Bössor med 1361 i Mästerby

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Bössor med 1361 i Mästerby

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 september 2011, 11:15

Hittat bössor använda av hansastäder redan 1346, kallade "Vurschot".
http://www.tidsskrift.dk/visning.jsp?ma ... o&id=77143
Det närmaste jag hittills kommit bössor, Valdemar Atterdag och invasionen 1361 är Lybeks stadsräkenskap 1362 och -63. Året för striden vid Helsingborg som var en så lysande lönsam affär för Valdemar.
Där nämns lön till två eldskyttar. s186: Til Belysning af nogle Punkter i Valdemar Atterdags Historie 1). Af C. E. F. Reinhardt.

http://www.tidsskrift.dk/visning.jsp?ma ... y=Valdemar Atterdag&journal=all&fromyear=&toyear=&n=0&m=25&print=no

"lybske Arkiv allerede fra Aarene 1362 og 1363 findes Lønnings-Kvitteringerudstedteaf «Ildskytter» (vurschutten)5)".
"5) Fock a. St. 111. S. 2G3 If. Naar Munch (a. St. S. 713 Note 2) gjætter paa, at Greifswalde-Traktatens «werk» maaske betegner Kanoner, da er dette fejlagtigt; som Fock paaviser, betegnede »werk'> eller «driuende werk« en Krigsmaskine, der udslyngede bjælker, Jernstænger ell. desl. i horisontal Retning."

Fångar från Rostok vid Helsingborg anges till: "6 Befalingsmænd med 50 Sværtbevæbnede (armigeri), 4 Bueskytter, 38 Søfolk og 26 Mand af KrigsmaskinernesBetjening(schuttelude)vare faldne i de DanskesHænder."

"Den holstenske Greve Henrik anførte den, og under ham kommanderede den lybske Borgmester Johan Wittenborg. Den hele Flaade bestodaf 28 store Skibe eller Kogger og 24 mindre Fartøjer eller Snekker, som havde en Besætning af 2730 bevæbnede Mænd foruden 10 Skytter, 5 Blider og 3 andre Belejringsmaskiner"

Att greve Henrik av Holstein inte hade befälet är de flesta eniga i idag. Men vad menas med 10 Skyttar här? Troligen just eldskyttar då bågskyttar annars står tillsammans med väpnarna i städernas listor.

Håller med eftertryck fast vid uppfattningen att det från en historisk utgångspunkt är givet att Valdemar Atterdag hade eldskyttar med sig till Gotland 1361.
Både greve Gert och Valdemar var som jag tidigare visat djupt delaktiga i hundraårskriget. Greve Henrik var själv delaktig i flera av de avgörande slagen på Engelsk sida. Redan vid det tidiga slaget om Calais. Och kronprins Otto, som av många anses ha lett striden vid Mästerby, var förlovad med den franska prinsessan, fram till fängslingen av den franske kungen.
Om koldateringen på de hittade kulorna inte stämmer är detta om något ett bevis för det som många hävdat gång på gång. Koldateringarnas tillförlitlighet är överdriven.

PS 1360 sprängdes kruthuset i luften i Lubeck. Men det hade byggts intill stadens rådshus, som också for i luften.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar