Norden under medeltiden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Norden under medeltiden

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 april 2011, 12:20

Var Norden under medeltiden ett område i norr långt borta från det "egentliga" Europa? Även i dag är Norden på många sätt sitt mer egna säregna område i norra Europa. Om man frågar belgare, britter och andra om de varit i Norden så säger redan de oftare nej eller att de högst har varit i Danmark eller Norge. Hur sågs Norden under främst högmedeltiden men även under senmedeltiden i det gamla romerska områdets Europa?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 april 2011, 12:49

Frågan är märklig för en dansk medeltidshistoriker. Långsökt för en Visbybo på 1200-talet...
En författare menade i ett TV-program nyligen att den stora skilnaden mellan Danmark och resten av Norden berodde på införandet av ett effektivt skattesystem, om jag minns rätt. Fast jag skulle vilja lyfta fram sillskatten som främsta orsaken till en rikare dansk centralmakt, mer råd att leja legotrupper.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 april 2011, 15:39

I Hufvudstadsbladet finns i dag artikelen "Harrison retar gallfeber på fennomanerna" om professor Dick Harrison och hans åsikt om svenskans ställning i dagens Finland. Där fanns några hållpunkter som jag reagerade på. Däribland så har Harrison sagt "När det gäller svenska våldshandlingar mot finnar så är källorna väldigt vaga. Vi har ett antal nedslag från påvligt håll. Man sitter i Rom och skriver att Sverige har kristnat hedningarna. Påven vet inte exakt hur det har gått till och det finns ingen som i Norden har skildrat hur det gick till.". Hur mycket kände man överhuvudtaget till i Rom vad som händer upp i Norden?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av Hexmaster » 10 april 2011, 19:48

Här är två artiklar av Harrison som folk gått igång på. Egendomlig läsning.

http://www.magma.fi/dick-harrison/popul ... rfalskning
http://magma.fi/dick-harrison/tva-maerkliga-manader

Han hade visst fått ev. våldshandlingar bortåt medeltiden framlagda som argument för eller emot åtgärder idag. Alltså av folk som knappast är intresserade av historien i sig.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 april 2011, 22:32

Hexmaster skrev:Här är två artiklar av Harrison som folk gått igång på. Egendomlig läsning.

http://www.magma.fi/dick-harrison/popul ... rfalskning
http://magma.fi/dick-harrison/tva-maerkliga-manader

Han hade visst fått ev. våldshandlingar bortåt medeltiden framlagda som argument för eller emot åtgärder idag. Alltså av folk som knappast är intresserade av historien i sig.
Tack för länkarna Hex. Jag har inte läst dem ännu men de har diskutterats en hel del här i Finland. Vad kommer till historien så håller jag inte riktigt med. Självfallet så finns det många som inte är intresserad av historia. Trots detta så diskutteras ofta hur finlandssvenskarna kom till Finland och på vilket sätt Sverige under medeltiden "tog" Finland genom sina korståg. Utgående från detta så är det inte så underligt att Harrison diskutterar just detta.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 april 2011, 10:34

Det är ju lite oroväckande att bekanta med anknytningar till Finland berättar samma sak som Harrison.
Och jag håller med om hans slutkläm:
Detta har skett förr. Det är farligt. Och i det läget får en historiker absolut inte skrämmas till tystnad.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av Ralf Palmgren » 11 april 2011, 12:35

Dûrion Annûndil skrev:Det är ju lite oroväckande att bekanta med anknytningar till Finland berättar samma sak som Harrison.
Och jag håller med om hans slutkläm:
Detta har skett förr. Det är farligt. Och i det läget får en historiker absolut inte skrämmas till tystnad.
Jag håller med om att det här är oroväckande men det är dock ingenting nytt. Språkdiskussionen om svenska mot finska har redan hållit på länge i Finland. Man måste komma ihåg att det redan under 1800-talet har funnits svekomaner mot fennomaner och då Finland var ett nytt land så fördes språkdiskussioner. Vad jag har hört av mina föräldrar så fanns det redan en stor ovilja att läsa svenska i skolan under 1950- och 1960-talen. Ur en historisk synvinkel så är det här inte någonting som jag är inriktad på. Det här berör mig av andra personliga orsaker. Vi har nu gått en aning utanför min egentliga fråga som var att hur mycket var man i Rom medveten om vad som egentligen pågick uppe i Norden? Det här om språkdebatten i Finland är också en intressant diskussion men kanske inte en medeltida diskussion..

