Vikingar på Ösel?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 9 januari 2003, 00:13

Det lustiga är att herulerna följer Jordanes (var det han?) berättelse om att herlerna bröt upp och återvände till Norden och runinksrifterna som handlar om "erilar". De fick också fri lejd genom Danmark.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

heruler

Inlägg av catshaman » 9 januari 2003, 01:31

Leonidas
Ja. jag glömde skriva att en del heruler från Böhmen flyttade hem efter en förlust mot langobarderna runt 508 AD. Det är Procopius som har den mest utförliga notisen om detta. Han nämner att de flyttade hem via varnerna vid Warne och genom danernas land varifrån deras fränder flytt något tidigare och hamnar då "utanför gautarna". Rmarna och de själva i Italien skrev "Erulli eller Aerulli" på latin bl.a. på gravstenar i Concordia, Veneti dvs. trakterna av Ravenna där den heruliska legionen av fotfolk fanns en tid..
.
Resten blir sedan vänner igen med langobarderna bl.a. genom gifte
Nästa notis några årtionden senare handlar om hur herulerna i Jugoslavien hämtar en ny kung från Norden och denne dör på vägen. De återvänder och hämtar två nya åtföljda av ett följe på 200 man. Andra heruler / rugier tycks ha fuinnits i Bavarien = Österrike.
.
Från 530-talet till slutet 568 AD finns notiser om heruliska alae = vingen = kavalleriet är med på olika krigsfält och vid slutstriden mot Totila 552 AD har de ett kavalleri på 3000 man. Det klumpiga slutet är då överkommendanten för herulerna Sindual försöker sig på en Odovakar och Narses sen gör en Teoderik ca 568 AD och vi vet ej vart männen och deras familjer försvinner
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 9 januari 2003, 09:46

Leonidas skrev:Jag utgickm från folkvandringstiden och framåt, för att det var mer relevant, därför att frågan var ju om folket på Ösel, som anföll Sverige under Högmedeltiden var vikingaättlingar eller inte. Vad som skett under stenålder och bronsålder vet jag inte, men det vet ingen annan heller.
Du gör mig förvirrad, du ifrågasatte en teori, och frågade efter källa. Du fick en källa, och utan att själv ange någon avfärdar du detta och säger att ingen vet nåt. Jag är inte huggorm på dig, men noterar att det inte var helt korrekt.

I en frågeställning (som fortfarande inte konkretiserats i definitionen vad man just här avser med en viking, har jag, tycker jag, tämligen konkret försökt dra mitt strå till stacken. På grund av vad som nu skedde låter jag er själva leta efter Erik Väderhatt och vad som timat vid Hundhammar, samt Jon Jarls kristningståg. Snorkighet före frukost är inte roligt.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 9 januari 2003, 10:00

koehl skrev:
Leonidas skrev:Jag utgickm från folkvandringstiden och framåt, för att det var mer relevant, därför att frågan var ju om folket på Ösel, som anföll Sverige under Högmedeltiden var vikingaättlingar eller inte. Vad som skett under stenålder och bronsålder vet jag inte, men det vet ingen annan heller.
Du gör mig förvirrad, du ifrågasatte en teori, och frågade efter källa. Du fick en källa, och utan att själv ange någon avfärdar du detta och säger att ingen vet nåt. Jag är inte huggorm på dig, men noterar att det inte var helt korrekt.

I en frågeställning (som fortfarande inte konkretiserats i definitionen vad man just här avser med en viking, har jag, tycker jag, tämligen konkret försökt dra mitt strå till stacken. På grund av vad som nu skedde låter jag er själva leta efter Erik Väderhatt och vad som timat vid Hundhammar, samt Jon Jarls kristningståg. Snorkighet före frukost är inte roligt.
Jag ber om ursäkt om jag lät snorkig i mitt inlägg. Det var inte avsikten. Frågan är om det var "vikingaättlingar" (jag tror att tobbe menar om de kom från Svea rike) som anföll det medeltida Sverige. Sedan tyckte jag att vi svävade ut lite mkt. Därav mitt inlägg.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 9 januari 2003, 11:37

Leonidas skrev:Jag ber om ursäkt om jag lät snorkig i mitt inlägg. Det var inte avsikten. Frågan är om det var "vikingaättlingar" (jag tror att tobbe menar om de kom från Svea rike) som anföll det medeltida Sverige. Sedan tyckte jag att vi svävade ut lite mkt. Därav mitt inlägg.
Nåja, jag trodde väl inte det heller, fick bara champagnen i vrångstrupen.

Jag upptäcker också att jag uppenbalrligen missuppfattat diskussionen, gällde den om svear bodde på Ösel och anföll Svearike, och att kontentan är att bara svear var vikingar? Du kan ha rätt, men jag ser här att det möjligen vore ide att konkretisera vilka vikingar som avses just i denna sträng.

Med tanke på att Birger Jarl nämns så blir jag tveksam. På Ösel 1250?

kring tidigare kristnanden i Estland så snuddade jag något vid det under halte och lytte. Där framgår också att Estland redan var kristnat av Tyska orden när Jon Jarl försökte göra det en gång till, tidsmässigt före Birger Jarl.

