Arn de Gotia - Ej historisk utan påhittad person !

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Arn de Gotia - Ej historisk utan påhittad person !

Inlägg av Dan Koehl » 15 januari 2003, 21:52

Sedan jag första gången tittade in på detta forumet så har jag ibland sett frågor och diskussioner kring Jan Guillious skapade figur Arn.

Gjorde själv bort mig och höll på att hamna i detta pseudo-histriska dike i diskussionen om Gestilren. Verkara som man måste vara vaksam.

Men forumet visar det sig, vistas i gott sällskap: Ingen mindre än Västergötlands museum skriver (i alla fall på sina engelska sidor) som om Arn var e nfigus som existerat. Hans kunskaper avgjorde slagen vid Lena och Gestilren http://www.websolution.se/arn/main/eng_kungslena.html
hans fästmö arbetade hårt i 20 år för ett kloster http://www.websolution.se/arn/main/eng_gudhem.html, på sidan Eriksberg http://www.websolution.se/arn/main/eng_eriksberg.html berättas om kung Knut Eriksson och hans gode vän Arn, i Askeberg http://www.websolution.se/arn/main/eng_askeberga.html gifte sig Arns halvsyskon, på Axevalla hed http://www.websolution.se/arn/main/eng_axevalla.html vann Arn duell mot en Edmund Ulvbane men idag är det en omtyckt promenad och ridterräng, och Varnhems kloster http://www.websolution.se/arn/main/eng_varnhem.html fick Arn sin utbildning och där ligger också Birger Jarl begravd, samt på fasaden till Forshems kyrka http://www.websolution.se/arn/main/eng_forshem.html finns tom en skulptur som tom ser ut som Karln...

Alltså inte nog med att han anses existera, men vet också hur han såg ut.

Vill man var elak skulle man kunna hävda Arns existens och hänvisa till Västergötlands museum som källa, för vem ifrågasätter ett museum?

Det är extra olyckligt att dessa sidor är på engelska. Gullious böcker skall enl. uppgift spridas översatta över världen och utländska besökare som hamnar på sidorna har ju inte en chans att förstå en mindre begåvad person kommit på att det kan vara smart att surfa på "Intresset för historia och Arn" och försöka få några till besökare på hemsidan för Västergötlands museum. Men då kanske det hade varit bättre att skriva vem och vilka som verkligen bott i borgar, grundat kloster eller avgjort slag och krig, som nämns på dessa sidor.

Kanske var det lite obetänkt att dra igång en gene sträng om detta, Marcus kan ju alltid radera den, men jag tänkte att den annars kan användas för att dokumentera olika ställen där desinformation sprids och folk på fullaste allvar tror på romanfigurer, på svenska, engelska eller oavsett språk. /Dan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 januari 2003, 01:07

Klart det är problematiskt om folk uppfattar en romanfigur som en historisk person. Hörde en intervju med en anställd på Västergötlands museum, som berättade att det hänt att gruppvisningar blivit avbokade då man fått höra att Arn inte funnits på riktigt... :roll:

Användarvisningsbild
Orenburg
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 oktober 2002, 15:53
Ort: Sverige/Ryssland

Inlägg av Orenburg » 17 januari 2003, 07:24

En del historiska "mini"-kändisar brukar ibland tas in och förhärligas, eftersom ändå kanske högst 3 personer i hela världen känner till deras existens.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 9 februari 2003, 13:39

Orenburg skrev:En del historiska "mini"-kändisar brukar ibland tas in och förhärligas, eftersom ändå kanske högst 3 personer i hela världen känner till deras existens.
Det framgår inte riktigt vad du menar?
* Vilka tre avser du?
* Vilka är dessa kändisar?
* Var "tas de in" nånstans?

/ Dan

Användarvisningsbild
Berchar II
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 oktober 2002, 13:36
Ort: Svearnas rike

Inlägg av Berchar II » 11 februari 2003, 11:58

Eller så utnyttjar författarna helt enkelt den bristande tillförlitligheten i många skriftliga källor från den tiden och försöker själva att "fylla i" raderna, det gör dock att personer som aldrig existerat tar upp plats från de verkliga historiska personerna från tidsåldern. Det är alltså dumt att lita fullständigt på litterära böcker.

Användarvisningsbild
Orenburg
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 oktober 2002, 15:53
Ort: Sverige/Ryssland

Inlägg av Orenburg » 11 februari 2003, 13:53

koehl skrev:
Orenburg skrev:En del historiska "mini"-kändisar brukar ibland tas in och förhärligas, eftersom ändå kanske högst 3 personer i hela världen känner till deras existens.
Det framgår inte riktigt vad du menar?
* Vilka tre avser du?
* Vilka är dessa kändisar?
* Var "tas de in" nånstans?

