Resrutten till Konstantinopel?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av Amund » 11 mars 2011, 21:58

För någon vecka sedan påannonserades ett program på någon historiekanal om vikingarnas långa resor och man ritade pilar på en Europakarta hur de hade rest långt bort, en av pilarna följde Engelska kanalen och vidare genom Biscaya - Gibraltar - Medelhavet och ända till Konstantinopel. Nu kanske jag har helt fel men jag har alltid trott att de tog sig dit via Dnjepr?

Kanske bägge vägar användes? Jag vet att vikingar seglade till delar av Medelhavet, och kanske det är Röde Orm som format min tro på den ukrainska rutten? Men visst har väl producenten försökt förenkla det historiska skeendet i kontrast till verkligheten?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av varjag » 12 mars 2011, 04:31

Samma här - till Miklagård for man på ryska floder. I annan tråd nyligen debatterades det om vikingsjörövare på Medelhavet, ngt jag aldrig hört om.
Röde Orm blev ju fånge/galärslav i Andalusien (?) efter ett misslyckat strandhugg - men fick uppfattningen strandhugget skedde på Iberiska Atlantkusten......
Jag vet att vikingar seglade till delar av Medelhavet
Till vilka delar då?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av Amund » 12 mars 2011, 08:33

varjag skrev:
Jag vet att vikingar seglade till delar av Medelhavet
Till vilka delar då?

Varjag
Jag hade för mig att åtminstone Sicilien skulle ha angjorts någon gång, men det var bara någon tanke som fanns i bakhuvudet och inget med belägg. Hittade denna karta på Wikipedia som visar på vissa Medelhavsresor, men det måste vara svårt att fastställa med säkerhet.
793px-Viking_Expansion_svg.png

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 mars 2011, 01:22

Amund skrev:Jag hade för mig att åtminstone Sicilien skulle ha angjorts någon gång, men det var bara någon tanke som fanns i bakhuvudet och inget med belägg. Hittade denna karta på Wikipedia som visar på vissa Medelhavsresor, men det måste vara svårt att fastställa med säkerhet.
Med Sicilien (Sikelö) tänker du kanske på den norske kungen Sigurd Jorsalafar, som åkte till Jerusalem på korståg runt 1107?
Annars så var det ju normander som erövrade Sicilien 1061, några vikingar har väl aldrig dykt upp där tidigare?

Mvh -Dan

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av Amund » 13 mars 2011, 09:58

Dûrion Annûndil skrev:
Amund skrev:Jag hade för mig att åtminstone Sicilien skulle ha angjorts någon gång, men det var bara någon tanke som fanns i bakhuvudet och inget med belägg. Hittade denna karta på Wikipedia som visar på vissa Medelhavsresor, men det måste vara svårt att fastställa med säkerhet.
Med Sicilien (Sikelö) tänker du kanske på den norske kungen Sigurd Jorsalafar, som åkte till Jerusalem på korståg runt 1107?
Annars så var det ju normander som erövrade Sicilien 1061, några vikingar har väl aldrig dykt upp där tidigare?

Mvh -Dan
Antagligen är det så. Jag gissar att jag fått uppgiften i samband med att man på Sicilien räknar upp (skryter om) alla de otaliga folk som kommit till ön, varvid även vikingarna har omtalats.

Denna italienska sida skriver så här:
La data della prima comparsa in Italia dei Vichinghi è, secondo la tradizione, indicata nel 1006, ma è probabile che essa sia precedente di qualche anno.

Ungefär: Första gången som vikingar visar sig i Italien är, pekar på enligt traditionen runt 1006, men det är möjligt att det även förekom några år tidigare.
http://www.storiafilosofia.it/vichinghi-normanni/

Nu kanske man blandar ihop Normander och Vikingar? Det kanske är närmast rimligt att en del nordbor medföljde normanderna som erövrade Sicilien.

Jag vill förtydliga att jag inte har påstått något utan jag har bara råkat skriva något jag hade i bakhuvudet och som förmodligen inte stämmer. Jag har svaga kunskaper om denna period och har ingen avsikt att tråden ska bli typ: En annan teori om Vikingarnas historia. :lol:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av Markus Holst » 13 mars 2011, 10:55

Vad som sällan diskuteras är varför vikingarna for över ryska floder istället för via Gibraltar när de skulle till Miklagård.

Tittar man på kartan är det ju närmre via Ryssland, och om man ändå skulle ro kanske floderna var lika bra som kusterna. Men jag har någonstans (Kan det vara i Dick Harrissons bok om medeltiden) atty Gibraltar var stängt för vikingarna. Det var morer på båda sidor om sundet och de släppte inte igenom vem som helst.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av varjag » 13 mars 2011, 11:27

Moriska sjörövare behärskade ju delvis Medelhavshandeln intill början av 1800-talet, så det var inte konstigt om vikingar hade bättre vett än att segla in i Medelhavet.....det var en lång och farofylld väg från Herakles Stoder - till Miklagård. :roll:
Moriska dhows, var bättre seglare än vikingaskeppen i växlande vindar och när vinden mojnade hanns de lätt ifatt av moriska galärer...... :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av sveahk » 13 mars 2011, 12:55

Att svenska vikingar, och vi kan nog kalla dem vikingar, säkert var i Grekland är belagt med ett antal runinskrifter funna på stenar i Sverige - jag hänvisar gärna till Montelius artikel i Fornvännen från 1918 som också finns på nätet:
http://fornvannen.se/pdf/1910talet/1914_081.pdf

I synnerhet sidorna 113-120 - där beskrivs också Lejonstenen i Venedig som på 1600-talet hämtades från Pireus, Grekland.

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av sveahk » 13 mars 2011, 13:00

Venedigs lejon och dess text förklaras tämligen utförligt här, tyvärr bara på tyska:
http://www.edition-pommern.com/newsloewevenedig

Hans K

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Resrutten till Konstantinopel?

Inlägg av Blixten » 13 mars 2011, 18:31

Jag har nyligen tittat igenom barndomens historiska favorit-tvserie "Det var en gång". Denna (i huvudsak) franska produktion innehåller ett helt avsnitt om vikingarna och där berättades det en del om vikingar i västra Medelhavet. Ett lite oväntad källa för berättelser om svenskarnas fornstora dar!

Jag får kolla igen och se vad dom sa egentligen...

Skriv svar