Cordobakalifens blonda konkubiner

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av karlfredrik » 28 oktober 2011, 13:15

För källor om vikingarnas aktiviteter i Spanien,se:
Fabricius, Adam Kristoffer
Forbindelserne mellem Norden og den spanske halvø i ældre tider / af A. Fabricius
Kjøbenhavn : Gad, 1882

Joël Supéry:Le secret des vikings, 2005.

Visseligen inget om äktenskap,men mycket om deras närvaro. Supéry lägger fram hypotesen om vikingarnas försäljning av slavar till morerna.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Valdemar Sappi » 29 oktober 2011, 11:30

Tyvärr så kan vi inte avskaffa ordet Viking. Det urgamal sjöfararfolket i norr är friserna. Boende på båda sidor av kanalen redan tidigt. Friserna vars kungar var dana- o. sveaättlingar. Som Karsten Krambs genomlyst så väl i sin bok. De var mer 'vikingar' än vikingarna.

Spaniens norra ljusa folkslag förstår jag, utan att ha forskat i saken, som en del av ett kustfolk. Det ljusa röhåriag påminner mest om irer och skottar. Massor av dialekter runt haven har det bohusländska i:et i sig. Kust ljudet! Finns t.ex. i sönderjydsk dialekt. I frisiskan. Skulle inte förvåna mig om det ljudet finns i den dialekt som pratas i norra Spanien mellan havet och berget.

Är inte den hör debatten en debatt mest för att det finns så lite annat mer spänannde här på skalman just nu? En märklig debatt då den inte ens skiljer på enstaka personer och grupper. Lite av skendebatt som kanske borde få självdö...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 oktober 2011, 17:53

karlfredrik skrev:Visseligen inget om äktenskap,men mycket om deras närvaro. Supéry lägger fram hypotesen om vikingarnas försäljning av slavar till morerna.
Slavar alltså, inte det egna kvinnfolket. Följdfrågan blir då hur många vackra moriska brunetter som dessa potentiella vikingar rövade hem till Skandinavien?

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av karlfredrik » 29 oktober 2011, 20:04

Citat Valdemar Sappi:
Är inte den hör debatten en debatt mest för att det finns så lite annat mer spänannde här på skalman just nu? En märklig debatt då den inte ens skiljer på enstaka personer och grupper. Lite av skendebatt som kanske borde få självdö...
I mitt första inlägg frågade jag var morernas blonda konkubiner kom ifrån och min första gissning var basker.
Och det verkar som om de var basker.
Om man forskar om vikingar i Spanien är väl frågan om det till äventyrs kunde förekomma konkubiner av skandinavisk ursprung - olch svaret tycks vara nej.
Til skillnad från Skottland - Macleod som jaq personligen känner - finns det inga kvarvarande släkten i Spanien som påstår sig vara vikingaättlingar.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 30 oktober 2011, 21:41

karlfredrik skrev:Om man forskar om vikingar i Spanien är väl frågan om det till äventyrs kunde förekomma konkubiner av skandinavisk ursprung - olch svaret tycks vara nej.
Til skillnad från Skottland - Macleod som jaq personligen känner - finns det inga kvarvarande släkten i Spanien som påstår sig vara vikingaättlingar.
Är folk så kunniga om sina anor där, att alla kan gå mer än tusen år bakåt utan luckor?

Med tanke på att folk har flyttat kring i länderna ganska mycket i historisk och förhistorisk tid så undrar jag om man kan vara säker på hur det förhåller sig. (För att inte tala om alla inofficiella släktband som aldrig varit offentliga.)

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av karlfredrik » 30 oktober 2011, 22:35

Tja. Macleods har en släktsborg på Isle of Sky i skotska högländerna som påstår sig ha koll på släktstavlan. Hur det i verkligheten förhåller sig är mera osäkert,kanske dna-test skulle kunna avgöra om de har norska anor?
En italiensk släkt påstår sig ha släkttavla från Caesars tid - fast hur mycket av dessa är historisk belagda?
Danska drottningen påstår sig härstamma från Gorm den gamle- här hade man kanske bättre koll?
En god väns farfar, Graf någonting, hade tre slott i Hinterpommern/Västpreussen vars ursprung påstods vara korstågstiden,med vapensköld och allt.
Min egen släkttavla kan endast dokumenteras till 1500-talet

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 31 oktober 2011, 19:28

karlfredrik skrev:Tja. Macleods har en släktsborg på Isle of Sky i skotska högländerna som påstår sig ha koll på släktstavlan. Hur det i verkligheten förhåller sig är mera osäkert,kanske dna-test skulle kunna avgöra om de har norska anor?
En italiensk släkt påstår sig ha släkttavla från Caesars tid - fast hur mycket av dessa är historisk belagda?
Danska drottningen påstår sig härstamma från Gorm den gamle- här hade man kanske bättre koll?
En god väns farfar, Graf någonting, hade tre slott i Hinterpommern/Västpreussen vars ursprung påstods vara korstågstiden,med vapensköld och allt.
Min egen släkttavla kan endast dokumenteras till 1500-talet
Du missförstår mig en aning. :) Jag avsåg icke att misskreditera dem som faktiskt har någon kännedom om sina anor.

Istället undrade jag hur säker man kan vara på att inte härstamma någonstans ifrån, om man är en sådan vanlig person som inte ens vet något om sina far- och morföräldrars föräldrar.

Skriv svar