Kyrka i handen vid kröning

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av nool » 20 april 2011, 18:50

Hej,

Jag har suttit och bläddrat i enliten bok med de brittiska regentlängderna och stötte på något, som jag känner att jag måste fråga om.

På många samtida avbildningar av de medeltida, engelska kungarna - gäller främst avbildningar av kröningarna - håller monarken en kyrka i handen. Är detta rent symboliskt för att visa att kungen var en god kristen/stod kyrkan nära eller för att visa i vilken kyrka kröningen ägde rum? Eller är kyrkan ett faktiskt regalia likt vårt riksäpple?

Exemplet nedan visar kröningen av Henry II.

Tusen tack på förhand!
/nool
Bild

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av lampros » 20 april 2011, 19:01

Gissningsvis: alternativ ett du föreslog. Kyrkan han håller i är en symbol för kyrkan som institution och för kungens beskyddande av den.

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av nool » 20 april 2011, 22:00

Tack Lampros! Det är ju absolut det alternativ som låter mer tänkbart, enligt mig.
Det verkar dock vara en ganska engelsk företeelse. Jag kan inte dra mig till minnes i svenska kungabilder från samma tidsperiod. Nån som vet om det förekommer annorstädes, t.ex. i Frankrike, Kastilien, etc.?

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av frejs väpnare » 24 april 2011, 01:31

Jag har ett obestämt minne att ha sett en relief i någon svensk medeltidskyrka där en biskop bär en kyrkobyggnad i handen. Återkommer om minnet klarnar.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av oilc » 5 juli 2011, 02:28

nool skrev:Tack Lampros! Det är ju absolut det alternativ som låter mer tänkbart, enligt mig.
Det verkar dock vara en ganska engelsk företeelse. Jag kan inte dra mig till minnes i svenska kungabilder från samma tidsperiod. Nån som vet om det förekommer annorstädes, t.ex. i Frankrike, Kastilien, etc.?
Ungerns drottning Agnes av Österrike bär en rejäl kyrka i handen på ett porträtt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnes_av_%C3%96sterrike

Märkligt, eftersom hon inte var monark utan gemål.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av lampros » 5 juli 2011, 07:59

oilc skrev:Märkligt, eftersom hon inte var monark utan gemål.
Man kan väl vurma för kyrkan, beskydda den, gynna den även om man är gemål. "Genuint religiöst intresse" är väl inte så ovanligt, varken då eller nu.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av Sarvi » 5 juli 2011, 11:53

Jag har sett exempel även på icke-kungliga personer som har avbildats med en kyrka i handen. Jag vill minnas att det då har symboliserat att vederbörande grundat en kyrka, ett kloster eller liknande. En gubbe som ibland syns med kyrka i näven är Edward Bekännaren, som ju alla vet lät bygga det ursprungliga Westminster Abbey.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av oilc » 5 juli 2011, 14:41

lampros skrev:
oilc skrev:Märkligt, eftersom hon inte var monark utan gemål.
Man kan väl vurma för kyrkan, beskydda den, gynna den även om man är gemål. "Genuint religiöst intresse" är väl inte så ovanligt, varken då eller nu.
Javisst, men om förklaringen som avges ovan är att detta är en symbol för en monarks beskydd och samarbete med kyrkan i sin egenskap av härskare, borde det inte gälla en gemål som inte regerar.

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 5 juli 2011, 15:40

oilc skrev:
nool skrev:Tack Lampros! Det är ju absolut det alternativ som låter mer tänkbart, enligt mig.
Det verkar dock vara en ganska engelsk företeelse. Jag kan inte dra mig till minnes i svenska kungabilder från samma tidsperiod. Nån som vet om det förekommer annorstädes, t.ex. i Frankrike, Kastilien, etc.?
Ungerns drottning Agnes av Österrike bär en rejäl kyrka i handen på ett porträtt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnes_av_%C3%96sterrike

Märkligt, eftersom hon inte var monark utan gemål.
Att hon avbildas med en kyrka eller klosterbyggnad i handen beror på hennes personliga stöd, både politiskt och ekonomiskt för klostret ifråga, dvs klostret i Königsfelden.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Kyrka i handen vid kröning

Inlägg av oilc » 5 juli 2011, 15:41

Jonas Gunnarsson skrev:
oilc skrev:
nool skrev:Tack Lampros! Det är ju absolut det alternativ som låter mer tänkbart, enligt mig.
Det verkar dock vara en ganska engelsk företeelse. Jag kan inte dra mig till minnes i svenska kungabilder från samma tidsperiod. Nån som vet om det förekommer annorstädes, t.ex. i Frankrike, Kastilien, etc.?
Ungerns drottning Agnes av Österrike bär en rejäl kyrka i handen på ett porträtt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnes_av_%C3%96sterrike

Märkligt, eftersom hon inte var monark utan gemål.
Att hon avbildas med en kyrka eller klosterbyggnad i handen beror på hennes personliga stöd, både politiskt och ekonomiskt för klostret ifråga, dvs klostret i Königsfelden.
Det låter logiskt. Tack!

Skriv svar