Större delen av strider med Ester verkar däremot falla under vikingatid och inte under högmedeltid. Ser fram emot vad som kommer fram. Peace / Dan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 9 januari 2003, 12:53

Du har nog helt rätt. Jag tror att koloniseringen av Ösel, Dagö och Norra Estland skedde först under sen Medeltid, även om svearnas inflytande över Baltikum kanske funnit redan under Vendeltid. Visserligen tror jag att det inflytande handlade om rena rövarräder och insamlandet av tribut. Dock finns det i Lettland (Apulia) arkeologiska tecken som visar på en viss bosättning under 700-talet.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 9 januari 2003, 16:02

Kan någon förklara vad vendeltiden var? Det ska väl förresten inte vara så svårt att förstå vad jag menar med vikingar?

Det är väldigt intressant att läsa era inlägg tyvärr så vet man inte vad allt är som ni skriver om :oops:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 9 januari 2003, 16:23

tobbe skrev:Kan någon förklara vad vendeltiden var? Det ska väl förresten inte vara så svårt att förstå vad jag menar med vikingar?

Det är väldigt intressant att läsa era inlägg tyvärr så vet man inte vad allt är som ni skriver om :oops:
Vendeltid är tiden mellan 500 e.kr. och fram till Vikingatiden c:a 800 e.kr.
Tiden är uppkallad efter en arkeologisk utgrävning i Vendel, Uppland, där fynden var så speciella att de fick namnge en ny period mellan Folkvandringstiden och Vikingatiden.

Menade du vikingar som härstammade från Sverige?

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Vikingar

Inlägg av catshaman » 9 januari 2003, 16:44

Apropå vikingar är den äldsta skrivna texten "vikingar" om jag minns rätt på nån runsten på Lolland Danmark där även södersvear onämns. Den bör vara från runt 1000 AD.
.
Men nyss stötte jag på "lidviking" i Widsith och jag funderar fortfarande på vad "lid-" betyder i sammanhanget. Jag förstår att de som vill se krigande vikingar överallt säkerligen vill översätta det till "stridvikingar". Men sammanhanget är Widsith med ett 60-tal namn på folk och släkter. Jag skulle kanske vilja underförstå "handelsvikingar" som var i lid =tåg = farmän för jämnan. Widsithexemplaret vi har är från 900-talet men man menar att förlagan är från 600-talet.
.
Östsverige är något av en gåta under romerska järnålden dvs. före 500 AD. Vi har ett omnämnande av Tacitus ca 100 AD och sen inte mer.Han säger att de är kända för sina flottor och en del för sina hästar. Läser vi andra ändan av tidslinjen dvs. i Upplandslagen från början av 1300-talet kan vi notera att det var legitimt att fara i viking och ta slavar så sent som då ?????????????????????????????++
ha dte catshaman

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 9 januari 2003, 17:06

tobbe skrev:Kan någon förklara vad vendeltiden var? Det ska väl förresten inte vara så svårt att förstå vad jag menar med vikingar?

Det är väldigt intressant att läsa era inlägg tyvärr så vet man inte vad allt är som ni skriver om :oops:
Problemet Tobbe, är att när man läst lite mer är det inte längre sjävklart vad vikingar är. Ordet lär vara (av svenska vikingar) vara använt 2 gånger på runstenar och på stanarna medföljer inte en bruksanvisning av ordet.

En rätt vanlig defenition lyder enligt följande: "Ordet viking (engelska:viking) kommer från det fornnordiska ordet vikingr, och är en beteckning på de sjöfarande skandinaviska pirater, plundrare och handelsmän som reste runt på vikingatåg i Östersjön, i Ryssland (Miklagård) och England under sen järnålder, en tidsperiod som även kallas vikingatiden. "

Det du beskriver faller under medeltiden, inte vikingatiden som tog slut 1066. Du nämnde Birger Jarl. Enligt strikt bemärkelse kallas då inte längre sjöfarande svear vikingar även om de fortfarande är indeade enligt ledungen. (den tidens värnplikt inom flottan, samt den organiserade skötsel av sagda flotta vid eller invid husbyar och kungsgårdar)

Detta hindrar inte att din fråga är intressant och tjänar att ventileras. Själv har jag försökt få till någon sorts ram över vad som diskuteras så vi inte pratar förbi varandra.

Valdemar Sejr genomförde ett korståg till Estland. I striden med de estniska hedningarna var han nära att förlora, men då kom Dannebrogen ner över trupperna som ett järtecken från himlen, och säkrade segern åt danskarna.

Året därpå 1220 ville Johan av Sverige följa exemplet, i sällskap av sin jarl Karl den döve, bror till Birger Brosa, samt Linköpingsbiskopen Karl, bror till den blivande Birger Jarl d.y. det visade sig att tyska Ordens riddare redan varit där och döpt estländarna. Kung Johan reste då hem, men både jarl och biskop dödades där.

