Prins Magnus och Västergötland

Skriv svar
karlfredrik
Medlem

Prins Magnus och Västergötland

Inlägg av karlfredrik » 18 november 2010, 13:52

Prins Magnus av Danmark landsförvisades och flydde till Västergötland där han var kung (1130)
Hur hängde Magnus anknytning till Västergötland ihop? Det är rimligt att tänka sig ett arv, men borde inte landskapet ligga under Sveariket?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Re: Prins Magnus och Västergötland

Inlägg av Valdemar Sappi » 18 november 2010, 14:55

Som jag skrev på tråden om "Danmarks dåbsattest":
"...dotter av Cecilie Knudsdater av Danmark och jarl Erik av Falster och Götaland. Cecilie är dotter av kung Knud den helige och Adele av Flandern".
Med et avses säkert Västergötland, men detta vet jag inte mycket om. Fråga Karsten Krebs t.ex. han ena artikle på nätet handlar just om danska kungars jord i Sverige.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

asphen
Medlem

Re: Prins Magnus och Västergötland

Inlägg av asphen » 18 november 2010, 21:20

Magnus (Nielsen) var son till Danske kungen Niels Svensen (dansk kung 1104-1134) som var gift med Margareta Fredskulla, dotter till Sveakungen Inge d:ä (sveakung 1080-1085, 1088-1105), som i sin tur var son till Stenkil (sveakung 1060-1066) som (kanske) var son till jarl Ragnvald av västergötland. Ragnvald var son till Ulf Jarl av västergötland som var bror med Sigrid Storråda. Deras fader, den mytomspunna Skalgur Tosti, var rikaste mannen i Svitjod enligt Snorres Heimskringla.
Genom sin moder, Margareta, fick han del av hennes arv i bland annat Västra Götaland. Ett arv som kan härledas till Sigrid Storråda, moder till Olof Skötkonung. Det danska kungahusets jorägendomar i Götaland och Svealand omnämns som Sigridslev - arvet efter Sigrid.

Både Magnus och hans fader stupade i striden vid Foteviken 1134.
Magnus hade bland annat en dotter, Sofia, som sedemera blev gift med danakungen Valdemar I.

Skriv svar