Vikingar på Ösel?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
pandersson
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av pandersson » 17 augusti 2004, 14:04

Om vikingar i Baltikum kan jag ge den synen som man har i Lettland.

Det finns en känd vikingastad i Lettland. Den är i Grobina och kallas för Seeburg. Utgrävningar förekom här av Birger Nerman på 30-talet. Fynden finns förtecknade i en bok han skrivit om utgrävningarna. Enligt forskningen skall staden grundats på 600-talet av gotlänningar. Staden intogs och förstördes därefter av kurerna. På 800-talet byggdes staden upp igen med huvudsaklig sveabefolkning. Även denna stad intogs av kurerna. Enligt en arkitektstuderande jag samtalet med i Lettland är detta den enda vikingastaden i Baltikum som man känner till.

Apulia har jag aldrig hört talas om. Namnet låter mer litauiskt än lettiskt. Det finns ingen stad som heter så i Lettland. Säker på att det inte har blivit ett missförstånd? Jag är nyfiken på vad det kan vara och varifrån uppgiften kommer.

Angående plundringen av Sigtuna så anser man i Lettland att den gjordes av kurer och ester. Att kurer plundrade i Sverige kan ses i deras folkvisor, dainas, som beskriver hur kvinnor rövades från Sverige (och vice versa).

Att kontakterna mellan främst Visby och Baltikum var goda märks främst genom det faktum att den första kända myntningen i Riga i början av 1200-talet gjordes med Visbys myntssystem som norm.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 augusti 2004, 10:44

Intressant inlägg pandersson. Angående Apulia kan jag berätta att den faktiskt ligger i Litauen (nära Klaipeda), och heter egentligen Apuole.

/Mikael

pandersson
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av pandersson » 18 augusti 2004, 11:34

Tack Djinghis Khan,

Då var det som jag misstänkte att det blivit ett missförstånd. Apuole känner jag till, det ligger inte långt ifrån Grobina. Apulia gissar jag är det latinska namnet? Anledningen till att min lettiske bekant inte nämnde denna bosättning kan ju vara att Litauen och Polen har en historia som skiljer sig stort från Estlands och Lettlands.

Skriv svar