Avgörande slag i Europa

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Cloudz
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 april 2010, 20:58

Avgörande slag i Europa

Inlägg av Cloudz » 3 april 2010, 22:17

Hej!

Jag har en uppgift i skolan om avgörande slag i/för Europa. De ska ha skett under medeltiden, och ska ha varit avgörande för Europas framtida geografi (landsgränser osv). Tidpunkten för slagen kan ha varit så tidigt som år 0, och till och med år 1500 e.Kr. Är det någon som har några förslag? Jag har själv inte hittat så många sådana slag när jag har sökt...

Jag skulle vara tacksam för hjälp!
/Cloudz

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av Valdemar Sappi » 4 april 2010, 08:57

Bornhoved 1227 t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_ ... ved_(1227)
Slaget vid Taphede...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av lampros » 4 april 2010, 09:45

Konstantinopel 1453 (staden ligger formellt i Europa även om den idag är huvudstad i ett asiatiskt land)

Teutoburgerwald 9 e Kr

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av frejs väpnare » 5 april 2010, 05:39

Karolingska rikets missionsexpansion 900-1100 och underkuvandet av slaverna.
Osmanska rikets expansion t.o.m slaget vid Wien 1529 (fel sida om din tidsgräns visserligen, Men expansionen skapade vår geografi (Kosovo och slaget vid Trastfältet t.ex)

elsz
Tidigare medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 oktober 2005, 22:15
Ort: elsz

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av elsz » 6 april 2010, 01:30

Slaget vid Poitiers (732)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Poitiers_(732)

Bild


Min personliga uppfattning är att "araberna" hade sträckt ut sina försörjningsleder allt för långt, det var ju bara 100 år sedan profetens död. Dessutom måste vi ta i beaktande att terrängen förmodligen såg helt annorlunda ut. Mera skog, inte så öppna landskap. En stor skog måste ha framstått som väldigt skrämmanade för några som kom från öknens öppna landskap.

Araber, kanske. Men mest var det nog nyfrälsta från de nyligen erövrade områderna.

Ankara är Turkiets huvudstad sedan 1923. En petitess

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av B Hellqvist » 6 april 2010, 03:53

Slaget vid Falköping 1389! Ledde till Kalmarunionen. Sedan följde slaget på Brunkeberg 1471, som hjälpte till att definiera Sverige. Eller Tannenberg 1410.

Egentligen tycker jag att skoluppgiften är lite korkad. Europas politiska geografi har alltid varit stadd i förändring, vilket bara de senaste 20 åren gett tillräckliga bevis för. Att försöka få fram ett "avgörande" slag innan nationalstaterna uppstod är som att försöka fånga ett enda historiskt ögonblick bland ett oändligt antal ögonblick.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av NIL » 6 april 2010, 10:20

Historia är komplicerat, sanningen ligger som bekant i betraktarens öga.
Jag kan nog också instämma i att uppgiften är en smula knasig, enligt vissa historiker så tillskrivs det faktum att vi idag är kristna och inte muslimer att en kristen riddarorden nedkämpade ett muhammedanskt invasionsförsök på en ö i medelhavet för länge sedan.

DET-ÄR-NOG-LITE-MER-KOMPLICERAT-ÄN-SÅ.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av Valdemar Sappi » 6 april 2010, 11:05

Striderna mellan 1328 och 1340 på Jylland var helt avgörande för att inte Danmark skulle riskera upphöra som rike. Någon tycker dråpet på greve Gert var det avgöarnde. Andra pekar på något annat.
Det är hur lätt som helst att med hjälp av lite skygglappar lyfta fram än det ena, än det andra som avgörande. I en tid då vi i ena änden har det stora fursetmötet utanför Rostock där danske kungen dubbar hur många riddare som helst. Och i den andra åratal av kungalöshet och kaos.

Så visst, uppgiften är lite märklig...

I en gammal tråd togs det upp hur många som dog som mest i ett nordiskt slag. Efter lilla istidens start som dessutom sammanfaller med det tt vi ser små elithärar med pansrarytatre istället för stora ledungshärar, så har vi inte länge några jättehärar. 1300-talet ser två stora. Invasionen av danskar till Sverige 1309-09. Och greve Gerts inmarch i Jylland våren 1340.
Men största slakten är nog den utanför Skanderborg i november 1340. Då stupar minst 2 000 danskar och minst 1 000 legosoldater. En av dem är grevedråparen Niels Ebbesen. Ingen går egentligen segrande ur denna strid. Men nu är kraften i invasionen bruten...

