Cordobakalifens blonda konkubiner

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av karlfredrik » 25 oktober 2011, 13:17

Cordobakaliferna var blonda och blåögda från 900-talet och framåt, eftersom deras mödrar ofta varit blonda konkubiner.
Tom Holland: Tusenårsstriden,Arboga 1998 sid 120.
Varifrån kom dessa konkubiner? Basker, slaver och

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av liljen » 25 oktober 2011, 20:29

Ett rimligt antagande är att de faktiskt tillhörde lokalbefolkningen. Spanien beboddes till stor del (svårt att säga hur stor del) av ättlingar till de visigoter som folkvandrat till Spanien och till en början av juridiska, religiösa (de var arianska kristna) och kulturella skäl inte beblandade sig med den hispano-romanska lokalbefolkningen i någon större utsträckning. Blandäktenskap var fram till mitten av 600-talet förbjudna. Jag antar att goterna med sitt något nordligare ursprung hade en viss andel blonda. Goterna tillhörde eliten i det dåtida Spanien och det är därför inte så konstigt om det blev något fint att vara blond - möjligen valde kaliferna påverkade av detta ut just ljusa kvinnor. En viss del spekulation från min sida.

Även i dagens Spanien är det inte helt ovanligt med blonda och brunhåriga även om det för oss kan tyckas väldigt ovanligt jämfört med norden.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 oktober 2011, 00:18

Enligt Wikipedia, så var Abd-ar-Rahman III (kalif mellan 912-961) stammande från en farmor som var baskisk prinsessa (Onneca Fortúnez), och en mor som var baskisk också. Från dem skulle han ärvt blå ögon och blont hår. Vilket han försökte dölja genom att färga håret mörkt.

Hans son gillade tydligen män mer än kvinnor, men till slut lyckades man producera en arvinge med ännu en baskisk dam (som klädde sig som man bara för att underlätta). Därefter var även hans sonson inne i det manliga haremet mest, medans mamma styrde. När han tagit över så blev han sen avsatt och mördades antagligen. Så där slutar den släktlinjen av blondiner. Därefter styrde personer från alla håll och kanter i bara några år i taget innan nästa revolt kom. Kalifatet föll sönder i självständiga kungadömen i början av 1000-talet.

Mvh -Dan

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av karlfredrik » 26 oktober 2011, 09:59

Tack Dürion! Men preferensen för blondiner utesluter inte ingifte mellan morer och västgoter/vikingar under tidig medeltid.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Valdemar Sappi » 26 oktober 2011, 10:47

'Utesluter inte' är väll mest den kreative författarens utgångspunkt. Knappast den kritiske historikerns. Vi behöver inte gå längre än till norra Spanska kusten för att hitta många med nordiska drag. Varför dra in vikingarna i detta utan källor? Som författare tycker jag det är kul med 'varför inte'. Men historikern i mig tycker det blir lite tjatigt med spekulationer utan källor. Sen får tolkningarna av källorna gärna vara 'kreativa'...

Så varför denna väl kreativa hänvisning till vikingar??? Hur tänker du? Det är många andra som flyttat runt under långa tider.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av karlfredrik » 26 oktober 2011, 15:20

Nja, helt utan källor om vikingar och morer är vi väl inte, vikingarna brände ju Sevilla på 800-talet , och enligt den arabiske geografen Al-Gazal hade en morisk delegation besökt kungen och drottningen i "norrmannernas hemland" för fredsförhandlingar och han själv fattat tycke för henne.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Valdemar Sappi » 26 oktober 2011, 16:28

Ok.
Nu när genetik är på modet. Någon ny forskning om varför det finns så många blonda och rödhåriga i norra Spanien?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av karlfredrik » 27 oktober 2011, 10:37

Vikingar kämpade på de kristnas sida mot morernba som legosoldater, fast flertalet blonda är nog basker eller av ostrogotisk ursprung

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Blixten » 27 oktober 2011, 17:01

Jag kan varken genetik eller medeltidshistoria men jag har studerat kvinnlig fägring och konstaterat att en spanjorska som kallar sig blond förmodligen inte är blond som en rågblond svenska utan snarare "inte helt svarthårig". Det kanske också är en del av förklaringen?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Hexmaster » 27 oktober 2011, 17:47

Valdemar Sappi skrev:Varför dra in vikingarna i detta utan källor?
För att ingen nordbo rörde sig utsocknes före 800 eller efter 1050? ;-) Eller för att det låter bättre och intressantare.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av a81 » 27 oktober 2011, 23:23

Sedan är ju frågan hur man definierar blond. I stora delar av världen är blond detsamma som ej mörkhårig. I det perspektivet är nästan alla (som inte har invandrarbakgrund) i Norden blonda. Det vi anser vara brun hår skulle många tycka vara mellan- eller mörkblont hår.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 oktober 2011, 02:19

Att Cordobakaliferna skulle haft något vikingablod verkar det dock inte finnas några tecken på.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av karlfredrik » 28 oktober 2011, 09:42

Nej,kaliferna hade ju baskisk påbrå. Att jag nämnde vikingatid är att vikingatid/medeltid utgör mitt forskningsområde.
Vikingar slog sig ner i England och Frankrike. Helt uteslutet är inte att de tog spanska älskarinnor under sitt vikingatåg till Sevilla och Lissabon. På medeltiden påstods det att det var "nordisk sed" att gifta sig med döda fienders hustrur (Tom Holland:Tusenårsstriden,2009) Något mindre sann orlikt men inte helt uteslutet är att al-Gazals expedion tog med sig någon dansk älskarinna, det framgår ju att många morer var svaga för blondiner.
Givetvis finns många senare ingiften, min kusin är till exempel gift med en spanjorska på Kanarieöarna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 oktober 2011, 11:23

Att våldta kvinnor och röva med sig några hem är inte samma sak som att "ta sig en älskarinna". Det var vikingatåg, inte charterresor.

Men om du menar Al-Ghazali, så var han aldrig längre västerut än Jerusalem i sitt liv, och han levde några hundra år senare än kaliferna i Cordoba. Så han har varken rest till Danmark eller bevittnat något sådant. Att Cordoba skulle skickat emissarier ända dit låter mer som en skröna. Och vad menar Al-Ghazali egentligen med "norrmannernas hemland"? Frankrike? Normandie? Danmark? Norge? England? Sicilien? Asturien?

Men visst, människor från Norden har naturligtvis rest runt och vistats i Pyrenéeiska halvön både före, under, och efter Vikingatiden, och haft relationer. Det är dock inga personer som någon lämnat några historiska källor om.

Mvh -Dan

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Cordobakalifens blonda konkubiner

Inlägg av karlfredrik » 28 oktober 2011, 12:54

För belägg för källan,se:
Araber, vikingar, väringar, övers. och utg av Stig Wikander
Nyhamnsläge : Sv. humanistiska förb. ; Lund : H. Hansson (distr.), 1978
Källan finns även hos Birkeland,Jacob med flera forskare/översättare
En arabisk sändebud,kallad Al-Gazal,"Gasellen", skall enligt källan seglat till "Normannernas land" vid mitten av 800-talet
för att fredsförhandla med normannerna och då tyckte han om drottningen. Ovan nämnda forska räknar denna källa likvärdig med andra arabiska 800-talskällor där normanner omnämns. Eftersom medeltidsarabiska inte är mitt forskningsområde säger jag bara att dedt är tänkbart att någon morisk diplomat tagit en dansk hustru,men inte sannorlikt.

Skriv svar