En fråga bara, var någonstans har du sett att Birger Jarl var på Ösel och kristnade folk? Det är ju 30 år senare, och mig veterligt var han bara i Finland. Jag tror Estland 1250 tillhörde tyska orden men jag är inte säker.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Tavasternas uppror 1236

Inlägg av Dan Koehl » 9 januari 2003, 17:55

Kollade litet:

Tavasterna, en mäktig finsk stam i södra Finland, protesterade mot svenska skatter och den katolska tron i viis mån uppmuntrade av Novgorod, som vile ha Tavastland och göra det rysk-ortodoxt.

Svenskarna får i sin tur uppmuntran från påven inför det grekiskt-katolska hotet och deras härjningståg kallas därför "korståg".

Birger Jarl låter efter fullgjord gärning låta bygga Tavastehus.

Kan det, Tobbe, vara detta du avser? - Dan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 9 januari 2003, 17:55

Jag har läst i Arvet efter Arn av Jan Guillou att Birger Jarl skulle ha varit i Ösel och krossat de som bodde där för att hämnas sin bror biskopen Karl som hade dödats av hedningarna från Ösel I Estland där de tydligen härjade också. Det stod att Karl den döve och biskopen Karl stannade kvar I Estland med cirka 500 man medan resten av korståget hade åkt tillbaka till Sverige. De stod också att de tagit en träborg från de redan kristna estlännigarna (som de trodde var hedningar) och det var där hedningar från Ösel attackerade med en stor armé och med belägringsmaskiner. Birger Jarl hade också varit med på detta korståg och varit i den träborgen men han hade brutit sig ut med sina ryttare för att hämta hjälp från danskarna i norr och tyska orden(som han hade gjort sig bekant med) i syd. Men när han kom tillbaka med ryttare från tyska orden så var hedningarna borta och hans bror dödad.

Några år efter detta begav sig Birger Jarl på ett korståg till Ösel dels för att hämnas sin bror men också för att få bukt med plundringarna i Mälaren. Birger Jarl krossade allt motstånd och befriade alla svear som hölls som slavar där. Dock stod det inte något att om att han skulle ha kristnat hedningarna.

Det som slog mig att det var hedningar vilket vikingarna var och att de plundrade. Jag tänkte att vikingarna själv flyttade till Ösel och slog sig ner där och sen när Sverige blev kristet så började de plundra Sverige.

Kan någon säga mig vilket årtal Sigtuna brändes och vilka de var som brände Sigtuna? Det kanske har något samband med dessa hedningar från Ösel.

Vikingar enligt mig är sånt folk som tror på asatron och sysslar med handel och plundring.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Re: Tavasternas uppror 1236

Inlägg av tobbe » 9 januari 2003, 18:02

koehl skrev:Kollade litet:

Tavasterna, en mäktig finsk stam i södra Finland, protesterade mot svenska skatter och den katolska tron i viis mån uppmuntrade av Novgorod, som vile ha Tavastland och göra det rysk-ortodoxt.

Svenskarna får i sin tur uppmuntran från påven inför det grekiskt-katolska hotet och deras härjningståg kallas därför "korståg".

Birger Jarl låter efter fullgjord gärning låta bygga Tavastehus.

Kan det, Tobbe, vara detta du avser? - Dan
Nej det är det inte.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 9 januari 2003, 21:40

tobbe skrev:Jag har läst i Arvet efter Arn av Jan Guillou att Birger Jarl skulle ha varit i Ösel och krossat de som bodde där. Birger Jarl krossade allt motstånd och befriade alla svear som hölls som slavar där. Dock stod det inte något att om att han skulle ha kristnat hedningarna.

Det som slog mig att det var hedningar vilket vikingarna var och att de plundrade. Jag tänkte att vikingarna själv flyttade till Ösel och slog sig ner där och sen när Sverige blev kristet så började de plundra Sverige.

Kan någon säga mig vilket årtal Sigtuna brändes och vilka de var som brände Sigtuna? Det kanske har något samband med dessa hedningar från Ösel.

Vikingar enligt mig är sånt folk som tror på asatron och sysslar med handel och plundring.
Detta kring Birger Jarl var för mig nytt, vilket är spännande de här forumet bjuder ibland på överrskningar.

Sigtuna:

kungligt och kommersiellt centrum i 250 år till slutet av 1100-talet. Staden attackerades 1187 av plundrare från östra Östersjön. varvid svenske ärkebiskopen Johannes dödades och Sigtuna brändes ned. /Dan
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 9 januari 2003, 22:28

Men man vet ju aldrig om det Jan Gulliou skriver är sant.

Vi har alltså kommit fram att de inte var vikingar som bodde på Ösel? Iofs låter det väldigt konstigt att det skulle vara vikingar där även trots att de hade en liknade religon ( kanske någon kan förklara den lite närmare?) och tjänade rikedomar på att plundra som vikingarna också gjorde. Det nämneds i Arvet efter Arn att Birger Jarl kommer över mycket rikedomar när han erövrade Ösel dock tillhörde det mesta de svearna som de hade tagit det ifrån. Frågan är ju vad de annars livnärde på sig tex fiske eller jordbruk och om de bedriv någon handel.

Kan det möjligtvis vara dessa Öselbor som brände ner Sigtuna?

Skriv svar