/ Dan
Jag menar att författaren kanske kollar igenom något soldatregister från 1740-talet och hittar någon menig soldat som heter te.x. Karl Eriksson. Då tar författaren reda på lite mer om den personen (om det går) och bygger upp hela historier om honom som blir en bok. Så kommer historierna om menige Karl Eriksson bli bästsäljare, fast historien är påhittad.

Inget av det jag skrivit har hänt, bara ett exempel.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 12 februari 2003, 11:37

Ja, det kan väl vara en risk, men samtidigt måste det ju finnas litterär frihet. Jag tycker egentligen inte Guilliou gjort något fel, ansvaret vilar hos läsare, historiker, och institutioner att tydligt förklara Arns fiktiva existens.

Men som det nu är tycks man rida på en våg av osanning, medveten om detta försöker man trots allt göra det mesta av när genomsnittsvensken intresserar sig för "svensk historia" nåt halvår, när det egentligen förhåller sig om fiction.

Vad jag vänder mig emot är när ett svenskt museum gör hemsidor om historiska byggnader och platser och skriver "det var här som Arn....bla-bla" utan att förklara sammanhanget, eller skriva om de verkliga personerna som dokumenterat haft något med respektive plats att göra, då halkar man in på avdelningen desinformation dvs. att beskriva något felaktigt eller inte existerande på ett sätt att folk tror det skett, användande av sitt namn som tex museum varför folk inte ifrågasätter uppgifterna.

När jag skapade den här strängen var det i ärelighetens namn med förhoppning att den skulle dyka upp som title efter tex google sökningar, så att de som sökte efter fakta om Arn snabbt hittade de enda verkliga "fakta" om honom som är releventa, dvs att han inte existerat.

Detta kan vara något att fundera på när man skapar strängar, "title" är ofta det som sökmaskiner reagerar starkast på, och lockar till sig flest besökare, så om man skriver för att läsas är formuleringen av en titel på en sträng viktig. / Dan

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 12 februari 2003, 15:07

Men vi får inte glömma boken "I Arns fotspår" som egentligen är just vad du säger. Det är en berättelse om dels hur Jan Guillou arbetade, dels direkta fakta om alla platser och dels hur faktan sluter upp kring det som händer i böckerna. Rätt intressant, faktiskt. Där påpekas rätt tydligt att det INTE är historiska fakta.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 12 februari 2003, 20:42

Haldir skrev:Men vi får inte glömma boken "I Arns fotspår" som egentligen är just vad du säger. Det är en berättelse om dels hur Jan Guillou arbetade, dels direkta fakta om alla platser och dels hur faktan sluter upp kring det som händer i böckerna.
Ja, jag gillar den boken också. Men har själv gjort misstag tack vare den, se strängen slaget vid Gestilren där jag lade in kommentar om trolig användning av långbågar. En annan Skalmänning frågade mig vad jag hade för källa för denna teori, och där stod jag rätt dum och refererade till Guilliou.

Jan Gulliou är en sån ypperlig skribent, och noggrann researcher att man sväljer gärna allt han serverar, eftersom det ser så bra ut.

Och här börjar risken, att man behandlar det som historiskt material.
Jag tycker själv att den något för snäva källkritiken som Weibull införde lämnar en ganska dödande känsla och rädsla för att blanda sig i vad proffsen förväntas utföra i något dammigt arkiv.

Men Guiiliou är inte historiker. Och de historiker som skrivit i "Arns fotspår" får betalt för vad de skriver. De är i denna roll inte helt oberonde.

Jag menar inte att strat upp någon konspirationsteori kring historiekr som medverkat, jag bara säger, se upp! referar inte till denna litteratur som hisoriskt material. För det är det inte. Långbågarna som nämns i Arns fotspår har aldrig setts eller återfunnits. Kanske användes de, kanske inte.

Deras roll i boken, ochi Arnsfotspår är att spela på våra känslor, liksom kvällstidningsjournalistik, man serverar sensationer.

Tyvärr dock fullständigt ur luften gripna sensationer. Detta sagt utan att jag tycker boken är dålig. Man måste själv ta ett ansvar för att bibehålla en lagom, sund kritisk inställning. Historiska institutioner som Skara museum bör vara vägledande i denna strävan. -- Dan

Nebukadnessar III
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 februari 2003, 22:09
Ort: Götaland

Inlägg av Nebukadnessar III » 12 februari 2003, 22:30

Hej!

