medeltiden Kiev-Rus

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
vandal
Medlem

medeltiden Kiev-Rus

Inlägg av vandal » 03 jun 2012 18:48

En annan teori om Sveriges historia, del 3.

Jag fick nyligen meddelande om att det var länge sedan som jag loggat in på Skalman. Jag tittar då och då på medeltidsdebatten men det händer inte så mycket nu för tiden. Jag har uppmärksammat att Hilary Clinton besöker Sverige just nu och att ni som är hennes värdar även planerar att visa henne runt i Stockholms skärgård. Hon kommer säkert se några holmar (Vaxholm mm) vars namn kommer österifrån. Eftersom Hilary Clinton efter Sverigebesöket skall flyga till Armenien kom jag att tänka på den sista länken som vi ej diskuterat nämligen kopplingen av Sveriges medeltidshistoria till denna del av världen.
En gång i tiden fanns det ett rike i Armenien som hette Urartu och var känt för sin insjö under namnet Van. De sista kungarna bar namnet Rus. Den genetiska kartan över Europas och Asiens befolkning kopplar Armenien och norra Iran till den största befolkningsgrupp i Sverige nämligen de som tillhör haplogruppen R1a. De som fortfarande tror att Sveriges befolkning består främst av germaner har fel och denna grupp är faktiskt en minoritetsgrupp i Skandinavien.
Det jag vill diskutera är dock inte detta men jag vill på nytt öppna den medeltida uppkomsten av Kiev Rus vars uppkomst som enligt många historiker tillskrivs vikingarna. Frågan är bara vilka vikingar vi pratar om och vilken etnisk tillhörighet dessa hade. Grunden till informationen om den sk Ruriksdynastin som från året 862 tar över Kiev har vi fått från munken Nestor. Han hade inte genetiken till hjälp och hans krönika följer dåtidens manus för kristet inspirerade krönikor från 1200-talet. I början skulle man härska över tolv stammar och siffran tolv upprepas även vid uppräkning av tolv söner som Vladimir fick. De tolv lärjungar som kristna har bildat en skola bland krönikörer och även den arianske fursten Samo som härskade över slaverna i centraleuropa på 700-talet fick tolv fruar av sin kristna krönikör i Fulda. Även vår egen Muhammed fick tolv fruar till slut, (endast nio officiella).
När Oleg förenar Novgorod och Kiev har kejsaren Mikael III redan skickat sina sändebud till bulgarer och invånare i Mähren (dagens Slovakien). Det intressanta är att dåtidens invånare i Kiev-Rus hedrar Perun (Tor) och deras ledare experimenterar med såväl islam som kristendom. Volga-bulgarer blev muslimer och södra bulgarer blev kristna. Så sent som 987 låter Vladimir åter uppbygga de gamla kultplatser såväl i Novgorod som Kiev med Perun/Tor i mitten. Jag har tidigare hävdat att Uppsala med stor sannolikhet är en av kultplatserna i denna gudadyrkan och de sk variagerna /vikingarna kände inte till Oden men dyrkade samma gudar som den slaviska befolkningen i övrigt. Jag tror att med hänsyn till vad vi idag vet bör en ny värdering av dessa sk vikingar ske och att koppling mellan dåtida Kiev-Rus och landskap och befolkning i Skandinavien belysas på nytt.

Vandal.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: medeltiden Kiev-Rus

Inlägg av Dûrion Annûndil » 04 jun 2012 17:35

Som du vet är den här tråden låst, att starta upp en ny om samma ämne är inte lönt.