Vinprovare som slavyrke

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Vinprovare som slavyrke

Inlägg av karlfredrik » 22 mars 2012, 10:18

Vinsmakare,biskötare,kock och smed nämns som slavyrken i 700-talets Bayern, liksom krukmakare,bagare och fiskare två århundraden senare.
Stefan Brink:Vikingatidens slavar, 2012 sid 172.
Att vara vinsmakare låter inte för mig som ett särskillt slitsamt slavyrke!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vinprovare som slavyrke

Inlägg av Hans » 22 mars 2012, 10:36

karlfredrik skrev:Vinsmakare,biskötare,kock och smed nämns som slavyrken i 700-talets Bayern, liksom krukmakare,bagare och fiskare två århundraden senare.
Stefan Brink:Vikingatidens slavar, 2012 sid 172.
Att vara vinsmakare låter inte för mig som ett särskillt slitsamt slavyrke!
Kan vinsmakare ha haft en bredare betydelse då än idag. Någon som ansvarar för tappning och kryddning och vad nu mer som måste göras med vinet då?

MVH

Hans

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Vinprovare som slavyrke

Inlägg av Jokke » 22 mars 2012, 10:43

Fanns väl vissa få personer som fick smaka på vinet så inget var förgiftat. Kanske dock inget som definierades som vinsmakare :)

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Vinprovare som slavyrke

Inlägg av Schwemppa » 22 mars 2012, 10:49

Det vill säga, en munskänk. :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Munsk%C3%A4nk

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Vinprovare som slavyrke

Inlägg av Stefan » 25 mars 2012, 09:10

Den vidare meningen som Munskänk är tänkbar, men jag tänker spontant på vinprovare som förgiftnings-avprovare... Och då blir det givet att personen bör helst vara någon som är umbärlig, men ändå så pass lojal att han prövar på riktigt utan att smussla. Det var alltså ingen lyx-syssla! Även om det var givetvis mycket lindrigare än säg, gruv-slav....

Det finns en aspekt till om man talar om munskänk. Ganymedes, gudarnas munskänk, var också tänkt som en sexpartner. Det är inte för intet som man ser statyer av den unge nakne pojken bortrövad av Zeus. Och som bekant, att "bli rövad av Zeus" var i sig den underförstådda eufemism för rövad för våldtäkt. I all synnerhet om det var den superkåte Zeus som gjorde det.

Finns fler exempel på fenomenet att munskänk var ett sexföremål, men jag nöjer mig med denna.

Så. Senare under medeltiden och något senare var munskänk och andra hovfunktioner rena dignitär-titlar, t.ex. i Polen.
Stallmästare är ett välkänt exempel i Sverige.
Men under tidig medeltid var det reella sysslor och inte nödvändigtvis högt i status. Som frågeställarens exempel antyder.

Sedan kan man tänka sig att man hade en titulär munskänk, som då var ett hedersuppdrag för en dignitär, samt hans ställföreträdande - som var den verklige munskänken resp vinprovaren...

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Vinprovare som slavyrke

Inlägg av Dag den vise » 15 december 2012, 22:05

Dessutom hade många slavar yrken som inte var slitsamma. Det fanns i alla fall sådana slavar i det gamla Rom och i det arabiska kalifatet. Så varför skulle det inte förekomma sådana slavar i Bayern?

Skriv svar