Skickar boken om 1328 till 1340, Rovriddarnas tid, till sättaren idag....
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av Fredrik Andersson » 7 april 2010, 03:14

Jag sticker ut hakan och föreslår slagen vid Crécy 1347 (?) och Agincourt 1415. Där får man väl hävda att Frankrike börjar tappa sin dominans gentemot England. Detta i sin tur får väl betraktas som inledningen på Englands uppgång som imperialistisk stormakt. Ett välde som innefattade typ 1/4 av jordens yta och som bestod till efter andra världskriget.

Och ja, jag instämmer med tidigare skribenter - det låter som en mycket märklig skoluppgift. Snarare som en essä-fråga på universitetsnivå om man studerar medeltida krigshistoria...

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av Valdemar Sappi » 7 april 2010, 09:24

Crécy 1346 är spännande på ett annat sätt som jag aldrig sett lyftas fram någonstanns. Valdemar Atterdag förhandlade om att hans son skulle bli trolovad med fransk prinsessa mot att han gick med en här mot England. Långt gångna planer där ledungen från Själland redan samlats i Ribe. Men detta skrinlades då franske kungen tillfångatogs...

Mer om detta i min nästa bok under arbetsnamnet; Valdemar Atterdags kunskapare.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Cloudz
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 april 2010, 20:58

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av Cloudz » 7 april 2010, 10:05

Ja, uppgiften kanske är lite knasig, men jag måste ju ändå svara på den... :P
Hursomhelst, tack för svaren!

PS.
Här är uppgiften:
Du ska markera ut Europas gränser i dagsläget. Vilka var de avgörande slagen och vilka fördrag lade grunden för de nya gränserna? Vilka slutsatser kan du dra av din karta?
Det handlar alltså om händelser under medeltiden och de 500 åren innan dess (år 0 - år 1500 e.Kr.) som har förändrat nutidens Europakarta. Jag glömde att skriva att uppgiften även gällde "fördrag som lade grunden för de nya gränserna". :roll:

Fortsätt gärna skriva inlägg!
Mvh Cloudz

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av Valdemar Sappi » 7 april 2010, 12:53

En av de märkligaste fördragen jag känner till är de från 1340 om Jylland. Hertig Valdemar överlåter Sönderjylland till den dräpte greve Gerts söner, mot att istället få norra Jylland. Sedan löser Valdemar Atterdag, som bara sitter på Ålborg, gradvis ut Jylland norrifrån till hertigen, som då genast betalar grevarna och löser ut gradvis söderut.
Och så avtalas det också efter några turer att kung Valdemar inte gifte sig med grevarnas mycket unga syster, utan istället med hertigens syster Helvig.
Till saken hör också att hertig Valdemar är abdikerad kung och systerson till den dräpte greve Gert
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 april 2010, 13:49

Slaget vid Fontenoy år 841 kan kanske vara intressant, för det ledde sen till fördraget vid Verdun 843 där Frankerriket splittrades i tre delar som väl har ganska stor likhet med vad som är Frankrike, Tyskland, gränstrakterna där emellan, och Italien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_ ... _%28841%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Verdun

Mvh -Dan

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av Jens Yde » 8 april 2010, 19:58

Angående årene 0-1500.

Et meget vigtigt slag fandt sted allerede i år 9 e. Kr., nemlig det såkaldte Varusslag ved det nuværende Kalkriese nord for Osnabrück i Nordtyskland. Ved en snedig manøvre massakreredes tre romerske legioner, omkring 20.000 mand.

Romerne viste sig aldrig senere i området.

Jeg ved ikke, hvorfra detaljerne i følgende artikel stammer, men slaget varede ikke kun "få timer", men flere dage.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_i_Teutoburgerskogen

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Avgörande slag i Europa

Inlägg av Jens Yde » 8 april 2010, 20:31

Jens Yde skrev:Romerne viste sig aldrig senere i området.
Jeg ser nu, at der i 2008 blev fundet rester af et stort slag mellem romere og germanere syd for Hannover. Det fandt sted længe efter Varusslaget.
http://www.atrium-media.com/rogueclassi ... 08948.html

Skriv svar