Bakgrund på medeltida knektar

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Noblesse
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 februari 2008, 19:08

Bakgrund på medeltida knektar

Inlägg av Noblesse » 1 augusti 2011, 21:29

Vilka blev knektar under medeltiden? Vilken bakgrund hade (socialt skikt etc)?

Har sökt en del angående detta men inte hittat någon information.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bakgrund på medeltida knektar

Inlägg av B Hellqvist » 1 augusti 2011, 22:27

Menar du yrkessoldater, som legoknektar, landsknektar, etc? Folk till fots eller beridna?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Bakgrund på medeltida knektar

Inlägg av Fredrik Andersson » 2 augusti 2011, 08:26

Det är väl rimligt att anta att i princip vem som helst blev knekt. Allt ifrån den utfattige tiggarpojken som bara ville tjäna ihop till mat till den adlige ynglingen som inte hade ett fett arv att vänta. Precis som i alla tider fanns det med största säkerhet även grupper med gossar och unga män som blev knektar eftersom det verkade spännande och kul.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Noblesse
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 februari 2008, 19:08

Re: Bakgrund på medeltida knektar

Inlägg av Noblesse » 2 augusti 2011, 14:57

B Hellqvist skrev:Menar du yrkessoldater, som legoknektar, landsknektar, etc? Folk till fots eller beridna?
Jag tänkte främst på legoknektar till fots.

Bakgrunden på de soldater som ingick i olika stormäns väpnade följe är också intressant.

Noblesse
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 februari 2008, 19:08

Re: Bakgrund på medeltida knektar

Inlägg av Noblesse » 2 augusti 2011, 14:59

Fredrik Andersson skrev:Det är väl rimligt att anta att i princip vem som helst blev knekt. Allt ifrån den utfattige tiggarpojken som bara ville tjäna ihop till mat till den adlige ynglingen som inte hade ett fett arv att vänta. Precis som i alla tider fanns det med största säkerhet även grupper med gossar och unga män som blev knektar eftersom det verkade spännande och kul.
Ok.

Jag tänker mig att det krävs någon form av utbildning/skolning och god ekonomi för att bli knekt; utbildning i att hantera vapen och ekomomi för att ha råd med vapen (jag antar att vapen som är smidda i metall måste varit dyrt).

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Bakgrund på medeltida knektar

Inlägg av Fredrik Andersson » 3 augusti 2011, 10:06

Jag skulle tro att knektar fick lära sig "the hard way". Någon officiell "knektskola" har jag inte hört talas om men det känner kanske du till bättre Hellqvist?

I många län och regioner (vi kan inte tala om länder som nationer med tydliga gränser på den här tiden) så fanns det ju en lagstadgad plikt för gemene man att ställa upp i hirden eller ledungen när konungen så krävde. Då förväntades den enskilde fotsoldaten komma till samlingsplatserna med en viss grundutrustning.

Det här gänget i Östergötland sysslar just med återskapande av medeltida fotsoldater och kan säkert besvara alla dina frågor på det området.

http://www.bondeuppbadet.se/

Lycka till!
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bakgrund på medeltida knektar

Inlägg av B Hellqvist » 3 augusti 2011, 11:40

Nej, några "knektskolor" känner jag inte till. Legoknektar som hade adlig bakgrund fick träning under uppväxten, och på sina håll uppmuntrades allmogen till att träna (jag tänker främst på engelska bågskyttar). Annars var det nog just praktik på plats som gällde. Man ska komma ihåg att legoknektens liv till 99% bestod av förflyttningar och lägerliv, så det fanns gott om tid till träning som troligen sköttes av veteraner. Legoknektar med adlig börd, men som var arvslösa, kunde ha sina personliga följen (motsvarande den taktiska enheten "lans"), och man kan tänka sig att de eller deras väpnare tränade knektarna. Jag skrev en artikel för en massa år sedan om svenska bondesoldater, ett ämne som delvis berör frågeställningen.

Noblesse
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 februari 2008, 19:08

Re: Bakgrund på medeltida knektar

Inlägg av Noblesse » 4 augusti 2011, 23:46

Tack för svaren!

Skriv svar