Kvinnor och skrån

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Kvinnor och skrån

Inlägg av oilc » 5 oktober 2011, 16:06

Hur vanligt var det att kvinnor var medlemmar i skrån? Fanns det vissa skrån som helt uteslöt kvinnor? Som jag uppfattat saken kunde en kvinna både som gift och som ogift bli medlem i skrån, dock inte som enskild individ utan endast genom att inneslutas i faderns/broderns/makens medlemskap. Stämmer detta? En änka hade som jag förstår det rätt att utöva makens yrke. Stämmer detta? Eller hur såg egentligen reglerna ut? Jag förutsätter att de såg olika ut beroende på om kvinnan var ogift, gift eller änka.

Tack på förhand.

apan_bengt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 5 augusti 2003, 13:13
Ort: jättendal

Re: Kvinnor och skrån

Inlägg av apan_bengt » 14 oktober 2011, 17:52

Jag har tyvärr liten kunskap om ämnet men jag kan ju försöka svara.

Hur vanligt det var har jag ingen koll på men rätt vanligt tror jag att det var, brukar alltid tas upp. Om det fanns vissa skrån som var särskilt hårda vet jag inget om heller men det är nog rimligt, kanske.

Att kvinnor kunde ta över verksamhet efter död släkting/man, förekom har jag fått lära mig eller jag har bara hört om att de tog över efter sin man men det andra kan ju också ha förekommit. Vanligaste var nog ändå att de tog över verksamheten efter att deras man hade dött, även om det är rimligt att tro de blev attraktiva på äktenskaps marknaden och därmed gifte om sig. Har hört om att det till exempel var vanligt att prästänkor att de "konserverades" av en ny präst (som sedan kunde ta över den tidigare prästens jobb).

Om änkan kunde utöva yrket? Det förekom säkert men eftersom det ofta gällde hantverk som krävde yrkeskunskap (som ofta tog åratal att lära sig). Tror jag det var svårt för änkan, även om hon förstås kunde ha blivit skolad av sin man under åren då de varit gifta. Vanligare var nog att änkan konserverades av en nya gesäll som på så sätt blev mästare. Eftersom det med tiden blev att svårare att bli mästare, som jag har förstått det, var ingifte nästan den ända möjlighet för gesällen att bli mästare förutom om han kunde ärvde det av sin far.

Om änkan blev överhuvud över verksamheten, var hon troligen inte verksam inom produktion, utan den skötes av gesällerna och hon stod för till exempel försäljning, räkenskapen osv, likt hon brukade när mannen levde.

Vidare förekom det att städer hade hela yrken reserverade för (ogifta) kvinnor, där ogifta kvinnor fick och endast dem fick vara verksamma. I alla fall fanns det i Stockholms, där var roddare som rodde mellan öarna, ett sådant kvinnoyrke. Minns även att det var fler yrken men kommer inte ihåg dem nu. Dock kommer jag inte ihåg vilken tid det var i, tror det var senare än medeltiden.

Hoppas jag svarade på din fråga.
Mvh apan

Skriv svar