Jag är en ny användare av detta forum.
Tycker att Ni för en intressant diskussion på en bra nivå. Har dock ett litet inlägg; Den huvudsakliga målgruppen för de som förväntas läsa "Arn-böckerna" torde väll vara folk som är någorlunda historiskt intresserade och då kan man väll anta att de inser att de mesta är fiction? (Undantaget de som läser den i översättning kanske..) Om man förstår att det i stora delar bygger på författarens egen fantasi så kan man, menar jag, ändå ha behållning av boken då den ger en bra inblick i den tidens mentalitet och samhällsklimat.
Kan inte säga att jag är någon expert på Sverige under tidig medeltid, men tycker ändå att bilden Guillou ger känns övertygande. (Hoppas jag inte säger emot mig själv nu :? ) Rätta mig i så fall om jag har fel..
Ser fram emot många trevliga diskussioner!
Mvh

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 12 februari 2003, 23:24

Nebukadnessar III skrev:Den huvudsakliga målgruppen för de som förväntas läsa "Arn-böckerna" torde väll vara folk som är någorlunda historiskt intresserade och då kan man väll anta att de inser att de mesta är fiction?
Ja, visst är det så, och jag menade inte att som sagt starta nån konsirationsteori kring ett försök att göra Arn verklig, vad jag vände mig emot (var inte böckerna eller i Arns fotspår) på denna sträng, (se början) var att ett museum gör hemsidor om tex ett kloster, och skriver "här var det som Arns tjej bodde bla-bla" detta även på engelska, jag anser att det är att sprida desinformation, man kan verkligen då tro att Arn existerat om det inte på sidan förklaras att det är fiction.

det var detta jag vände mig mot, och kände att nu drar jag ut i korståg mot denna förvanskning av svensk historia som Arn innebär, hur spännade en bok om honom än är. om historiska museer marknadsför sig, ridande på "Arn-vågen" utan att berätta att han inte fanns...Dan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 februari 2003, 00:09

Jag känner den ansvariga för Arn-publiciteten på muséet i Skara, och ska försöka komma ihåg att framföra folks farhågor.

Nebukadnessar III
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 februari 2003, 22:09
Ort: Götaland

Inlägg av Nebukadnessar III » 13 februari 2003, 09:05

Aha.. ok, vi är fullständigt överens på den punkten. Museér borde veta bättre än så..
Lycka till med korståget; "In hoc signo vinces!"
Mvh

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 13 februari 2003, 12:07

Så bra. Vad tror ni tex engelsktalande personer tror som surfar in på sidan http://www.websolution.se/arn/main/eng_kungslena.html

med texten:

''Kungslena and Gestilren

Two battles took place in this area between Erik’s family and the Sverkerska family. These battles were crucial to Sweden’s development. Arn de Gotia, the former Templar, found use of his battle-knowledge that he received from Gaza in Jerusalem.

Guided tours and refreshments can be ordered at Drabanten, Tel: +46 502-44147 "

Nästa exempel:

http://www.websolution.se/arn/main/eng_gudhem.html

"Gudhem

For 20 years Arn’s fiancée worked hard for Mother Rikissas in Gudhem. The convent was established in the middle of the 12th century, but what is remaining today dates back to the 13th century’s monastery. The convent celebrated its 750 year anniversary in summer 2000."

Guided tours can be booked on +46 515-720223.

tror, jag ser det som en mycket stor groda av ett museum att publicera sådant material....

/ Dan

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 24 februari 2003, 21:52

Mycket bra och intressant tråd Koehl!

Först vill även jag klargöra att Arnböckerna är utan tvekan några av de mest underhållande svenska romaner jag läst. Dock är det ytterst obehagligt om fiktion förvandlas till historisk fakta endast för att främja kommersialismen.

Jag tittade vidare på museets engelska sidor, och det som jag nog tycker är absolut värst är att ibland - som Koehl påpekade - framstår Arn och hans bakgrund vara lika sann och verklig som han vore någan av de svenska kungarna, medan klickar man på Forsvik kommer detta upp:

Forsvik

Forsviks Bruk goes back to the Middle Ages, and today it’s a living industry museum. In the novel, Arn settles down in Forsvik after his time in the Holy Land. Here he raises his grandson Birger Magnusson, later known under the name of Birger Jarl.


http://www.websolution.se/arn/main/eng_forsvik.html

->In the novel, Arn settles down in Forsvik after his time in the Holy Land.
Så just här nämns att något händer i romanerna. Men på de andra texterna, där det inte är någon hänvisning till böckerna, drar man inte där slutsatsen att det museet skriver om Arn är sant?

Skriv svar