumvirat.

Du får nog ta i ordentligt om du skall bli mer fantasifull än den här skriften vandal.

När vi numera vet att det urgamla Danevold, uråldrigt redan på 1200-talet, ingick i det maktcentra som sträckte sig ända från Friesernas områden nere vid frankerriket, över Sönderjyklland, Fyn, Skåne och vidare Österut. Ett maktcentrum i vilket den urgamla borgen Helgoland var central. Och att det i hela detta område dyrkades många liknande gudar. Kanske då främst Freja. Åtminstonne hos friseran ända ner i nuvarande Belgien, till Brügge. Ja då får du alllt anstränga dig ordentligt för att hitta något som helst nytt märkligt eller tidigare okänt i de här fynden vandal. Den här religionen hölls inte samman av skriftliga källor. Här fanns ingen bibel som gjorde anspråk på enda sanningen. Fantasifullheten var stor, och det var just så det skulle vara.

Att då komma farande med "sanningen" om en religion, som handlar om just en rad gudar i alla regnbågens färger. Tja, det blir nog mest bara tröttsam läsning...
Men det lär inte hålla tillbaka dig vandal. Du och bara du vet ju hur det egentligen ligger till.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Trismegistus
Medlem

Inlägg av Trismegistus » 18 jul 2012 11:58

Åh, "Die Prillwitzer Idole".

Dessa bronsstatyer har ju ända sedan 1700-talet ansetts vara förfalskningar tillverkade av bröderna Jacob och Gideon Sponholz. De var guldsmeder till yrket och tillverkade ett hundratal sådana här figurer som de sedan grävde ner för att sedan via utgrävningar "hitta" igen.

- http://de.wikipedia.org/wiki/Prillwitzer_Idole

- Falsifikate von eigener Hand

- Die Spur der Wendengötter führt nach Neubrandenburg

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 18 jul 2012 13:14

Tänkte väll det. En turistfälla lite äldre än jag först gissade alltså...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 18 jul 2012 18:22

Trismegistus levererar... Tyckte att formspråket såg för "modernt" ut för att stämma med det föregivna ursprunget. Ska jag ändra trådtiteln till "När vetenskap och vandal är i otakt"?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 19 jul 2012 11:56

Vandal, har du ingen kommentar om att du (omedvetet) använder falsarier för att bevisa din tes? Att du är så desperat att du glömmer allt vad källkritik heter?

dersa
Medlem

Inlägg av dersa » 19 jul 2012 18:46

Vandal skrev att han skulle titta på det idag, låt han titta igenom sitt material och skriva ett svar i lugn och ro, tycker att tonen här är börjar gå över gränsen på vad som kan kallas god ton.. :x

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 19 jul 2012 19:55

Hej Valdemar Sappi och B Hellqvist,

Det tråkiga med Er attityd är den oförklarliga egenkära snabbheten ,i alla ämnen som Ni diskuterar ,att dra slutsatsen för att framstå som kunniga.
Det diskuterade fyndet gjordes ej av guldsmeden Paelck men av prästen Sponholz som dog
året 1697.Hans änka sålde föremålen sedan till den nämnda guldsmed.
Fyndet återfördes till familjen Sponholz återigen genom släkting till prästen som också råkade vara guldsmed. 60 år senare har M.D.Hempl köpt 46 stycken föremål från fyndet som därefter kontaktade A.G. Masch som dokumenterade fynden. Med hjälp av pengar från fursten av Mecklenburg har en publikation utgivits året 1771 under namnet ”Die gotteesdienstlichen Aalterthunner der Obotriten aus dem Tempel zu Rhetra am Tollenzer See.”Medförfattaren var D.Woge dåvarande hovmålare hos fursten.
Jag skulle varm rekommendera Er att läsa boken först och prata om saken sedan.
En annan figur som fans där är guden Radegast som utöver runskriften i klädsel har en tankevärd symbolik.
Största skadan har inträffat när metallhöljet till fyndet smältes ner för att bli en kyrkoklocka. Höljet var fylld av texter skrivna med runskrift. Det finns dock ryktet som säger att texten har skrivits av genom kyrkans försörj.
radegast1.jpg
Det finns många människor som ej tror på att Gud finns. Det finns även många sådana som inte tror på att människan klev på månen. Det finns alla sorter men alla med ambitionen att inte skämmas inför sig själv har skyldyghet att själva ta reda på sanningen innan de sprider rykten.
Eftersom Skalman är ett relativt öppet forum vill jag uppmana Er två hemmaexperter att göra en öppen vetenskaplig recension av boken samt fynden som beskrivs där. Självklart även med beaktande av de synpunkter och bevis som anses styrka att materialet är förfalskat. Jag kommer gärna och diskuterar frågan med Er då.

Vandal
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 19 jul 2012 21:05

Trismegistus skrev:Åh, "Die Prillwitzer Idole".

Dessa bronsstatyer har ju ända sedan 1700-talet ansetts vara förfalskningar tillverkade av bröderna Jacob och Gideon Sponholz. De var guldsmeder till yrket och tillverkade ett hundratal sådana här figurer som de sedan grävde ner för att sedan via utgrävningar "hitta" igen.

- http://de.wikipedia.org/wiki/Prillwitzer_Idole
Tack för den. En del falsarier blir klassiker, andra glöms bort. "Prillwitz-idolerna" hör avgjort till den senare kategorin (har inte ens en engelsk Wikipedia-sida). Då går de att återanvändas i debatterna även längre fram, på ett sätt som aldrig skulle kunna ske med Piltdown-människan eller Lügensteine.