1300-talsbrynja - vilka ringar?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

1300-talsbrynja - vilka ringar?

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 september 2011, 02:47

Leker med tanken att pilla ihop en dräkt och rustning för att föreställa en 1300-tals fotsoldat. Har någon slags vision av att om några år åka över till Gotland och pröva på stålvapenstrid i samband med medeltidsveckan.

Hur som helst. Jag har en brynja som jag byggt av fjäderstålsringar men skulle vilja bygga en ny för mitt 1300-talsprojekt. Frågan är vilka ringar man ska använda sig av. Ska jag använda fjäderstålsringar, nitade runda ringar eller nitade platta (utstansade) ringar? Vad är "mest" 1300-tal?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 1300-talsbrynja - vilka ringar?

Inlägg av B Hellqvist » 21 september 2011, 13:00

Det kan vara svårt att datera ringbrynjor, och det fanns olika varianter på ringar även i samma brynja. Generellt sett så är fjäderstålsringar lättarbetade, men brynjan ser inte så tät ut (om man nu inte använder fler ringar, men då ökar även vikten). rund/halvrund/platt tråd och nitning ger ett mer äkta intryck, men kräver mycket jobb. Nu finns det sedan några år tillbaka nitade brynjor att köpa till ett hyggligt pris, men man får se upp med ringstorleken (så de inte är för stora, säg ytterdiameter över 11 mm), för tunga, eller förzinkade.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: 1300-talsbrynja - vilka ringar?

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 september 2011, 13:56

Tackar för svar. Vet du Hellqvist något om ringbrynjefynd i anslutning till Korsbetningen? Vilken typ av ringar har man ev funnit där? Jag är lite inne på att försöka sätta ihop utrustning och kläder för att porträttera en knekt till fots runt 1361.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 1300-talsbrynja - vilka ringar?

Inlägg av B Hellqvist » 21 september 2011, 15:16

Jag har för mig att det enda större ringbrynjefyndet från Korsbetingen är en huva, men det kan finnas en skjorta också. Ska kolla i min litteratur när jag kommit hem. När det gäller just de gotländska fynden har de enligt min mening feltolkats i en del böcker, när det hävdas att överdragsrustningarna (coat-of-plates) burit av gutar. Jag tror snarare att de i de flesta fall bars av knektar i den danska styrkan; heraldiska märken på en av dem tyder på detta.

Cujomannen
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 4 juni 2003, 18:40
Ort: Sundsvall

Re: 1300-talsbrynja - vilka ringar?

Inlägg av Cujomannen » 5 oktober 2011, 08:35

En välbevarad ringbrynjehuva av samma typ som de från korsbetningen hittades för något år sedan i Tofta kyrka, den är eventuellt något tidigare men väldigt välbevarad, här finns det bra bilder:
http://www.actakonservering.se/acta/Ringbrynjehuva.html
Och som man tydligt ser, så rör det sig om platta ringar med triangulära nitar.
Här finns en rapport från en metallografisk och kemisk analys som gjorts på huvan:
http://www.raa.se/cms/showdocument/docu ... 22_gal.pdf

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: 1300-talsbrynja - vilka ringar?

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 oktober 2011, 12:51

Mycket intressant Cujomannen! Tackar ödmjukast för länken!

För övrigt kan man ju fundera på hur ofta de städar i den kyrkan... :roll: Undrar just vad mer för skatter som ligger i de dammiga hörnen där?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 1300-talsbrynja - vilka ringar?

Inlägg av B Hellqvist » 5 oktober 2011, 12:58

Fredrik Andersson skrev:Mycket intressant Cujomannen! Tackar ödmjukast för länken!

För övrigt kan man ju fundera på hur ofta de städar i den kyrkan... :roll: Undrar just vad mer för skatter som ligger i de dammiga hörnen där?
Den låg visst i en sorts nedsänkning i kyrktornsgolvet, med ett lager duvskit ovanpå...

Skriv svar