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 11 april 2011, 14:46

Vilken tidsperiod?
Ta t.ex ca 1330. En av Sönderjyllands främste Jakob Roost, en gång förlikningsman mellan hertig Erik och Erik Menved, tillika fosterfar för hertig Eriks frilloson Valdemar Sappi (hertigens frilla, tillika Jakobs hustru, var dotter till drots Laurids Jonsen Panter). Denne Jakob Roost (Lange) blev bannlyst av påven för stråtröveri. Detta efter att ha rånat en blivande svensk biskop (i Strängnäs?) på dennes resa genom Sönderjylland, ner till påven i Avignon. Väl nere i Avignon blev han utnämnd till biskop. Jakob Roosts frände, upprorsbiskopen Jakob Splitaf i Ribe, blev utsedd till förlikningsman i den bannlysningen av ärkebiskopen. Så man kan nog anta att den bannlysningen inte blev särskilt betungande för Jakob Roost.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 april 2011, 15:21

Jacob Roost (Rozstach) var landsvejsröver 1327. Detta hände i den oroliga tid kort efter att den gamle marsken Ludvig Albretsen var död. Då når upprorsmännen stormede Gottorp tre gånger inom loppet av ett år.
Den de rövede var Egisl Birgersson på vej til Rom. Han blev där utsedd till bisp i Västerås. Aage Esbernsen och Jacob Roost blev dömda i Ribe. APD, nr. 157 og DRB, 2. rk. X, nr. 1
Egisl var biskop mellan 1329 - 1352.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av koroshiya » 12 april 2011, 20:05

Det sågs nog inte som något exotiskt fjärran land.

Förvisso var det långt till Rom och kyrkans makt här var annorlunda än på många platser på kontinenten, men kyrkan var kosmopolitisk. Kunskap om Norden måste ha funnits på många ställen.

Det finns bevarade avlatsbrev t. ex. där påven har signerat brev för individuella kyrkor. Från år 1292 finns sådana brev för tre kyrkor i Västergötland. Det är detaljstyrning på en nivå som tyder på att man har inte så ringa kunskap om förhållanden här.

Svenskar reste utomlands för studier, och utlänningar kom hit som munkar och präster.

Vi har också handelsstäder där vi vet att utlänningar bodde. I Lödöse fanns t. ex. en tysk familj vilken verkar ha haft medlemmar i Köln också, ojmr. Handel har gett dem ett levebröd och i sammanhanget måste de ha fått kunskap om Norden.

Samtidigt kan man kanske gissa att gemene man på kontinenten inte visste mycket om Norden, men man kan fundera över om de visste så mycket om något egentligen :D Jag menar.... man vet saker om lokala förhållanden, men någonstans börjar fjärran land. För en bonde i Frankrike kan det kanske ha varit så att horisonten liksom fanns redan i Frankrike, och att Norden kanske inte skapade andra känslor än England, Tyskland, eller ett område i andra ändan av Frankrike.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Norden under medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 april 2011, 21:44

De främsta ätterna konkurrerade tidigt med varandra om att bygga kloster, som var tätt knutna till sina sydliga klosterbröder. Det mesta som skrev ner var säkert desssutom skrivet av munkar eller klosterlekmän. Oavsett om det var rådsmöten, tingsmöten eller enskilda godshandlingar. Vi behöver knappast gå till påvemakten och deras utsända skatteindrivare för att hitta banden. Pilgrimsresorna, även utomlands, ser vi ju dessutom mycket av redan tidigt. Dessutom så är troligen samtliga av de första riddarna vi ser i Sverige dubbade i Jerusalem.

Adam av Bremens kunskap om norden respresenterar knappast den tidens kunskap. Kan mycket väl tänka mig att han var en tämligen okunnig berättar jämfört med många andra i sin samtid. Bara det att det är just hans berättelse som är den 'enda' som finns kvar...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar